Tavoitteena on tukea koko kouluyhteisön hyvinvointia ja vahvistaa lasten tunne ja vuorovaikutustaitoja ala- ja yhtenäiskouluissa ja vaikuttaa koko koulun toimintakulttuuriin ja johtamiseen käytännönläheisten toimintatapojen kautta. Koulutuksissa koulutetaan opettajia lasten työskentelyn ohjaamiseen, rehtoreita koulun kehittämiseen ja muutosprosessien johtamiseen sekä työyhteisöä aikuisten keskinäisen työskentelyn ja työhyvinvoinnin tukemiseen.
Niilo Mäki Instituutti on toteuttanut Yhteispeli-koulutuksia vuodesta 2016 alkaen 160:lle ala- ja yhtenäiskoululle. Koulutuksiin on osallistunut yli 3000 osallistujaa. Yhteispeli-koulutuksia toteutetaan tilauskoulutuksena.
Yhteispeli tilauskoulutuksena
Lataa Yhteispelin koulutusesite tästä.
Mikä Yhteispeli on?
Tutkimukseen perustuvia johdonmukaisia, konkreettisia ja käytännönläheisiä työtapoja opettajille ja rehtoreille koulun tavoitteellisen kehittämisen tueksi ala- ja yhtenäiskoulujen arkeen. Tavoitteena on lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen, kouluyhteisön hyvinvoinnin vahvistaminen sekä koulutyötä kuormittavien ongelmien ennaltaehkäisy. Yhteispeliä ovat olleet kehittämässä opettajat, rehtorit, oppilaat ja vanhemmat noin yhdeksän vuoden ajan. Kehittämis- ja tutkimustoiminnan on rahoittanut OKM ja THL ja Ylöjärven kaupunki toimivat yhteistyökumppaneina. Yhteispeli-koulutuksia järjestää Niilo Mäki Instituutti.
Yhteispeli vahvistaa tunne- ja vuorovaikutustaitoja
- vuorovaikutustaidot: kuuntelu, kertominen, vuorottelu, neuvottelu, avun pyytäminen
- vastuun ja ongelmanratkaisun taidot: toisen kunnioittaminen, yhteisten sääntöjen noudattaminen, ongelman tunnistaminen ja ratkaisu, taito asettaa realistisia tavoitteita
- tunnetaidot: omien ja muiden tunteiden tunnistaminen, nimeäminen ja säätely
Mitä vaikutuksia taitojen tukeminen tuo koulun arkeen?
- luokkailmapiirin paraneminen
- akateemisen oppimisen paraneminen
- taitavampi ristiriitojen ratkaiseminen
- enemmän kaverisuhteita
- parempi itsetunto
- häiriökäyttäytymisen väheneminen
- koti-kouluyhteistyön parempi sujuminen
- opettajien työstressin väheneminen
- koulun kehittämisen paraneminen
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle?
- Vuoden kestävän koulutusprosessin, johon osallistuvat koululta rehtori/apulaisrehtori, muutama syvemmin Yhteispeliin perehtyvä opettaja sekä koulun opetushenkilöstö.
- Rehtori ja Yhteispeliin syvemmin perehtyvät opettajat osallistuvat alueellisiin koulutuksiin lähialueella 3 kertaa vuoden aikana.
- Kouluttaja saapuu kouluttamaan opetushenkilöstöä koululle 3 kertaa vuoden aikana.
Yhteispeli sisältää kolme koulutuskokonaisuutta
- Tunne- ja vuorovaikutustaitoja oppilaille – koulutukset opettajille: Koulutus tarjoaa käytännönläheisiä toimintatapoja lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen sekä sujuvaan kodin ja koulun yhteistyöhön. Opettajien toiminnallisissa koulutuksissa koulutetaan uusia toimintatapoja oppilaiden ja vanhempien kanssa työskentelyyn. Koulutettavat Yhteispelin toimintatavat ovat: tutustumistapaaminen, vanhempainilta, luokkapiiri, teen itse ja teemme yhdessä.
