Koulutushankkeen tavoitteet, sisällöt, toteutus, kouluttajat ja tuotokset
Hankkeessa kehitetään varhaiskasvatuksen ja opetustoimen ammattilaisten erityispedagogista osaamista tunnistaa oppimisen vaikeuksia ja tukea yksilöllisiä oppimispolkuja. Osallistujat omaksuvat tutkimusperustaista tietoa, menetelmiä ja toimintamalleja kasvun, oppimisen ja hyvinvoinnin tukemiseen ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen/opetuksen toteutukseen. Painopisteitä koulutuksten sisällöissä ovat ennaltaehkäisevä ja varhainen tuki, erilaisten oppimisen vaikeuksien tunnistaminen, tuen suunnittelu, toteutus ja tuen vaikuttavuuden arviointi sekä oppilaiden hyvinvointia ja inkluusiota edistävät työtavat.
Osio 1: Oppimisen ja kehityksen tuki varhaiskasvatuksessa ja esi- ja alkuopetuksessa
Varhaiskasvatuksen pedagogiset vastuut: Laadukas pedagogiikka arjen kasvatustyön tukena (1 op)
KOHDERYHMÄT: varhaiskasvatushenkilöstö, varhaiskasvatuksen opettajat, varhaiskasvatuksen erityisopettajat, sosionomit, lastenhoitajat, perhepäivähoitajat.
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Varhaiskasvatuksessa luodaan lasten oppipolulle vankka perusta: Arjen pedagogiikan tulisikin olla laadukasta ja vaikuttavaa lapsen kehityksen kannalta. Keskeisenä pedagogista työtä ohjaavana asiakirjana varhaiskasvatuksessa on valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet sekä siihen liittyvä lapsen varhaiskasvatussuunnitelma. Nämä dokumentit myös sisältävät pitkälti varhaiskasvatuksen henkilöstön työlle asetettuja velvoitteita, mutta myös lasten näkökulmasta asetettuja oikeuksia. Koulutuksessa käydään läpi näiden arjen työkalujen käyttöä pedagogisesta näkökulmasta: Perehdymme pedagogisten asiakirjojen valossa varhaiskasvatuksen käytänteisiin, vastuualueisiin sekä lasten oikeuksiin, jotta lapsen laadukas varhaiskasvatus voidaan arjessa toteuttaa. Koulutus antaa ammatillista tukea pedagogiikan kehittämiseen sekä rooliin varhaiskasvattajana. Koulutus sisältää luentotallenteet sekä itsenäisesti perehdyttävää lisälukemista. Opintojen edetessä osallistuja kokoaa omaan portfolioon/oppimispäiväkirjaan luennoilla käsiteltyjen teemojen mukaisesti annettuja pohdintatehtäviä. Luentotallenteet ovat katsottavissa itselle sopivassa tahdissa, ohjeet verkkoympäristön (Moodle) käyttöön saat automaattisesti ilmoittautuessasi koulutukseen.
KOULUTTAJA Elisa Havukainen, ProVaka-hankekoordinaattori, Niilo Mäki Instituutti
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Yksi toteutuskerta verkkokoulutuksena 20 osallistujaa.
Leikki-ikäisten lasten matemaattisten taitojen tukeminen – Nallematikan matkassa varhaismatematiikan maailmaan (1 op)
KOHDERYHMÄT Varhaiskasvatuksen moniammatillinen henkilöstö ja lasten matemaattisten taitojen tukemisesta kiinnostuneet.
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Koulutuksessa paneudutaan pienten lasten matemaattisten taitojen kehittymiseen ja kehittämiseen. Varhaisen puuttumisen menetelmänä esitellään varhaiskasvatuksen tarpeisiin kehitettyä 4–5-vuotiaiden lasten matemaattisten oppimisvalmiuksien kehittämisohjelmaa Nallematikkaa.
Pienten lasten matemaattisten taitojen kehittyminen
Pienten lasten matemaattisten taitojen havainnoiminen ja arvioiminen
Lapsen ja aikuisen jaettu opetus-oppimisvuorovaikutus päiväkodissa ja kotona
Varhaismatemaattisista taidoista kohti esiopetuksen matematiikkaa
Nallematikka-ohjelman teoreettiset lähtökohdat, keskeiset periaatteet, käytännön menetelmät, toimintamallit ja materiaalit
Koulutus sisältää koulutuspäivän ja ennakkotehtävän.
KOULUTTAJA Suvi Ylönen, KM, YTM, Niilo Mäki Instituutti
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: 2 toteutuskertaa webinaarina 22 osallistujaa/ryhmä ja 1 toteutus Lahdessa, 20 osallistujaa, yhteensä 64 osallistujaa.
Varhaisten matemaattisten taitojen ja varhaisen lukutaidon arviointi ja tukeminen (2op)
KOHDERYHMÄT: Varhaiserityisopettajat ja alkuopetuksen erityisopettajat
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT:
Varhaisten matemaattisten taitojen ja lukutaidon arviointi ja tukeminen:
koulutuksessa keskitytään tehostetun ja erityisen tuen oppilaiden sekä
maahanmuuttajataustaisten oppilaiden taitojen arviointiin ja tukemiseen.
Koulutus sisältää kaksi koulutuspäivää, ennakkotehtävän ja työssä toteutettavan opetuskokeilun, jossa sovelletaan koulutuksessa saatua tietoa omassa työssä.
Ennakkotehtävä: Pohdi ennakkoon, miten toteutat tehostettua ja/tai erityistä tukea oppilaidesi kanssa lukemisessa, kirjoittamisessa ja
matematiikassa. Kirjoita koulutusta varten muistiin hyväksi havaittuja tuen menettelytapojasi. Lisäksi pohdi mitä suoraa hyötyä odotat saavasi koulutukselta omaan työhösi?
Opetuskokeilu: Sovella koulutuksesta saamaasi tietoa suoraan omaan työhösi. Käytä tutkimusperusteista tietoa opetuskokeilussasi ja raportoi havaintosi kokeilusta sekä pohdi, miten edelleen kehittäisit opetustasi.
KOULUTTAJA
Jonna Salminen, KT, erityisopettaja, Puistokadun päiväkotikoulu, Jyväskylän kaupunki
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: 2 toteutuskertaa webinaarina 22 osallistujaa/ryhmä, yhteensä 44 osallistujaa.
Matemaattisten taitojen kehitys, oppimisen vaikeudet, arviointi ja tukeminen esi- ja alkuopetuksessa (1 op) verkkokoulutus
KOHDERYHMÄ: Esiopettajat, luokanopettajat, (varhais)erityisopettajat
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT JA TEHTÄVÄT
Koulutuspäivässä käydään läpi keskeisten matemaattisten taitojen kehitys esi- ja alkuopetusiässä ja mahdollisia oppimisen vaikeuksia. Lisäksi tutustutaan tutkimusperustaisten matemaattisten taitojen arviointimateriaalien käyttöön (mm. LukiMat Oppimisen arviointi) ja matemaattisten taitojen tukemiseen tutkimusperustaisilla menetelmillä, kun oppimiseen tarvitaan lisätukea.
Koulutus sisältää yhden koulutuspäivän verran verkkotallenteita ja oppimistehtävän. Oppimistehtävä osallistuja kuvaa matemaattisten taitojen arvioinnin yhdelle oppilaalle sekä suunnittelee, ja mahdollisesti myös toteuttaa, arviointitietoon perustuen sopivia harjoitteita oppilaan taitojen tukemiseen. Oppimistehtävän voi tehdä joko kuvitteelliselle oppilaalle tai oppilaalle, jonka kanssa työskentelee. Oppimistehtävästä saa palautetta kurssin kouluttajalta.
KOULUTTAJA: Mononen Riikka, KT, dosentti, yliopistonlehtori, Oulun yliopisto
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: 1 toteutuskerta verkkokoulutuksena 40 osallistujaa.
Hahmotusvaikeudet – tunnistamisesta tukeen varhaiskasvatuksessa (2 op)
KOHDERYHMÄT
Varhaiskasvatuksen ja esi- ja alkuopetuksen opettajat sekä varhaiserityisopettajat. Myös lastenhoitajat voivat osallistua koulutukseen työparina varhaiskasvatuksen opettajan tai esiopettajan kanssa.
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Oletko huomannut lapsella pulmia esimerkiksi pukemisessa tai palapelien tekemisessä? Ovatko tilat ja suunnat hukassa? Voisivatko kyseessä olla hahmotusvaikeudet?
