Kuvaus
PLATS FÖR UTBILDNINGEN
MÅLGRUPP
Lärare i grundskolan (främst åk F-6), talterapeuter och psykologer
FORTBILDNINGENS INNEHÅLL
Senaste forskningen om läs- och skrivutveckling samt läs- och skrivsvårigheter.
Identifiering och analys av läs- , skriv- och benämningssvårigheter med hjälp av de finlandssvenska kartläggningsmaterialen ILS – Individuell Läsning och Skrivning och SSB – Test i Snabb Seriell Benämning.
Praktiska övningar med kartläggningsmaterialen ILS och SSB. Åtgärder för att bättre kunna stöda elevers läs- och skrivutveckling i samband med läs- och skrivsvårigheter.
Fortbildningen består av en närstudiedag med en kort förberedelse inför dagen.
Förberedelse: Sätt upp tre individuella målsättningar för fortbildningen som du utvärderar efter deltagandet.
Bekanta dig gärna med följande artiklar före fortbildningen:
Vataja, P., Risberg, A.-K., Lerkkanen, M.-K., Aro, M. & Salmi. P. (2019). ILS – ett nytt finlandssvenskt material för kartläggning av läsning och skrivning.
https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/05/bulletin_sve_2019_09_ils_ett_nytt_finlandssvenskt_material_for_kartlaggning_av_lasning_och_skrivning-1.pdf
Salmi, P., Plyhm, L., Risberg, A.-K., Vataja, P., & Laine, M (2019). SSB och VBT – två nya benämningstest för finlandssvenska 6–12-åringar.
https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/05/bulletin_sve_2019_08_ssb_och_vbt_tva_nya_benamningstest_for_finlandssvenska_6_12_aringar.pdf
UTBILDARE
Pia Vataja, klass- och speciallärare, projektforskare, PeM, doktorand vid Jyväskylä Universitet, Niilo Mäki Institutet
Ann-Katrine Risberg, speciallärare, projektforskare, PeM, doktorand vid Åbo Akademi, Niilo Mäki Institutet
FORTBILDNINGENS PRIS
Fortbildningen är kostnadsfri för deltagarna.
ANMÄLAN
Sista anmälningsdag för fortbildningen är tre veckor före utbildningsdatum