- Hyvinvointia kouluyhteisöön – koulutukset rehtoreille: Koulutuksesta rehtorit saavat tukea koulun kehittämisprosessin johtamiseen sekä hyvinvoivan kouluyhteisön luomiseen. Koulutettavat Yhteispelin toimintatavat ovat: YS- ajan suunnittelu, koulun kehittäminen, työyhteisökokous, pikkukurssit ja huoltamo.
- Vuorovaikutteisia työtapoja yhdessä työskentelyyn opetushenkilökunnalle: Työyhteisökoulutuksissa keskitytään opetushenkilökunnan keskinäiseen toimintaan, työssä oppimiseen ja työhyvinvoinnin vahvistamiseen. Koulutukset ovat toiminnallisia ja niissä koulutetaan työyhteisölle yhteiseen työskentelyyn ja työssä oppimiseen suunniteltuja Yhteispelin toimintatapoja: työyhteisökokous, huoltamo ja pikkukurssit.
Lisätietoa koulutusosioiden sisällöstä täällä.
Yhteispeli -koulutuksissa kouluttavat
Sari Alanen, luokanopettaja ja vararehtori
Paula Albacka, aineenopettaja
Minna Mustakallio-Sorvari, päiväkodinjohtaja
Tiina Ojala, luokanopettaja ja yliopistolehtori
Jenni Toivonen, erityisopettaja
Kouluttajat ovat olleet mukana OKM:n rahoittamassa Yhteispelin kehittämis- ja tutkimustoiminnassa ja toteuttaneet Yhteispelin toimintatapoja vuosien ajan sekä omien oppilaidensa että työyhteisöjensä kanssa. He ovat lisäksi käyneet Yhteispeli -kouluttajan 6 viikon perehdytyskoulutuksen. Kouluttajat ovat kouluttaneet Yhteispelin sisällöistä NMI:n koordinoimissa Yhteispeli -koulutushankkeissa vuodesta 2016 alkaen yhteensä 160:lle koululle.
Yhteispeli tilauskoulutuksena – Esimerkkikoulutus 6:lle koululle
- Tunne- ja vuorovaikutustaitoja oppilaille – koulutukset opettajille: käytännönläheisiä toimintatapoja lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen ja sujuvaan kodin ja koulun yhteistyöhön. (3 koulutuspäivää, 2-5 opettajaa/koulu)
- Hyvinvointia kouluyhteisöön – koulutukset rehtoreille: tukea koulun kehittämisprosessin johtamiseen ja hyvinvoivan kouluyhteisön luomiseen. (3 koulutuspäivää, rehtori ja rehtori ja yksi opettaja, joka edustaa koulun opetushenkilökuntaa/koulu)
- Vuorovaikutteisia työtapoja yhdessä työskentelyyn opetushenkilökunnalle: keskitytään opetushenkilökunnan keskinäiseen toimintaan, työssä oppimiseen ja työhyvinvoinnin vahvistamiseen. (3x2h koulutusta YS-ajalla oman koulun opetushenkilökunnalle)
“Kaikkea kokeillaan ja sitten jätetään käyttöön hyväksi havaittu sisältö. Voi olla, että jää käyttöön ihan kaikki!! Mahtava kokonaisuus, joka ei arjessa vaadi euroja.”
“Joka kerralta on jäänyt jotain hyödyllistä, käytännönläheistä taskuun. Yhteispelin toimintamallit on mitoitettu istumaan koulun arkeen.”
“Tärkeiden asioiden äärellä oltiin ja tästä saa taas omaan työhön valtavasti uusia työkaluja.”
“Koulutus tarjoaa konkreettisia ja valmiita toimintamalleja, joita voi soveltaa suoraan omaan ryhmäänsä. Tämä erittäin hienoa! On helppo lähteä kokeilemaan koulutuspäivän ideoita luokkaansa.”