Eriasteiset visuo-spatiaaliset hahmotusvaikeudet esiintyvät noin 3–6 % ikäluokasta. Tämä tarkoittaa lähes yhtä lasta jokaisessa ryhmässä. Tule kuulemaan miten hahmotusvaikeudet ilmenevät, kuinka niitä voidaan
tunnistaa sekä löytämään ratkaisuja, kuinka niitä voidaan tukea varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa.
– Hahmotusvaikeuksien ilmeneminen ja tunnistaminen.
– Lapsen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa sekä monialaisen yhteistyön merkitys tuen suunnittelun prosessissa.
Kaksi koulutuspäivää. Koulutukseen sisältyy välitehtävä hahmotusvaikeuksien tunnistamisesta ja tuen tarpeiden kartoittamisesta. Koulutuspäivien tuotokset viedään Hahmotusvaikeuksien tietopalveluun vapaasti saataville.
KOULUTTAJAT
Suvi Ylönen, YTM, KM, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, hankevastaava, Niilo Mäki Instituutti
Marjo Naukkarinen, KM, ela, projektisuunnittelija, Niilo Mäki Instituutti
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: 1 toteutuskerta webinaarina 22 osallistujaa ja 1 toteutus Tampereella, 20 osallistujaa, yhteensä 42 osallistujaa.
Ennaltaehkäisevä tuki yleisessä tuessa (1 op)
KOHDERYHMÄT: Varhaiskasvatuksen, esi- ja alkuopetuksen henkilöstö
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT JA TEHTÄVÄT: Miten ymmärtää lapsen tuen tarpeita? Moniammatillinen yhteistyö ja pedagogiset prosessit, päivittäisen arjen tuki. Koulutus sisältää yhden koulutuspäivän ja ennakkotehtävän. Ennakkotehtävässä jäsennetään oman ryhmän/yksikön tämänhetkistä tilannetta ennaltaehkäisevän tuen näkökulmasta ja suunnataan katse tulevaan.
KOULUTTAJA:
Tiina Heikkinen, KM, EO ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: 1 toteutuskerta webinaarina, 22 osallistujaa
Osio 2: Oppimisen ja kehityksen tuen keinoja perusopetukseen
Päällekkäistyneet oppimisvaikeudet (1 op), verkkokoulutus
KOHDERYHMÄ: Koulutoimen moniammatillinen henkilöstö, esim. opettajat ja erityisopettajat
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT:
Oppimisen haasteet kuten lukivaikeus, matematiikan oppimisvaikeus ja tarkkaavuushäiriö esiintyvät usein samanaikaisesti. Kasautuessaan nämä ongelmat aiheuttavat haastavampia oppimisen ja koulusuoriutumisen ongelmia kuin erillisinä esiintyessään. Koulutuksessa pyritään antamaan välineitä näiden oppimisen haasteiden tunnistamiseen, erottamiseen ja toisaalta tukikeinojen suunnitteluun.
Koulutuksen sisältöjä ovat mm.
Lukemisen, matematiikan ja tarkkaavuuden vaikeudet
Erillisten ja päällekkäisten oppimisvaikeuksien kognitiivinen tausta
Päällekkäisten oppimisvaikeuksien arviointi ja tunnistaminen
Tukikeinojen suunnittelun lähtökohtia
Koulutus sisältää yhden koulutuspäivän verran itsenäisesti katsottavia luentotallenteita sekä oppimistehtävän. Oppimistehtävässä toteutetaan joko päällekkäisten oppimisvaikeuksien arviointi ja suunnitelma tukitoimista (tämä vaihtoehto soveltuu tilanteeseen, jossa a) epäilys päällekkäisistä ongelmista jo on, ja toteutetaan arviointi ja suunnitellaan tukitoimet tai b) tukitoimia on jo toteutettu, mutta ne joko eivät ole toimineet toivotulla tavalla tai lapsen tilanteeseen on saatu uutta tietoa/ymmärrystä ja tukitoimien suuntaa on syytä muuttaa.) tai kuvataan intervention (=harjoittelujakson/kuntoutuksen) suunnittelu ja toteutus (tämä vaihtoehto soveltuu tilanteeseen, jossa arvio (esim. psykologin tutkimukset) on jo tehty, ja pysähdytään tarkastelemaan tukitoimia).
KOULUTTAJA: Riikka Heikkilä, PsT, neuropsykologian erikoispsykologi, Niilo Mäki Instituutti
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: 1 toteutuskerta verkkokoulutuksena, 40 osallistujaa.
Oppimisvaikeudet ja oppimisen ohjaaminen (1 op)
KOHDERYHMÄ: Perusopetuksen luokkien 1-6 koulunkäynninohjaajat ja -avustajat
KOULUTUKSEN KUVAUS:
Oppilaiden oppimisen ohjaaminen on keskeinen osa koulunkäynninohjaajien ja -avustajien työnkuvaa. Koulutuksen tarkoituksena on syventää taitoja erilaisten oppimisvaikeuksien tukemiseksi niin yksilöitä kuin ryhmiä koskevissa ohjaamisen tilanteissa.
Koulutus sisältää oman työn näkökulmasta tulevan ennakkotehtävän sekä webinaaripäivän. Ennakkotehtävässä kuvataan, mikä oman työn kannalta mietityttää tai herättää kysymyksiä oppimisvaikeuksiin ja oppimisen ohjaamiseen tai toimintakyvyn tukemiseen liittyen. Koulutuspäivässä työstämistä jatketaan pyrkimällä löytämään ratkaisuja ennakkotehtävässä esiin nousseisiin asioihin.
KOULUTTAJA: Marjo Naukkarinen, KM, laaja-alainen erityisopettaja, koulunkäynninohjaaja, Niilo Mäki Instituutti
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Yksi koulutuspäivä ja ennakkotehtävä. Ennakkotehtävän työstämistä jatketaan koulutuspäivänä. Kaksi webinaaritoteutusta 22 osallistujaa/ryhmä, yhteensä 44 osallistujaa
Tukea tarvitsevan oppilaan arviointi (2 op)
KOHDERYHMÄT: Koulun henkilöstö
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT JA TEHTÄVÄT: Arvioinnin eri muodot ja tarkoitukset, monipuolinen arviointi ja osaamisen näyttämisen mahdollistaminen kaikille oppilaille. Koulutukseen sisältyy kaksi koulutuspäivää sekä oppimistehtävä.
KOULUTTAJAT:
Tiina Heikkinen, KM, EO ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Sari Granroth-Nalkki, KM, EO, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Päivi Lång, KM, EO ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: 1 toteutus webinaarina, 22 osallistujaa
Hahmotusvaikeudet – tunnistamisesta tukeen alakoulussa (2 op)
KOHDERYHMÄT: Alakoulun henkilöstö: opettajat, erityisopettajat, ohjaajat, koulunkäyntiavustajat ja -ohjaajat.
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Oletko huomannut lapsella pulmia esimerkiksi pukemisessa tai palapelien tekemisessä? Ovatko tilat ja suunnat hukassa? Voisivatko kyseessä olla hahmotusvaikeudet?
Eriasteiset visuo-spatiaaliset hahmotusvaikeudet esiintyvät noin 3–6 % ikäluokasta. Tämä tarkoittaa lähes yhtä lasta jokaisessa luokassa. Tule kuulemaan miten hahmotusvaikeudet ilmenevät, kuinka niitä voidaan
tunnistaa sekä löytämään ratkaisuja, kuinka niitä voidaan tukea koulun arjessa.
– Hahmotusvaikeuksien ilmeneminen ja tunnistaminen.
– Oppilaan tukeminen sekä monialaisen yhteistyön merkitys tuen suunnittelun prosessissa.
Kaksi koulutuspäivää. Koulutukseen sisältyy välitehtävä hahmotusvaikeuksien tunnistamisesta ja tuen tarpeiden kartoittamisesta. Koulutuspäivien tuotokset viedään Hahmotusvaikeuksien tietopalveluun vapaasti saataville.
KOULUTTAJAT
Suvi Ylönen, YTM, KM, hankevastaava, Niilo Mäki Instituutti
Marjo Naukkarinen, KM, ela, projektisuunnittelija, Niilo Mäki Instituutti
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: 1 toteutuskerta webinaarina 22 osallistujaa ja yksi toteutus Oulussa, 20 osallistujaa, yhteensä 42 osallistujaa.
Differentiering – att möta elever med olika behov i klassrummet (1 sp)
MÅLGRUPP: Klass- och speciallärare i årskurs 1-6
INNEHÅLL
En kort introduktion till differentiering av undervisningen.
Vad säger läroplanen om differentiering?
Hur kan du genom differentiering bemöta alla elevers behov i praktiken?
Praktiska tips och erfarenheter till att utveckla just din undervisning till att möta elever med olika behov i klassrummet.
