Mikä Yhteispeli on?
- Tutkimukseen perustuvia johdonmukaisia, konkreettisia ja käytännönläheisiä työtapoja luokanopettajille ja rehtoreille koulun tavoitteellisen kehittämisen tueksi ala- ja yhtenäiskoulujen arkeen.
- Tavoitteena on lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen, kouluyhteisön hyvinvoinnin vahvistaminen sekä koulutyötä kuormittavien ongelmien ennaltaehkäisy.
- Yhteispeliä ovat olleet kehittämässä opettajat, rehtorit, oppilaat ja vanhemmat noin yhdeksän vuoden ajan.
- Yhteispelin kehittämis- ja tutkimustoiminnan on rahoittanut OKM (Opetus- ja kulttuuriministeriö). THL (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos) ja Ylöjärven kaupunki toimivat yhteistyökumppaneina. Tällä hetkellä Yhteispelikoulutuksia järjestää Niilo Mäki Instituutti OPH:n (Opetushallitus) rahoituksella.
- Vuoden kestävään koulutusprosessiin osallistuu koulun rehtori / apulaisrehtori, muutama asiasta kiinnostunut opettaja sekä koulun opetushenkilöstö.
Millaisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja Yhteispelillä vahvistetaan?
- Vuorovaikutustaidot
- kuuntelu, kertominen, vuorottelu, neuvottelu, avun pyytäminen
- Vastuun ja ongelmanratkaisun taidot
- toisen kunnioittaminen, yhteisten sääntöjen noudattaminen, ongelman tunnistaminen ja ratkaisu, taito asettaa realistisia tavoitteita
- Tunnetaidot
- omien ja muiden tunteiden tunnistaminen, nimeäminen ja säätely
(Lindblom, Kampman, Ojala, Solantaus 2015)
- omien ja muiden tunteiden tunnistaminen, nimeäminen ja säätely
Mitä vaikutuksia taitojen tukemisella haetaan koulun arjessa?
- luokkailmapiirin paraneminen
- akateemisen oppimisen paraneminen
- taitavampi ristiriitojen ratkaiseminen
- enemmän kaverisuhteita
- parempi itsetunto
- häiriökäyttäytymisen väheneminen
- koti-kouluyhteistyön parempi sujuminen
- opettajien työstressin väheneminen
- koulun kehittämisen paraneminen
=> tavoitellaan parempia tunne- ja vuorovaikutustaitoja läpi koko elämän