“Saamme kehitettyä koulun toimintatapoja ja lisäämme täten työhyvinvointia.”
Yhteistyön lisääntyminen, ys-ajan suunnitelmallisuuden paraneminen, työhyvinvointi. Kiitos!
“Uudet toimintatavat lisänneet yhteisiä keskusteluja ja osallisuutta. Koulutus on hyvin suunniteltu ja käytännönläheinen.”
“Yksi harvoista koulutuksista, josta aidosti sai paljon eväitä omaan työhön.”
Mistä Yhteispelissä on kysymys?
Tietoa vanhemmille yhteispelistä löydät täältä
Kysy lisää Yhteispelistä tilauskoulutuksena!
maria.haakana@nmi.fi tai maria.rintanen@nmi.fi
Täytä alla oleva lomake ottaaksesi yhteyttä koulutussuunnittelutiimiin tilauskoulutusasioissa.
Aikaisemmin toteutetut Yhteispeli -koulutushankkeet:
Olemme toteuttaaneet Yhteispeli-koulutusia Opetushallituksen rahoituksella vuosina 2016-2024. Opetustoimen maksuton henkilöstökoulutus päättyy kokonaan, joten uusia OPH:n rahoittamia koulutushankkeita ei ole enää tulossa.
- Yhteispeli – hyvinvoinnin ja vuorovaikutuksen vahvistaminen kouluyhteisössä 2023-2025
- Yhteispeli – tunne- ja vuorovaikutustaidoilla hyvinvoivaan toimintakulttuuriin 2022-2023
- Yhteispeli – tunne- ja vuorovaikutustaidoilla hyvinvointia kouluun 2021-2022
- Yhteispeli – osallisuuden ja hyvinvoinnin tukeminen tunne- ja vuorovaikutaitojen avulla 2020-2021
- Yhteispeli – tunne- ja vuorovaikutustaidoilla kohti hyvinvointia 2019-2020
- Yhteispeli – hyvinvointia ja taitoja koko koululle 2018-2019
- Yhteispeli – hyvinvointia oppilaille ja työyhteisöille 2017-2018
- Yhteispeli – hyvinvointia ja taitoja koko koululle 2016-2017
YHTEISPELI KÄSIKIRJA
Täältä löydät Yhteispelin käsikirja sähköisenä
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129900/URN_ISBN_978-952-302-586-8.pdf?sequence=1
Yhteispeli koulussa – opas hyvinvoinnin ja vuorovaikutuksen vahvistamiseen
Mikäli haluatte ostaa käsikirjan on se tilattavissa THL:n verkkokaupasta osoitteessa
https://kirjakauppa.thl.fi/sivu/tuote/yhteispeli-koulussa/1130179
Käsikirja on nähtävillä koulutuksissa.
Yhteispeliin liittyvät tutkimusjulkaisut
https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-asiantuntijatyo/hankkeet-ja-ohjelmat/yhteispeli/julkaisut
Yhteispeli-koulutushankkeissa on tuotettu materiaalia mm. lisävinkkejä Yhteispelin toimintatapoihin. Materiaalit löydät alapuolelta.
FACEBOOK
Olemme avanneet suljetun keskusteluryhmän Yhteispelikoulutuksiin osallistuville, jossa tiedotamme Yhteispeli-koulutuksiin liittyvistä asioista, ja jossa on mahdollista keskustella Yhteispeliin liittyvistä asioista. Olette tervetulleita liittymään.https://www.facebook.com/groups/553924811480584/
Tiedotamme myös sähköpostilla.
YHTEISPELI -KOULUTUSHANKKEISSA TUOTETTU MATERIAALI
Videomateriaali Yhteispelin toimintatavasta Teemme yhdessä, jossa kuvataan Teemme yhdessä -toimintatavan keskeisimmät piirteet ja opastetaan toteutukseen: https://youtu.be/4Jox2fCczBE
Videomateriaalit Yhteispelin toimintatavoista Luokkapiiri https://youtu.be/ijUymaWrKno ja Teen itse https://youtu.be/2_GgtcTJIQ0
Videossa kuvataan Luokkapiirin ja Teen itse -toimintavapojen keskeisimmät piirteet ja opastetaan toteutukseen.