1 heldag 9-15
UTBILDARE: Pia Vataja PeM, klass- och speciallärare, projektforskare, doktorand vid Jyväskylä universitet, Niilo Mäki Institutet
2 utbildningar som webinarium, 20 deltagare/fortbildningsgång, 40 deltagare
Oppimisen vaikeudet musiikinopiskelussa (1op)
KOHDERYHMÄ: Vapaan sivistystyön ja musiikkioppilaitosten opettajat sekä koulujen musiikinopettajat
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT:
Millaisia musiikin oppimisen vaikeuksia oppilailla voi olla? Onko vaikeuksien taustalla ”epämusikaalisuus” tai motivaation puute vai jokin oppimisvaikeus? Mitä musikaalisuus on, miten musiikki vaikuttaa aivoissa, ja voiko kuka tahansa oppia soittamaan? Mitä keinoja opettajalla on oppilaan tukemiseen ja musiikin ilon löytämiseen?
Musiikillinen kyvykkyys on olemassa ihmisillä luontaisesti, ja sen kehittäminen on riippuvainen ympäristöstä. Musiikin oppimisessa tarvittavia taitoja voi kehittää kotona esimerkiksi laulamalla lapselle ja kuuntelemalla musiikkia, mutta nimenomaan kouluissa ja muissa oppilaitoksissa tapahtuva musiikinopetus on avainasemassa siinä, että jokainen pääsee löytämään oman musiikillisen potentiaalinsa ja ilmaisemaan itseään musiikin avulla.
Musiikinoppimisessa voi olla monenlaisia haasteita. Nämä vaikeudet voivat johtua erilaisista oppimisvaikeuksista tai liittyä nimenomaisesti musiikin oppimiseen. Koulutuksessa käydään läpi musiikinoppimisen, erityisesti soitonoppimisen lainalaisuuksia musikaalisuudesta taidon oppimiseen, erilaisia oppimisvaikeuksia ja sitä, miten ne voivat näkyä musiikin oppimisessa sekä musiikin oppimisessa ilmeneviä vaikeuksia.
Koulutus pohjautuu Nuottinuotta -julkaisuun (KUMMI 21).
Koulutukseen kuuluu webinaari/ koulutuspäivä sekä ennakkotehtävä, jossa osallistujat miettivät omassa musiikinopetustyössään kohtaamiaan haasteita. Koulutuksen aikana pyritään löytämään keinoja ennakkotehtävässä esiin nousseisiin haastaviin opetustilanteisiin.
KOULUTTAJAT: Johanna Hasu, FT, pianonsoiton opettaja
Paula Salmi, FT, puheterapeutti, Niilo Mäki Instituutti
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Koulutukseen kuuluu webinaari- tai lähikoulutuspäivä tai tallenne (6x45min) sekä ennakkotehtävä. Kolme toteutuskertaa: 1. webinaaritoteutus ja 2. lähitoteutus Helsingissä, 3. toteutus tallennekoulutuksena. Osallistujia 20/toteutus, yhteensä 60 osallistujaa
Osio 3. Oppimisen tuen keinoja nuorille
Nuorten oppimisvaikeudet ja tukeminen (1op)
KOHDERYHMÄT: Yläkoulun ja toisen asteen aineenopettajat, erityisopettajat ja koulunkäynnin ohjaajat (oppimisvaikeuksien arvioinnin ja tuen parissa työskentelevä henkilöstö)
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT: Koulutuksessa käydään läpi oppimisvaikeuksiin liittyviä tekijöitä, joita nuori kohtaa opinnoissaan ja kouluympäristössään. Erityisesti tarkastellaan lukivaikeuksia, lisäksi käydään lyhyesti läpi matematiikkaan, tarkkaavuuteen ja toiminnanohjaukseen liittyviä oppimisen vaikeuksia ja tukemisen keinoja sekä oppimisvaikeuksien seurannaisvaikutuksia ja niiltä suojaavia tekijöitä. Osallistujilta toivotaan caseja ja ennakkokysymyksiä, jotka ohjaavat koulutuksen rakentamista osallistujia eniten hyödyttävään suuntaan. Koulutukseen kuuluu yksi webinaaripäivä (6x45min), omaan työhön liitettävä tehtävä ja työskentelyä osallistujien case-tapausten parissa.
KOULUTTAJA:
Maria Niskakoski, KM, EO, Erityisopetuksen lehtori, Schildtin lukio (Gradia)
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: 2 toteutusta webinaarina, 22 osallistujaa/toteutus, yhteensä 44 osallistujaa.
Toisella asteella ja yläkoulussa ilmenevien opiskelun vaikeuksien tunnistaminen ja tukitoimien suunnitteleminen (2 op)
KOHDERYHMÄT: Lukioiden ja ammatillisen koulutuksen sekä yläkoulujen aineenopettajat ja erityisopettajat
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT Koulutuksessa tarjotaan apua opiskelussa ilmenevien oppimisvaikeuksien ja neuropsykiatristen häiriöiden kuten ADHD:n ja autismikirjo, tunnistamiseen. Lisäksi koulutuksessa perehdytään konkreettisiin keinoihin, joilla tukea opiskelijaa luokkatilanteissa. Kouluarjessa opiskelija näyttäytyy herkästi motivoitumattomana, mutta hänen tilanteensa syvempi tarkastelu auttaa ymmärtämään vaikeuksien syitä laajemmin. Näin mahdollistuu johdonmukainen tukitoimien rakentaminen, joiden tavoitteena on nuoren opiskelutaitojen vahvistuminen ja opinnoissa pärjääminen. Koulutuksessa käsiteltävä aihealueet: luetunymmärtäminen, tarkkaavuus, toiminnanohjaus, autismikirjo (Aspergerin oireyhtymä) Koulutus koostuu kahdesta lähiopetuspäivästä ja näiden päivien välissä tehdystä oppimistehtävästä, jossa jokaisen on tarkoitus harjoitella opiskelussa ilmenevien vaikeuksien ymmärtämistä ja tukitoimien suunnittelua joko yhden nuoren kanssa, pienryhmässä tai koko luokan kanssa.
KOULUTTAJAT: Nina Kultti-Lavikainen, PsL, kehityksen ja kasvatuksen erikoispsykologi, psykoterapeutti, neuropsykologi, Niilo Mäki Instituutti
Tytti Ropponen, lukion aineenopettaja, FM, Espoon kaupunki
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: 1 toteutus webinaarina 22 osallistujaa ja lähikoulutus Helsingissä, 20 osallistujaa, yhteensä 42 osallistujaa.
Eriyttäminen tiimityönä aineenopetuksessa (2 op)
KOHDERYHMÄT: yläkoulun ja lukion aineenopettajat
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT:
Koulutuksessa käsitellään oppimisen vaikeuksia ja miten ne ilmenevät oppiaineiden opiskelussa yläkoulu- ja lukioikäisillä nuorilla. Koulutuksessa tarkastellaan opetuksen eriyttämisen yleisiä periaatteita ja tuen tarjoamisen lähtökohtia. Lisäksi käsitellään arvioinnin tarjoamaa tietoa eriyttämisen pohjana sekä toiminnanohjauksen, minäpystyvyyden ja oppimisen motivaation tukemista. Koulutus tarjoaa valmiuksia opetuksen sisällön, arvioinnin ja opetuksen toteutuksen eriyttämiseen sekä tiimityön mahdollisuuksiin oppimisen tuen järjestämisessä.
Koulutus sisältää kaksi (6 x 45 min) koulutuspäivää sekä oppimistehtävän, jossa suunnitellaan ja toteutetaan omassa työssä eriytetty opetuskokonaisuus koulutuspäivien välillä. Toisena koulutuspäivänä myös esitellään ja jaetaan näitä tehtäviä.
KOULUTTAJAT:
Niskakoski Maria, KM, EO, Niilo Mäki Instituutti ja Gradia
Palmu Iines, KT, eo, opo, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: 1 toteutusta webinaarina, 22 osallistujaa
Oman opinto-ohjelman mukaan opiskelu ja opetuksen muut joustot (2 op)
KOHDERYHMÄT: Koulun henkilöstö ja opetustoimen alaisuudessa työskentelevät opiskeluhuollon jäsenet
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT JA TEHTÄVÄT:
Oman opinto-ohjelman mukaan opiskelu ja muut oppimista ja koulunkäyntiä tukevat joustomahdollisuudet
Tuen rakentamista ohjaavat säädökset sekä käytännön toimintatapoja erilaisissa oppimisen ja koulunkäynnin tilanteissa.
Miten joustava tuki rakennetaan yksilöllisesti?
Koulutus sisältää kaksi koulutuspäivää ja välitehtävän.
