VIKKE – Tutkimusperustaiset opetuksen käytänteet ja oppimisen materiaalit lasten suomalaisen viittomakielen opetukseesa

Hankkeen tuotokset

Hankkeessa tuotetaan Vikke harjoitusmateriaali opettajan käsikirja sekä verkkopohjainen lasten viittomakielen opetusmateriaali, jossa hyödynnetään pelipohjaista kielen oppimisen lähestymistapaa.

Käsikirja pitää sisällään teoriaosuuden, harjoitusmateriaalisivuston käyttöohjeen, tuntisuunnitelmia, teemoja ja niiden tehtäviä taulukkomuodossa:

Verkkopohjainen lasten viittomakielen opetusmateriaali hyödyntää pelipohjaista kielen oppimisen lähestymistapaa.

Kuvia harjoitusmateriaaleista

Kouluttajat:

Laura Kanto, Dos, FT, puheterapeutti, yliopistonlehtori, hankkeen vetäjä,  Niilo Mäki Instituutti ja Jyväskylän yliopisto

Kanto on kuurojen vanhempien kuulevien lasten kaksikielisyyden kehityksestä väitellyt puheterapeutti. Hän toimii JYssa viittomakielen keskuksessa tutkijatohtorina ja johtaa NMIssa VIKKE (Viittomakieltä omaksuvien lasten kielellisen kehityksen arviointi, kartoitus ja tukitoimenpiteet) hanketta. Tutkimuksessaan hän on erityisen kiinnostunut lasten viittomakielen omaksumisesta, kehityksestä ja niihin vaikuttavista tekijöistä. Laura on kuurojen vanhempien kuuleva lapsi ja omaksunut äidinkielenään sekä suomen kielen että suomalaisen viittomakielen.

Henna Syrjälä, FM, projektitutkija, Niilo Mäki Instituutti 

Hennalla on suomalaisen viittomakielen maisterintutkinto ja hän on opinnoissaan suorittanut eri sivuaineita kokonaisuuksina kuten aikuispedagogiikkaa ja varhaiskasvatusta. Hänellä on myös kokemusta eri ikäisten sekä opettajien opetus – ja koulutustehtävistä. Hänellä on tuntemusta ja asiantuntemusta suomalaisen viittomakielen rakenteesta ja yleisesti lasten kielten kehityksestä sekä kokemustietoa kokonaisvaltaisesta viittomakieltä käyttävien lasten kielitaidosta ja heidän tilanteesta.

Antti Kronqvist, FM, KM, opettaja, projektitutkija, Niilo Mäki Instituutti ja Jyväskylän yliopisto

Antilla on kasvatustieteiden maisterintutkinto ja hänellä on pitkä sekä laaja-alainen kokemus erilaisista opetus- ja koulutustehtävistä. Hän on työskennellyt yliopistossa yliopistonopettajana ja toteuttanut täydennyskoulutusta mm. viittomakielen opettajille.

Muut asiantuntijat:

Johanna Kangas on koulutukseltaan luokan- ja englanninopettaja. Hän on lisäksi suorittanut ohjelmointiopintoja (XAMK 30 op, Helsingin yliopisto 13 op) sekä erityispedagogiikan perusopinnot. Hänen osaamisalueitaan ovat pelisuunnittelu, peliohjelmointi, 2D-grafiikka, 3D-mallinnus ja web-sovelluskehittäminen. Hänen erityisenä kiinnostuksen kohteena on oppimisen pelillistäminen.

Kiril Shenouda Khalil, FM, tietotekniikan maisteriohjelma
Vastaava ohjelmistosuunnittelija ja -kehittäjä vastaa suunnittelun ja ohjelmoinnin toteutuksesta.

Jonas Kemppi, AMK
Jonas on toiminut vuosia videotuotannon ja graafisen suunnittelun alalla. Jonas on ollut mukana VIKKE-hankkeessa pilotoimassa uudenlaisia ratkaisuja peliaiheisten viittomakielisten videoiden tuotannossa kehittäen myös uudenlaisia videokäsittelyn ja editoinnin ratkaisuja erityisesti lapsille ja nuorille tuotetuissa video- ja mediasisällöissä. Jonas on opiskellut Lahden muotoiluinstituutissa, AMK.