Käytännönläheisiä toteutusideoita Yhteispelin -toimintapojen toteutukseen, mm. vanhempainiltojen, itsenäisen työskentelyn sekä pari- ja ryhmätyöskentelyn toteuttamiseen, työyhteisökokousten keskusteluihin ja osaamisen jakamiseen, on koottu yhteenvedoksi: https://koju.nmi.fi/wp-content/uploads/2023/02/Yhteispelin-tuotos-kaikki-toimintatavat-7oph7242.pdf
Toteutusideoita Yhteispelin Teen itse -tuokion toteutukseen löytyy lisäksi yhteenvedosta: https://koju.nmi.fi/wp-content/uploads/2023/02/Yhteispelin-tuotos-Teen-itse-tuokio-7oph7242.pdf
Käytännönläheisiä toteutusideoita koottiin vanhempainiltojen, itsenäisen työskentelyn sekä pari- ja ryhmätyöskentelyn toteuttamiseen, työyhteisökokousten keskusteluihin ja osaamisen jakamiseen: https://koju.nmi.fi/wp-content/uploads/2022/02/Yhteispelituotos-2020-2021.pdf
Video Yhteispeli -toimintamalli: https://youtu.be/3mV3iP_6U0I, Viedossa kerrotaan tiivistetysti Yhteispelistä tunne- ja vuorovaikutustaitoja tukevana menetelmänä. Videossa kerrotaan Yhteispeli -menetelmän teoreettisesta ja tutkimuksellisesta taustasta, mitä hyötyä menetelmästä on koululaisille, opettajille ja koko koululle, miten menetelmä kehittää koulua yhteisönä ja millaisia Yhteispelin toimintatavat käytännössä ovat.
Osallistujat tuottivat yhdessä käytännön vinkkejä ja ideoita Yhteispelin toimintatapojen toteuttamiseksi omassa työyhteisössä ja toteutusideoita koottiin hankkeen aikana. Vinkkejä kerättiin luokan toimintatatavoista vuorovaikutteisen vanhempainillan keskusteluaiheisiin, Teen itse-tuokiolle lukemiseen, käsillä tekemiseen ja kynä-paperi-tehtäviin sekä millaisissa sisällöissä ja miten Teemme yhdessä työskentelyä voidaan käyttää. Vinkkejä työyhteisön toimintatavoista koottiin työyhteisökokouksen keskustelun aiheiksi ja pikkukurssien aiheiksi. Vinkkien yhteyteen koottiin lisäksi tiivis yhteenveto kunkin toimintatavan keskeisimmistä sisällöistä: https://koju.nmi.fi/wp-content/uploads/2021/06/Ideoita-Yhteispelin-toimintatapojen-toteutukseen.pdf
”Yhteispeli – tunne- ja vuorovaikutustaidoilla kohti hyvinvointia” artikkeli on julkaistu Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehdessä NMI-Bulletinissa. Artikkelissa käsitellään suomalaisiin kouluihin kehitettyä Yhteispeli-menetelmää, jonka tarkoituksena on tukea lasten sosioemotionaalisia taitoja, ennaltaehkäistä koulunkäyntiä kuormittavia ongelmia ja lisätä kouluyhteisön hyvinvointia. Artikkeli on luettavissa lehden sivuilla:
https://bulletin.nmi.fi/2020/04/27/yhteispeli-tunne-ja-vuorovaikutustaidoilla-kohti-hyvinvointia/
Artikkeli Yhteispelistä:
YHTEISPELI–käytännönläheisiä toimintatapoja lasten ja nuoren tunne-ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin lisäämiseen
Yhteispeli – hyvinvointia ja taitoja koko koululle Linkki pdf-versioon