KOULUTTAJAT:
Sari Granroth-Nalkki, KM, eo, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Tiina Pilbacka-Rönkä, KM, eo, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: 1 toteutuskertaa webinaarina, 22 osallistujaa
Oppimisvaikeudet lukiossa (1 op) verkkokoulutus
KOHDERYHMÄT: Lukion opettajat, opinto-ohjaajat ja erityisopettajat
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT JA TEHTÄVÄT:
Koulutuksessa perehdytään erilaisten oppimisvaikeuksien tukemiseen, eriyttämiseen sekä motivaatioon lukio-opetuksen näkökulmasta:
Luetun ymmärtämisen, tuottavan kirjoittamisen ja nettilukutaidon tukemiseen
Hahmottamisen pulmiin
Ryhmänhallintaan ja eriyttämiseen lukiossa
Opiskelumotivaatioon ja sen tukemiseen.
Lisäksi koulutuksessa tarjotaan tutkimukseen perustuvaa tietoa heikon opiskelumotivaation syistä ja esitellään mahdollisia tutkimusnäyttöön perustuvia keinoja parantaa motivaatiota. Lopuksi perehdytään tuoreisiin tutkimustuloksiin siitä, miten oppimisvaikeustaustaisten aikuisten elämä muotoutuu sekä tarkastellaan suojaavia tekijöitä. Koulutus sisältää luentotallenteeta, itsenäisesti perehdyttävää lisälukemista sekä oppimispäiväkirjan, jossa pohditaan luennoilla käsiteltyjen teemojen näkymistä omassa työssä ja arjessa.
KOULUTTAJAT:
Anna-Kaija Eloranta, PsT, neuropsykologian erikoispsykologi
Ulla Leppänen, PsT, psykologi, eski-Suomen hyvinvointialue, Oppimisen ja neuropsykiatrisen tuen yksikkö, Lastentutkimusklinikka ja Niilo Mäki Instituutti
Sami Määttä, PsT, ma. yliopistonlehtori, Tampereen Yliopisto
Maria Niskakoski, KM, EO, Niilo Mäki Instituutti
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: 1 toteutuskerta verkkokoulutuksena, 40 osallistujaa.
Hahmottamisen haasteet toisen asteen koulutuksessa (1 op) verkkokoulutus
KOHDERYHMÄT: Toisen asteen henkilöstö
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT JA TEHTÄVÄT:
Hahmotushäiriöt ovat joukko erilaisia ja eriasteisia tilan hahmottamiseen ja havaitun tunnistamiseen liittyviä pulmia. Hahmotushäiriöt ovat tavanomaisia oireita erilaisten oppimisvaikeuksien ja kehityksellisten vaikeuksien yhteydessä. Koulutuksessa käydään läpi, miten nämä hahmottamisen pulmat näkyvät erityisesti toisella asteella ja aikuisiässä.
Verkkokoulutuksessa tarkastellaan hahmottamisen haasteita erilaisista näkökulmista ja perehdytään mm. hahmotusvaikeuksien näyttäytymiseen arjessa, hahmotusvaikeuksille annettuihin merkityksiin, toiminnalliseen näkemiseen, hahmotusvaikeuksien ilmenemiseen ja tunnistamiseen sekä hahmotushäiriöisen tukemiseen hänen omassa toimintaympäristössään. Koulutus sisältää luentotallenteet, itsenäisesti perehdyttävää lisälukemista sekä oppimispäiväkirjan, jossa pohditaan luennoilla käsiteltyjen teemojen näkymistä omassa työssä ja arjessa.
KOULUTTAJAT
Juha Lahti, työnohjaaja, erityisopettaja, NMI
Suvi Ylönen, KM, YTM, NMI
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: 1 toteutuskerta verkkokoulutuksena, 40 osallistujaa.
Keinoja matikan taitojen tukemiseen yläkoulussa ja toisella asteella (2 op)
KOHDERYHMÄT: Yläkoulussa ja toisella-asteella ammatillisissa opinnoissa työskentelevät opettajat, erityisopettajat ja koulupsykologit, joilla on perustiedot matematiikan taitojen kehityksestä ja niihin liittyvistä pulmista
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT JA TEHTÄVÄT:
Matematiikan oppimisvaikeudet ja arviointi sekä tukitoimien suunnittelu ja tuen vaikuttavuuden arviointi. Lisäksi koulutukseen sisältyy tuen toteuttaminen ja vaikuttavuuden seuranta käytännössä. Koulutukseen sisältyy kaksi lähiopetuspäivää sekä tapaustyöskentelyä lähiopetuspäivien välillä. Koulutukseen osallistujat valitsevat jo ilmoittautumisen yhteydessä oppilaan, jolle suunnittelevat ja toteuttavat laskemiseen liittyviä tukitoimia koulutuksen aikana. Osallistujat saavat tarkemman ohjeistuksen oman tapauskuvauksen kirjoittamiseen ilmoittautumisen jälkeen. Koulutus sisältää kaksi koulutuspäivää, ennakkotehtävän sekä toteuttavat työssään oppilaan tukea ja tuen seurantaa sisältävää case-työskentelyä. Koulutuspäivien välillä on mahdollista saada ohjausta oman tapauskuvauksen työstämiseen verkon välityksellä.
KOULUTTAJA: Tuire Koponen, apulaisprofessori, neuropsykologian erikoispsykologi, Jyväskylän yliopisto, kasvatustieteen ja psykologian tiedekunta
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Yksi toteutuskerta webinaarina, 18 osallistujaa.
Osio 4. Oppilaan hyvinvoinnin tukeminen ja yhteistyö vanhempien kanssa
Koulu-uupuminen nuoruusiässä (1 op)
KOHDERYHMÄT: Yläkoulun ja toiseen asteen opetus- ja opiskeluhuollon henkilöstö
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT: Koulutuksessa käydään läpi mitä koulu-uupuminen on. Koulutuksessa tarkastellaan, miten ja milloin koulu-uupuminen ilmenee sekä sitä, miten koulu-uupuminen kehittyy. Lisäksi koulutuksessa pohditaan sitä, miten koulu-uupumisesta toivutaan, ja miten nuorta voidaan tukea toipumisessa. Koulutuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä ja tietoa viime vuosina yleistyneestä koulu-uupumisen ilmiöstä nuorten hyvinvoinnin tukemiseksi kouluissa.
Sisältöteemat:
Mitä koulu-uupuminen on?
Miten koulu-uupuminen kehittyy?
Mikä nykykoulussa uuvuttaa?
Uupumisesta eteenpäin- toipumisen tukeminen
Koulutus sisältää webinaaripäivän (6 x 45 min.) ja tehtävän.
KOULUTTAJA: Elina Järviluoma, psykologi, PsM, FM, Keski-Suomen hyvinvointialue, Oppimisen ja neuropsykiatrisen tuen yksikkö, Lastentutkimusklinikka
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: 3 toteutusta webinaarina 22 osallistujaa/toteutus ja 1 toteutus verkkokoulutuksena 40 osallistujaa, yhteensä 106 osallistujaa.
Lapsen pystyvyyskokemuksen merkitys oppimiselle ja pystyvyyden tukeminen (1op)
KOHDERYHMÄT: Luokanopettajat, erityisopettajat
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT:
Mitä on minäpystyvyys?
Minäpystyvyys ja oppimisen hankaluudet
Pystyvyyden tunteen ja itsetuntemuksen tukeminen
Koulutuksessa käydään läpi, mitä minäpystyvyys on, miten se rakentuu ja heijastuu oppimiseen ja koulunkäyntiin. Koulutuksessa pohditaan minäpystyvyyden ja oppimisen hankaluuksien yhteyttä, sekä sitä, miten pystyvyyden tunnetta voidaan tukea ja vahvistaa.
Koulutus sisältää yhden webinaaripäivän (6 x 45 min) ja tehtävän.
KOULUTTAJA: Elina Järviluoma, psykologi, PsM, FM, Keski-Suomen hyvinvointialue, Oppimisen ja neuropsykiatrisen tuen yksikkö, Lastentutkimusklinikka
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Kaksi toteutuskertaa webinaarina, 22 osallistujaa/toteutus, yhteensä 44 osallistujaa.
Miten auttaa vanhempaa ymmärtämään lapsen oppimisvaikeuksia ja tukemaan oppimista (1 op)
KOHDERYHMÄT: Opettajat ja erityisopettajat
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT JA TEHTÄVÄT:
Koulutuksessa käydään läpi akateemisten taitojen, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen taitojen kehitystä ja niissä ilmenevien vaikeuksien tukemista. Mietitään, miten auttaa vanhempaa ymmärtämään lapsensa oppimisvaikeuksia. Lisäksi käydään läpi kotiin suuntautuvia konkreettisia tukikeinoja oppimisen pulmiin. Koulutus sisältää yhden koulutuspäivän sekä tehtävän, jossa pohditaan omia tapoja toteuttaa ja kehittää yhteistyötä vanhempien kanssa.
