Kuvaus
INNEHÅLL
Förord
Johan Korhonen
FORSKNING
Tvåspråkighet och lärarskattade exekutiva funktioner samt prestationsbaserade kognitiva färdigheter hos elever i grundskolan
Lea Gädda, Matilda Derefalk, Henrik Husberg, Susanna Slama, Vesa Närhi, Matti Laine
Kan extra fysisk aktivitet ge bättre resultat i matematik?
En interventionsstudie
Erika Lindroos, Frida Erikslund, Bert Jonsson, Johan Korhonen
Speciallärares organisering av stöd för elever med inlärningssvårigheter i Svenskfinland
Camilla Björk-Åman, Christel Sundqvist
LITTERATURÖVERSIKT
Forskningsbaserade kartläggnings- och interventionsmaterial i matematik för elever i Svenskfinland
Ulrika Ekstam, Heidi Hellstrand, Johan Korhonen, Pirjo Aunio
EXPERIMENT OCH PRAXIS
Projektet ILS – InLärning och Stöd i finlandssvenska skolor och daghem
Ann-Katrine Risberg, Susanna Slama
Bedömning av självregleringsfärdigheter och stöd för barns utveckling inom dagvården
Sira Määttä, Henrik Husberg
SSB och VBT – två nya benämningstest för finlandssvenska 6–12-åringar
Paula Salmi, Laura Plyhm, Ann-Katrine Risberg, Pia Vataja, Matti Laine
ILS – ett nytt finlandssvenskt material för kartläggning av läsning och skrivning
Pia Vataja, Ann-Katrine Risberg, Marja-Kristiina Lerkkanen, Mikko Aro, Paula Salmi
Tidningens www-sidorna, bulletin.nmi.fi:
https://bulletin.nmi.fi/
Finns endast som e-tidning
https://bulletin.nmi.fi/2019/05/29/svensksprakigt-specialnummer-2019/