MONIKIELISTEN LASTEN TUKEMINEN

Tilauskoulutukset suunnitellaan kestoltaan, sisällöltään ja rakenteeltaan toiveidenne mukaisiksi. Esimerkkejä mahdollisista koulutuskokonaisuuksista:

YMMÄRRÄTKÖ MINUA? MONIKIELISTEN LASTEN KIELELLISTEN TAITOJEN TUKEMINEN VARHAISKASVATUKSESSA

KOHDERYHMÄT
Varhaiskasvatuksen opettajat ja muu henkilökunta

KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Oman äidinkielen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Maahanmuuttajavanhempien tukeminen kielikasvatustyössä
Millaista on tehokas sanaston oppiminen tutkimusten mukaan
Sanavaraston kasvun tukeminen kielileikkien, pelien ja yhdessä lukemisen avulla (sanastotehtävät, kielileikit)
Materiaaalit: Lukusilta.fi vanhempainopassivusto, Arvaa sana-korttipeli, Jyväskylän oman äidinkielen kerhon materiaalit, Lukuboksien materiaalit.
Kaikki koulutuksessa esiteltävät materiaalit ovat ilmaisia, ne on kehitetty STEA:n ja K-S Kulttuurirahaston tuella hankkeissa Kielellisten taitojen ja lukemisen tukeminen ja Tartu tarinaan.
Koulutuksessa käydään läpi monikielisten lasten kielikehitys vauvaiästä lähtien kouluikään asti. Keskustellaan siitä, miksi oman äidinkielen tukeminen on tärkeää, ja millä keinolla sitä voidaan tukea varhaiskasvatuksessa. Lasten sanavaraston kehittämisen lisäksi käydään läpi myös vanhempien tukemisen keinot kielikasvatustyössään. Pääset pohtimaan oman työpaikan keinoja ja mahdollisuuksia kielen tukemiseen ja eri kulttuurien esille tuomiseen ja jaetaan ideoita maahanmuuttajaperheen kanssa työskentelyyn.

KOULUTTAJAT
Suvi Ylönen, YTM, KM, varhaiskasvatuksen opettaja, erityispedagogiikan jatko-opiskelija, Niilo Mäki Instituutti
Adrienn Jalonen, FT, Niilo Mäki Instituutti

S2-OPPILAIDEN KIELELLISTEN TAITOJEN JA LUKEMISEN TUKEMINEN

KOHDERYHMÄT: Alakouluikäisten maahanmuuttajataustaisten lasten luokanopettajat, erityisopettajat ja suomi toisena kielenä -opettajat

KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
– Sanavaraston kasvun tukeminen kaunokirjallisuuden ja yhdessä lukemisen avulla
– Millaista on tehokas sanaston oppiminen tutkimusten mukaan
– Luetun ymmärtämisen tukemisen periaatteita ja harjoituksia
– Oman äidinkielen tukeminen ja kielileikit
– Maahanmuuttajavanhempien tukeminen kielikasvatuksessa
– Sanaston oppimista pelien avulla

KOULUTTAJAT
Hanna Pöyliö, KM, erityisopettaja ja luokanopettaja, Niilo Mäki Instituutti
Adrienn Jalonen, FT, Niilo Mäki Instituutti