Koulutuksen tehtävänä on miettiä Mitä toivoisin yhteistyön vanhempien kanssa olevan? Osallistujia ohjeistetaan miettimään ja kirjaamaan 1-2- tavoitetta, joita kohti he pyrkivät ja kuvaamaan miten he sen tekevät. Mitä yksinkertaisemmin ja konkreettisemmin osallistujat saavat a) tavoitteet ja b) keinot jäsennettyä, sitä parempi.
KOULUTTAJA: Ulla Leppänen, PsT, psykologi, Keski-Suomen hyvinvointialue, neuropsykiatrisen ja oppimisen tuen yksikkö, Lastentutkinusklinikka
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: 3 toteutuskertaa webinaarina, 22 osallistujaa/toteutus, yhteensä 66 osallistujaa.
Kyllä tästä selvitään – keinoja hyvinvointitaitojen opettamiseen (1 op)
KOHDERYHMÄT: Perusopetuksen opetushenkilöstö ja rehtorit
KOULUTUSSISÄLLÖT: Koulutuksessa perehdytään hyvinvointitaitojen opettamiseen ja saat ideoita käytettäväksi oppilaiden kanssa. Tule päivittämään omaa opettajuuttasi tähän hetkeen ja samalla lisäämään omaa hyvinvointiasi. Tulet saamaan keinoja työssä jaksamiseesi!
Koulutukseen kuuluu ennakkotehtävä, jossa reflektoidaan omia toimintamalleja ja perehdytään teemaan liittyvään julkaisuun.
KOULUTTAJAT
Sari Granroth-Nalkki, ohjaava opettaja, KM, eo, lto, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: 1 toteutuskerta webinaarina 22 osallistujaa.
Osio 5. Inkluusiota edistävä koulu
Erityistä tukea yleisopetuksen luokassa (1 op)
KOHDERYHMÄT Luokanopettajat, erityisopettajat, erityisluokanopettajat, rehtorit sekä aineenopettajat.
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Koulutuksessa perehdytään yhteisopettajuuteen, sen työtapoihin, suunnitteluun sekä yhteisopettajuutta koskevaan tutkimustietoon. Yhteisopettajuuden kautta toteutettu joustava opetusryhmäjako sekä opetusresurssien uudelleen järjestely auttavat toteuttamaan tehostettua ja erityistä tukea yleisopetuksen luokissa. Lisäksi koulutuksessa käsitellään, miten yhteisopettajuuden toteuttamista voidaan tukea koko koulun tasolla. Tutkimustiedon ohella koulutuksessa hyödynnetään käytännön kokemuksia useista eri puolilla Suomea toteutettavista yhteisopetusmalleista sekä peruskoulun ala- että yläluokilta. Koulutuksessa on varattu aikaa myös oman yhteisopetuskokeilun suunnitteluun tai jo käynnissä olevan yhteisopettajuusmallin arviointiin ja kehittämiseen.
KOULUTTAJAT
Olli-Pekka Malinen, KT, yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto
Juha Kontinen, KM, erityisopettaja, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: 1 toteutuskerta webinaarina 22 osallistujaa ja 1 lähikoulutus Tampereella 20 osallistujaa, yhteensä 42 osallistujaa.
Samundervisning: Att bemöta elever med särskilda behov inom allmän undervisning – samordnad undervisning, kompanjonlärarskap och flexibla undervisningsgrupper (1 sp)
MÅLGRUPP: Speciallärare, klasslärare och ämneslärare som är intresserade av att pröva samundervisning och kompanjonlärarskap i sitt jobb. Delta gärna i form av arbetspar som också kan pröva verksamhetsmodeller i praktiken. Det är dock möjligt att delta även utan arbetspar.
FORTBILDNINGENS INNEHÅLL OCH UPPGIFT:
Utbildningen fokuserar på samundervisning och kompanjonlärarskap; forskning, planering och arbetssätt. Intensifierat och särskilt stöd kan förverkligas även inom allmänundervisningen genom flexibla grupperingar och omfördelning av undervisningsresurserna. Dessutom diskuteras hur man på skolnivå stöder samundervisning. Vi tar även upp praktiska exempel på och erfarenheter av modeller för samundervisning från olika håll i Finland. Deltagarna får även planera och utveckla en egen samundervisningsmodell eller vidareutveckla en modell som de redan använder.
UTBILDARE:
Kronberg Nea, PeM, speciallärare, projektforskare, doktorand vid Jyväskylä universitet, Niilo Mäki Institutet
Pia Vataja PeM, klass- och speciallärare, projektforskare, doktorand vid Jyväskylä universitet, Niilo Mäki Institutet
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: 2 utbildningar som webinarium, 22 deltagare/fortbildningsgång, 44 deltagare
Kohti inkluusiota yhdessä opettaen (2 op)
KOHDERYHMÄ Esiopetuksen ja perusopetuksen opetushenkilöstö sekä oppilaitosjohto
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Kattavaa tukea tarjoava koulu edellyttää vankkoja ja toimivia tuen rakenteita sekä ajan hermolla olevia aikuisia, joilla on uusin tieto ja osaaminen tukea kaikkia oppilaita koulun tasolla.
Koulun rakenteisiin ja toimintakulttuuriin juurrutettuna yhteisopettajuus on toimiva keino järjestää oppimisen tukea sen kaikilla tasoilla sekä lisätä opettajien ammatillista kehittymistä ja työssä jaksamista. Parhaimmillaan inkluusiota tukeva yhteisopettajuus perustuu viimeisimpään tutkimukseen, aktiiviseen tiedonkeruuseen ja hyvien käytänteiden soveltamiseen. Yhteisopettajuus tulisi myös ymmärtää koulun arvoihin pohjautuvana toimintana, ei vain opetuksen teknisenä toteutustapana.
Tämä koulutus on kohdennettu kouluille, joissa yhteisopettajuus on jo kiinteä osa koulun arkea, mutta rakenteita ja toimintatapoja halutaan edelleen kehittää. Koulutukseen osallistuu koulukohtainen tiimi, johon kuuluu mielellään myös ainakin yksi koulun johdon edustaja (esim. rehtori, vararehtori, apulaisrehtori). Jokaisessa koulutuksessa on tiimejä useammasta koulusta, ja tämä tarjoaa mahdollisuuden vertaistukeen sekä hyvien käytänteiden jakamiseen. Lisäksi koulutukseen sisältyy tiimikohtaista ohjausta, joka toteutetaan osallistuvan koulun tarpeiden mukaan. Koulutus sisältää kaksi koulutuspäivää sekä oppimistehtävän, jossa tiimeittään kehitetään yhteisopettajuuden toteutusta koululla.
KOULUTTAJAT
Olli-Pekka Malinen, KT, yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto
Juha Kontinen, KM, erityisopettaja, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Esa Jaakkola, KM, rehtori, Keski-Palokan koulu, Jyväskylän kaupunki
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: 1 toteutuskerta webinaarina 22 osallistujaa
Tiimitaidot inklusiivisen opetuksen työkaluna (1 op)
KOHDERYHMÄT: Perusopetuksen opetushenkilöstö ja rehtori
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT JA TEHTÄVÄ: Koulutuksessa perehdytään tapoihin muodostaa erilaisia oppimisryhmiä sekä kehittää tiimitaitoja opetushenkilöstön ja oppilaiden voimavaraksi. Pohdimme koulutuksessa myös osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistamista tiimityöskentelyn keinoin. Koulutus sisältää yhden koulutuspäivän sekä ennakkotehtävän.
KOULUTTAJAT:
Tiina Heikkinen, Ohjaava opettaja, KM, eo, työnohjaaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Sari Granroth-Nalkki, ohjaava opettaja, KM, eo, lto, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: 1 toteutus webinaarina, 22 osallistujaa
Hankkeessa syntyvät tuotokset ja materiaalit
Hankkeen pääasiallinen tuotos on varhaiskasvatuksen opetustoimen henkilöstön tutkimusperustaisen tiedon ja osaamisen vahvistuminen oppimisvaikeuksien arvioinnissa ja oikea-aikaisessa tuessa. Sisällöistä koostetaan lisäksi työssä hyödynnettävää materiaalia alla olevista aiheista:
Hankkeessa tuotetaan materiaalia matemaattisten taitojen kehittymisestä, oppimisen vaikeuksista, arvioinnista ja tukemisesta. Materiaalissa kuvataan matemaattisten taitojen kehittymisen keskeisiä piirteitä ja, miten matemaattiset oppimisen vaikeudet ilmenevät. Materiaalissa pureudutaan lisäksi matemaattisten oppimisvaikeuksien arviointiin ja keskeisiin keinoihin tukea oppilasta, jolla on haasteita matemaattisissa taidoissa.
