Kuvaus
PLATS FÖR UTBILDNINGEN
webbinarium
MÅLGRUPP: Klass- och speciallärare i åk 1–6. Kom gärna som ett arbetspar och få förslag på hur ni kan jobba som kompanjonlärare med läs- och skrivutvecklingen hos eleverna.
FORTBILDNINGENS INNEHÅLL: Kursen behandlar läsning och skrivning ur en finlandssvensk synvinkel. Den lämpar sig utmärkt för lärare som behöver stöd i hur man går tillväga då kartläggningsresultat väcker oro för läs- och skrivutvecklingen hos eleverna.
- senaste forskningen om barns läs- och skrivutveckling
- bakgrundsfaktorer till läs- och skrivsvårigheter
- samverkan mellan läsmotivation, upplevd självförmåga och läsning
- tvåspråkiga elevers läs- och skrivinlärning
- identifiering och analys av läs- och skrivsvårigheter
- mångsidiga metoder för att undervisa och stödja läsning (avkodning, flyt och förståelse) och skrivning
- samundervisning i läs- och skrivundervisningen
Lärandemål för kursen är att:
- redogöra för elevers läs- och skrivutveckling
- känna till olika kartläggningsmaterial för att kartlägga och följa upp elevers läs- och skrivförmåga
- åtgärder i samband med läs- och skrivsvårigheter
Förhandsuppgift inför kursen Utvärdering av och stödåtgärder för finlandssvenska barns läs- och skrivförmåga (1 sp)
Fortbildningen består av en webbinarium och eget arbete. Det egna arbetet (förhandsuppgiften) görs före webbinarium.
Gå in på adressen: lasvaskan.fi/meda, bläddra ner till rutorna med ”Nybörjarläsaren”, ”Läsaren utan lim”, ”Slarvläsaren” och ”Vana läsaren”
Se dessa fyra videofilmer.
Reflektera över följande frågor för var och en av dessa olika läsartyper:
Vilka andra tankar och reflektioner väckte videofilmerna hos dig? Fundera också över vilka utmaningar för undervisningen ställer läsaren i fråga om stöd och motivation för läsning? Vad behöver du/du och ditt arbetspar utveckla för att bättre möta den här läsarens behov? Hur kan ni i skolan hjälpa läsarnas ”medläsenärer” (dvs. hemmen) att stöda läsarna?
UTBILDARE:
Ann-Katrine Risberg, speciallärare, projektforskare, PeM, doktorand vid Åbo Akademi, Niilo Mäki Institutet
Nea Kronberg, PeM, speciallärare, projektforskare, doktorand vid Jyväskylä universitet, Niilo Mäki Institutet
PRELIMINÄR TIDTABELL FÖR FORTBILDNINGSTILLFÄLLENA
Utbildningen börjar kl 09 och slutar kl 15.
FORTBILDNINGENS PRIS
Fortbildningen är kostnadsfri för deltagarna. Deltagaren/deltagarens arbetsplats står för eventuella rese-, logi- och måltidskostnader och eventuella vikariekostnader.
Målgruppen är personalen inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen, yrkesutbildningen och det fria bildningsarbetet. Fortbildningsverksamheten riktar sig alltså till rektorer, lärare och studiehandledare samt stödtjänsternas personal, såsom skolkuratorer och skolpsykologer, ledare för morgon- och eftermiddagsverksamhet, skolgångsbiträden och internatföreståndare.
Antalet platser är begränsade och deltagarna väljs ut i den ordning de anmält sig.