Hankkeessa koostetaan materiaalia hahmotusvaikeuksien ilmenemisestä, tunnistamisesta ja tukemisesta varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja toisella asteella. Koulutuksissa kerätään lisäksi vinkkipankkia hahmotusvaikeuksisen oppijan tukemiseksi ja se julkaistaan Hahmotusvaikeuksien tietopalvelussa: https://www.hahku.fi/
Hankkeen tuotoksena syntyy materiaali oppimisvaikeuksista nuoruusiässä. Materiaalissa kuvataan yläkoulussa ja toisella asteella ilmeneviä opiskelun vaikeuksia ja tukitoimien suunnittelua. Materiaalissa pureudutaan lisäksi koulu-uupumiseen ilmionä, miten ja milloin koulu-uupuminen ilmenee ja kehittyy ja miten se voidaan tunnistaa. Materiaalissa tarkastellaan lisäksi sitä, miten nuorta voidaan tukea koulu-uupumuksesta toipumisessa.
Hankkeessa syntyy materiaalia yhteisopettajuudesta, sen työtavoista, suunnittelusta sekä yhteisopettajuutta koskevasta tutkimustiedosta. Materiaalissa tarkastellaan, miten yhteisopettajuuden kautta voidaan edistää inkluusiota ja miten yhteisopettajuuden kautta toteutettu joustava opetusryhmäjako sekä opetusresurssien uudelleen järjestely voivat auttaa toteuttamaan tehostettua ja erityistä tukea yleisopetuksen luokissa. Lisäksi materiaalissa kuvataan, miten yhteisopettajuuden toteuttamista voidaan tukea koko koulun tasolla.
Hankkeen tuotoksena syntyy materiaali, jossa tarkastellaan oppimisvaikeuksien ilmenemistä musiikin opiskeluissa. Materiaalissa kuvataan, miten oppimisvaikeudet voivat näkyä musiikin oppimisessa ja millä keinoin musiikin oppimisessa ilmeneviä vaikeuksia voidaan tukea.
Tuotoksissa jaetaan koulutussisältöjen tutkittua tietoa, koulutuksen antia ja konkreettisia menetelmiä. Materiaalit tukevat ammatillisen osaamisen kehittämistä ja osaamisen syventämistä ja mahdollistavat osaamisen jakamisen hankkeen jälkeen.
Tuotokset julkaistaan avoimesti NMI:n ylläpitämällä sivulla koju.nmi.fi/oph-tuotokset/ ja niitä jaetaan myös Avointen oppimateriaalien kirjastossa aoe.fi, jonne ne jäävät nähtäville myös hankkeen päätyttyä. Tuotoksista tiedotetaan myös NMI:n sosiaalisessa mediassa sekä uutiskirjeessä.
Kouluttajien pätevyys ja osaaminen
Eloranta Anna-Kaija, PsT, neuropsykologian erikoispsykologi
Anna-Kaija on neuropsykologian erikoispsykologi ja kouluttaja. Hän on toiminut lasten, nuorten ja aikuisten oppimisvaikeuksien arvioinnin ja kuntouttamisen parissa. Väitöskirjassaan Anna-Kaija tutki oppimisvaikeustutkimuksissa kouluiässä käyneiden aikuisten elämää tarkastellen oppimisvaikeuksien yhteyttä muun muassa koulutukseen, työllistymiseen, tukimuotojen tarpeeseen ja hyvinvointiin. Anna-Kaija pitää täydennyskoulutuksia väitöstutkimusaiheensa lisäksi lasten toiminnanohjauksen ryhmäkuntoutuksesta, jonka parissa hän on työskennellyt Niilo Mäki Instituutin Lastentutkimusklinikalla. Anna-Kaija on ollut myös mukana kirjoittamassa toiminnanohjauksen ryhmäkuntoutukseen perehdyttävää Kummi 15 -julkaisua.
Hasu Johanna, FT, pianonsoiton opettaja, Pohjois-Kymen musiikkiopisto
Johanna Hasu on toiminut yli kaksikymmentä vuotta pianonsoiton opettajana suomalaisissa musiikkioppilaitoksissa. Hänen väitöskirjansa (2017) käsitteli oppimisen vaikeuksia pianonsoiton opiskelussa. Hasu luotsasi oman oppilaitoksensa opetussuunnitelmatyötä toimiessaan apulaisrehtorina, ja oli kouluttajana myös valtakunnallisessa ops-koulutuksessa. Hän on pitänyt koulutuksia musiikkioppilaitosten opettajille eri puolilla Suomea ja luennoi Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Johdatus pedagogiikkaan -luentosarjassa. Syksyllä 2023 häneltä ilmestyy kirja Kaikilla äänillä (Reuna), jossa käsitellään taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa oppilaslähtöisyyden näkökulmasta.
Havukainen Elisa, ProVaka-hankekoordinaattori, Niilo Mäki Instituutti
Elisa Havukainen toimii Niilo Mäki Instituutissa ProVaka-hankekoordinaattorina. Elisa on koulutustaustaltaan varhaiskasvatuksen opettaja, jolla on laaja työkokemus opetustehtävistä sekä päiväkodin johtajan ja varhaiskasvatuksen päällikön tehtävistä. ProKoulu/ProVaka-toimintakokonaisuus on suomalainen versio peruskoulussa ja varhaiskasvatuksessa toteutettavasta School Wide Positive Behavior Support viitekehyksestä, jonka tavoitteena on aikuisten toimintamalleja kehittämällä vahvistaa päiväkodin toimintakulttuuria lasten sosiaalisia taitoja tukevaksi. Toimintakulttuurin kehittämistyöhön liittyvän kouluttamisen ja ohjaamisen lisäksi Elisan kiinnostuksen kohteena on varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan, johtamiseen sekä tiimityöhön liittyvät teemat.
Heikkilä Riikka, PsT, Niilo Mäki Instituutti
Heikkilä on tutkija, neuropsykologian erikoispsykologi ja kouluttaja. Hän on toiminut yli kymmenen vuoden ajan opetushenkilökunnan täydennyskouluttajana aiheinaan muun muassa lukivaikeudet, lukemisen tukeminen ja oppimisvaikeuksien päällekkäistyminen. Heikkilä on ollut mukana kehittämässä sekä kirjallisia että tietoverkkovälitteisiä lukemissujuvuuden arviointi- ja harjoittelumenetelmiä. Tällä hetkellä Heikkilä toimii vastuullisena tutkijana Niilo Mäki Instituutissa LUKINO-hankkeessa arviointimenetelmien uudistustyön parissa.
Jaakkola Esa, KM, rehtori, Keski-Palokan koulu, Jyväskylän kaupunki
Järviluoma Elina, psykologi, PsM, FM, Keski-Suomen hyvinvointialue, oppimisen tuen yksikkö Lastentutkimusklinikka
Järviluoma työskentelee psykologina Keski-Suomen hyvinvointialueen neuropsykiatrisen ja oppimisen tuen yksikön Lastentutkimusklinikalla. Elinan työ koostuu kouluikäisten lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien ja neuropsykiatristen vaikeuksien arvioinnista ja kuntoutuksesta. Aiemmin Elina on työskennellyt opiskeluhuollon psykologina, ja sekä alle kouluikäisten lasten kuntoutuksen että nuorten aikuisten ja aikuisten parissa. Elina on ollut mukana tekemässä Kummi-sarjan 11:ttä julkaisua Oppilaan minäkuva ja luottamus omiin kykyihinsä, sekä ollut pääkirjoittajana lukivaikeutta ja matematiikan oppimisvaikeuksia käsittelevässä OMIS-opassarjassa. Koulutukseltaan Elina on psykologian ja filosofian maisteri, pääaineenaan puheviestintä.
Kontinen Juha, KM, erityisopettaja, Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu
Juha työskentelee Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulussa erityisopettajana. Ennen nykyistä työtehtäväänsä Juha on työskennellyt yliopistonopettajana Jyväskylän yliopistossa ja erityisopettajan eri tehtävissä alkuopetuksessa lukioon. Kontisella on laaja käytännön työkokemus inklusiivisen koulukulttuurin rakentamisesta ja kokoaikaisesta yhteisopetuksesta. Opettajien täydennyskoulutuksia Kontinen on pitänyt vuodesta 2015 alkaen. Teemoina koulutuksissa on yhteisopettajuus, inklusiivinen opetus, eri tasoisen tuen toteuttaminen yleisopetuksen luokassa ja eriyttäminen.
Koponen Tuire, (PsT), apulaisprofessori, Jyväskylän yliopisto
Tutkimusalat: Matematiikan oppimisvaikeudet, lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäistyminen, numeeristen kognitioiden kehitys ja yhteys myöhempään oppimiseen, matematiikan taitojen kuntoutus, minäpystyvyys ja oppimisvaikeudet Tutkimushankkeet: Lasten lukemisen ja laskemisen sujuvuusongelmat (Suomen Akatemia), Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot (Suomen Akatemia)
Kronberg Nea, PeM, speciallärare, projektforskare
Nea Kronberg jobbar som projektforskare inom läs- och skrivområdet i projektet InLärning och Stöd. Nea har även tidigare utvecklat material för träning och kartläggning av läsförståelse samt utvecklat Spel-Ett, den finlandssvenska versionen av Ekapeli. Hon har likaså varit med och utformat den svenska delen av LukiMat-tjänsten. Nea har jobbat flera år som speciallärare och kommunal koordinator för specialundervisning och trestegsstöd. Hon gör även utredningar av läs- och skrivsvårigheter.
Kultti-Lavikainen Nina, kehityksen ja kasvatuksen erikoispsykologi, PsL, kognitiivinen psykoterapeutti, neuropsykologi, lastentarhanopettaja, Niilo Mäki Instituutti
Nina työskentelee Niilo Mäki Instituutissa hanketyössä. Ennen hanketyötä hän toimi 30 vuoden ajan Niiilo Mäki Instituutin ja Jyväskylän kaupungin perheneuvolan Lastentutkimusklinikalla psykologina. Hankkeissa ja asiakastyössä hän on perehtynyt lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien ja neuropsykiatrisia vaikeuksien arviointiin ja kuntoutukseen. Oppimisvaikeuksien ja neuropsykiatristen vaikeuksien arvioinnin ja kuntoutuksen lisäksi työ on koostunut vanhempien tukemisesta sekä koulun henkilökunnan ja psykologien konsultaatiosta ja työnohjauksesta. Nina on ollut kirjoittamassa Kummi -sarjan julkaisuja: Kummi 4 oppimisvaikeuksien arvioinnista, Kummi 5 lukemisen ja kirjoittamisen ryhmäkuntoutuksesta sekä Kummi 15 toiminnanohjauksen ryhmäkuntoutuksesta. Nina työskentelee lisäksi Niilo Mäki Instituutin kouluttajana. Koulutukset liittyvät oppimisvaikeuksien arviointiin, kuntoutukseen ja erilaisten oppimisvaikeuksien päällekäistymiseen. Lisäksi koulutukset ovat kohdentuneet lukemisen ja kirjoittamisen, luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden sekä toiminnanohjauksen vaikeuksiin ja em. taitojen tukemiseen. Kognitiivisen terapiatyön myötä koulutuksen teemat ovat liittyneet myös lasten neuropsykiatrisiin vaikeuksiin, itsetunnon kysymyksiin sekä oppimisvaikeuksien ja psykiatristen ongelmien kytkeytymiseen.
Lahti Juha, Kasvatustieteiden maisteri, erityisluokanopettaja, työnohjaaja
Lahti toimi projektikoordinaattorina Niilo Mäki Instituutissa aikuisten hahmottamistaitojen tuki –hankkeessa (2018). Hakkeen tavoitteena oli tuottaa hahmotushäiriöisten työikäisten toimintakyvyn kehittämiseen verkkopohjainen harjoitusohjelmisto. Lisäksi hankkeen tavoitteena oli kouluttaa mentor -verkosto toimintakykyä tukevan ja kehittävän harjoittelun ohjaajiksi. Työuransa Lahti on tehnyt Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Onervassa. Hän on toiminut erityisluokanopettajana kieli-, kuulo-, näkö- ja autisminkirjon sekä monitarpeisten oppilaiden opettajana. Vuodesta 2002 Lahti toimi Onervan oppimispäällikkönä vastuualueenaan erilaisten tukitoimien ja konsultointien organisointi ja toteuttaminen lähikoulua käyville oppilaille ja heidän kanssaan työskenteleville. Lahti on myös koulutukseltaan työnohjaaja.
Leppänen Ulla, PsT, psykologi, perhe-ja pariterapian psykoterapeutti, Keski-Suomen hyvinvointialue, oppimisen tuen yksikkö, Lastentutkimusklinikka
Ulla on töissä Keski-Suomen hyvinvointialueen Lastentutkimusklinikalla psykologina. Ullan työnkuvaan kuuluu lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien ja neuropsykiatristen vaikeuksien arviointi ja kuntoutus. Myös vanhempien tukeminen sekä koulun henkilökunnan ja psykologien konsultaatiot ja työnohjaus ovat osa Ullan työtä. Lisäksi Ulla työskentelee Niilo Mäki Instituutin kouluttajana. Koulutukset liittyvät oppimisvaikeuksien arviointiin ja kuntoutukseen, esimerkiksi lukemisen sujuvuuden ja oikeinkirjoituksen sekä luetun ymmärtämisen ryhmäkuntoutukseen.
Malinen Olli-Pekka, KT, yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto
Olli-Pekka työskentelee erityispedagogiikan yliopistonlehtorina Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Ennen nykyistä tehtäväänsä Olli-Pekka on työskennellyt muun muassa kansainvälisten koulutushankkeiden parissa sekä Niilo Mäki Instituutin tutkijana, kouluttajana ja varatoiminnanjohtajana. Lisäksi hän on toiminut vierailevana tutkijana Kiinassa, Yhdysvalloissa ja Alankomaissa. Olli-Pekan mielenkiinnon kohteita ovat opettajien pystyvyyden kokemus ja ammatillinen kehittyminen sekä tutkimukseen pohjautuvat toimintatavat, joilla mahdollistetaan tukea tarvitsevien oppilaiden oppiminen yleisopetuksen luokassa.
Määttä Sami, PsT, ma. yliopistonlehtori, Tampereen Yliopisto
Määttä työskentelee yliopistonlehtorina Tampereen Yliopistossa ja kouluttajana Niilo Mäki Instituutissa. Hän on aiemmin työskennellyt mm. Jyväskylän Yliopistossa tutkijana (mm. Koulupolku-hanke ja Kouluakäymättämyys Suomessa-hanke) ja yliopistonopettajana sekä Niilo Mäki Instituutissa tutkijana erilaisissa projekteissa, mm. Itä-Suomen yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhteisessä ProKoulu-tutkimuksessa, jossa kehitettiin oppilaiden toivottua käyttäytymistä tukevaa koko koulun toimintamallia ja NMI:n Motivoimaa-hankkeessa, jossa tutkittiin ammattiin opiskelevien nuorten motivaatiota ja opiskelun tukemista. Määttä on erityisen kiinnostunut nuorten motivaatiosta ja sen tukemisesta sosiaalista ympäristöä muokkaamalla. Määtän pitämien koulutusten aiheina ovat olleet motivoitumattomien opiskelijoiden tukeminen kouluympäristöön sopivien motivaationäkemysten pohjalta sekä oppimisvaikeuksien ja oppimismotivaation yhteydet.
Naukkarinen Marjo, KM, ela, aineenopettaja, projektisuunnittelija, Niilo Mäki Instituutti
Naukkarinen työskentelee hankesuunnittelijana Niilo Mäki Instituutissa Nuorten Hahmola -hankkeessa ja laaja-alaisena erityisopettajana. Nuorten Hahmola -hankkeen tavoitteena on, että nuoret ja heidän kanssaan toimivat tunnistavat ja hyväksyvät aiempaa paremmin hahmotusvaikeudet, niiden ilmenemisen sekä merkityksen opinnoissa, työssäoppimisessa, vertaissuhteissa ja yleisesti arjessa. Ennen Nuorten Hahmola -hanketta Naukkarinen on kerryttänyt pitkää työkokemusta koulumaailmasta, työskennellen sekä opettajana että koulunkäynnin ohjaajana perusopetuksessa.
Niskakoski Maria, KM, EO
Niskakoski toimii hankevastaavana Niilo Mäki Instituutissa Lukivaikeuksien seulontamenetelmän päivitys ja digitalisointi –hankkeessa ja aikuislukion erityisopettajana Gradiassa. Hankkeessa valmistellaan digitaalista lukivaikeuksien seulontamenetelmää nuorille ja aikuisille käytössä olevan seulontamenetelmän pohjalta (Holopainen ym. 2004). Paananen on aiemmin työskennellyt erityisopettajana sekä perusasteella että päivälukiossa. Jyväskylän yliopistossa Paananen on toiminut yliopistonopettajana erityispedagogiikan oppiaineessa ja projektitutkijana Suomen Akatemian Lasten luku- ja laskutaidon sujuvuus -hankkeessa
Ropponen Tytti, FM, historian, yhteiskuntaopin, uskonnon ja ET:n aineenopettaja, Espoon kaupunki
Tytti toimii espoolaisessa lukiossa aineenopettajana. Hän on erityisesti kiinnostunut niiden nuorten opintojen tukemiseen, joilla on neuropsykiatrisia haasteita sekä nepsy-vaikeuksien näkyväksi tekemisestä kouluyhteisössä. Tytti on osallistunut Niilo Mäki instituutin Kummi 15. Etsivät-ryhmä – Lasten toiminnanohjauksen taitojen tukeminen ryhmässä julkaisun tekemiseen. Lisäksi Tytti on ohjannut Niilo Mäki instituutissa lasten toiminnanohjauksen kuntoutusryhmiä.
Salminen Jonna, KT, erityisopettaja, Puistokadun päiväkotikoulu, Jyväskylän kaupunki
Kouluttaja on perehtynyt varhaisten akateemisten taitojen arviointiin ja tukemiseen sekä oppimisvaikeuksien varhaiseen tunnistamiseen (sekä tutkijana että opettajana). Lisäksi hän on itse ollut kehittämässä akateemisten taitojen arvioinnin ja tuen menetelmiä.
Salmi Paula, FT, puheterapeutti, tutkija, Niilo Mäki Instituutti, lehtori, Helsingin yliopisto
Salmi toimii tutkijana Niilo Mäki Instituutin Inlärning och stöd -hankkeessa ja logopedian lehtorina Helsingin yliopistossa. Hän kehittää uusia välineitä lukutaidon ja nimeämisen arviointiin, seurantaan ja tukeen. Salmi on ollut mukana kehittämässä suomenkielisiä ja ruotsinkielisiä kielellisten taitojen ja lukemisen arviointivälineitä ja kuntoutusmateriaaleja sekä tekee kliinistä kuntoutustyötä oppimisvaikeuslapsien parissa. Salmen tutkimuksen ja koulutuksen aiheina ovat nimeämisen ja lukemissujuvuuden vaikeuksien tunnistaminen sekä niiden tukeminen ennen kouluikää ja kouluiässä
Vataja Pia, Ped.mag, doktorand, klass- och speciallärare, projektforskare
Pia Vataja fungerar som projektforskare vid Niilo Mäki Institutet inom ILS-projektet (InLärning- och Stöd i Finlandssvenska skolor) och NAPP-projektet (NAPP – tidig kartläggning av förutsättningar för inlärning). Hon har utarbetat finlandssvenska verktyg för kartläggning och uppföljning av elevers läsning, skrivning och benämning. Pia Vataja forskar och föreläser om en- och tvåspråkiga finlandssvenska barns läsutveckling i de tidiga skolåren. Hon har också en lång erfarenhet från skolvärlden både som klass- och speciallärare.
Ylönen Suvi, YTM, KM
Ylönen toimii projektisuunnittelijana aikuisten hahmottamistaitojen tuki -hankkeessa, jossa kehitetään Hahmola-oppimisympäristöä ja järjestään Hahku-mentorikoulutuksia. Ylönen on yhteiskuntatieteiden maisteri, kasvatustieteen maisteri, varhaiskasvatuksenopettaja ja erityispedagogiikan jatko-opiskelija. Ylönen tekee väitöskirjaa hahmotusvaikeuksien ilmenemisestä ja hahmotusvaikeuksille annetuista merkityksistä. Hän on kiinnostunut kokemusasiantuntijuustiedosta ja oppimisvaikeuksista yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Ylönen on toiminut vuosina 2018–2020 Tartu tarinaan -hankkeen vetäjänä ja kehittänyt varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen Lukuboksi-toimintamallia, jossa keskeistä on toiminnallinen lukeminen ja lukuilo. Ylönen kouluttaa lukuilon ja toiminnallisen lukemisen teemoista. Ylönen on ollut projektitutkijana myös Jyväskylän ja Turun yliopistojen Loikka-hankkeessa, jossa täydennyskoulutettiin varhaiskasvatuksenopettajia. Täydennyskoulutuksessa syvennyttiin varhaiskasvattajien ammatilliseen osaamiseen kehittävän työotteen kautta. Sisältöinä täydennyskoulutuksessa olivat lasten kielelliset taidot, kielitietoinen pedagogiikka ja varhaiskasvatus monikielisenä toimintaympäristönä.
Koulutushankkeessa kouluttavat Valterin asiantuntijat:
Valteri on Opetushallituksen alaisuudessa toimiva valtakunnallinen oppimis- ja ohjauskeskus, joka tukee lähikouluperiaatteen toteutumista tarjoamalla monipuolisia palveluja yleisen, tehostetun jaerityisen tuen tarpeisiin.
Granroth-Nalkki Sari, KM, ohjaava opettaja, erityisopettaja, luokanopettaja, Valteri Onerva
Granroth-Nalkilla on laaja kokemus eri-ikäisten oppilaiden kanssa työskentelystä perusopetuksessa sekä luokanopettajana että erityisopettajana. Kouluttaja on työskennellyt yhteisopettajana ja kehittänyt yhteisopettajuutta noin 10 vuoden ajan. Hän on täydentänyt osaamistaan positiivisen pedagogiikan ja hyvinvointitaitojen sekä henkilöstöjohtamisen ja oppilaitosjohtamisen koulutuksilla. Kouluttaja on toiminut aktiivisesti työyhteisöissä kehittämistehtävissä mm. kehittyvä koulu-tiimin vetäjänä ja työyhteisön toimintakulttuurin kehittäjänä. Sarin erityisosaamista yhteisopettajuuden lisäksi ovat joustavien tuenmuotojen käytänteet, kouluakäymättömyys sekä positiivinen pedagogiikka ja hyvinvointitaitojen opettaminen.
Heikkinen Tiina, KM, erityisluokanopettaja, työnohjaaja, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Onerva
Tiina on toiminut pitkään erityisluokanopettajana opettaen lapsia, joilla on haastetta kielessä, tarkkaavuudessa, toiminnanohjauksessa ja käytöksessä. Häneltä löytyy erityisosaamista varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa toimimisesta. Tiinan vahvuudet ovat oppimisen haasteissa liittyen kieleen ja matematiikkaan, varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen sekä perheiden kanssa tehtävään yhteistyöhön
Palmu Iines, KT, eo, opo, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Iines työskentelee kehittämiskoordinaattorina Oppimis- ja ohjauskeskus Valterissa. Hänen työnkuvaansa kuuluvat kansallisen ja kansainvälisen tutkimus- ja kehittämistyön koordinointi ja kouluttaminen. Aikaisemmin hän on toiminut projektitutkijana NMI:llä muun muassa ProKoulu-tutkimuksessa. Iineksellä on monipuolinen kokemus erityispedagogiikan kentästä ja hänen erityisiä kiinnostuksenkohteitaan ovat käyttäytymisen ongelmien ja kouluvaikeuksien päällekkäistyminen, käyttäytymisen ja motivaation tuki, sekä inkluusiota tukeva tutkimusperustainen täydennyskoulutus (mm. yhteisopettajuus, eriyttäminen ja strukturointi). Iineksellä on myös kansainvälistä kokemusta mm. Yhdysvalloista sekä pohjoismaisista yhteistyöhankkeista. Iineksen koulutusaiheita ovat mm. tutkimukseen pohjautuvat tavat tukea käyttäytymistä ja opiskelumotivaatiota, tuen järjestäminen koulutasolla, yhteisopettajuus sekä erityisopettajan konsultatiivinen työote.
Pilbacka-Rönkä Tiina, ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, puheterapeutti, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Kielellisiin vaikeuksiin liittyvät opetusjärjestelyt ja kuntoutus ovat arkipäivää Tiinalle. Hänellä on ammattitaitoa ja käytännön kokemusta maahanmuuttajaoppilaiden tukemisesta ja opetuksen järjestämisestä. Tiina osaa hyvin avata osallistavaa, inklusiiivista opetusta ja toimintakulttuuria sekä kolmiportaista tukea. Tiina on ollut mukana suunnittelemassa, tekemässä ja ohjaamassa joustavia opeusjärjestelyjä niin hallinnossa kuin käytönnön työssäkin ja hän on pitänyt aiheesta lukuisia koulutuksia.