Osio 1. Luku- ja kirjoitustaidon opetuksen ja oppimisen jatkumo (kaikille yhteinen opintojakso 3 op)
LUKILOKI-koulutuksen ensimmäisellä opintojaksolla tarkastellaan jatkumoa lasten ja nuorten luku- ja kirjoitustaidon ja viestinnän opetuksen tukemisessa ja kehittämisessä nykyisten opetussuunnitelmien sekä kansallisten (mm. Alkuportaat, BRAIN) ja kansainvälisten (mm. PIRLS, PISA) tutkimusten pohjalta.
Opintojakson osallistujat perehtyvät erilaisiin pedagogisiin lähestymistapoihin tukea luku- ja kirjoitustaidon kehitystä sekä siihen, miten esimerkiksi monikielisyys, lukivaikeudet ja motivaatio vaikuttavat luku- ja kirjoitustaidon oppimisprosesseihin. Opintojakso antaa työkaluja moniammatillisen yhteistyön kehittämiseen opetuksen yksilöllistämisessä ja monikielisten lasten tukemisessa.
Osallistujat syventyvät nykyisissä opetussuunnitelmissa keskeisiin käsitteisiin, monilukutaitoon ja kielitietoiseen toimintakulttuuriin, teoreettisesti ja käytännön esimerkkien kautta. Lisäksi perehdytään siihen, millaista on hankkia, tulkita, tuottaa ja arvioida tietoa monimuotoisesti esimerkiksi digitaalisten tekstien ja välineiden avulla. Osallistujat saavat valmiuksia tukea oppimista monipuolisesti ja arvioida formatiivisesti luku- ja kirjoitustaitojen kehitystä.
2. osion opintojaksojen kuvaukset:
Varhaiskasvatus ja esiopetus (6 op)
Opintojaksolla tarkastellaan kielellisen kehityksen, kielitietoisuuden, kieli-identiteetin ja monilukutaidon edistämistä varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Opintojaksolla tutustutaan tutkimusperustaiseen tietoon kielen kehityksen vaiheista ja vaikeuksista, lapsuusiän moninaisista teksti- ja kieliympäristöistä, lastenkirjallisuudesta, luku- ja kirjoitustaidon oppimisen valmiuksien kehityksestä ja niitä tukevista menetelmistä.
Monilukutaidon osalta huomioidaan kuvien, kuvallisten esitysten ja tekstien havainnoiminen, arvioiminen, tuottaminen ja tulkitseminen hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa, multimodaalisia materiaaleja ja vaihtelevia toimintaympäristöjä. Tuottamisessa hyödynnetään leikillisiä, monitaiteisia ja lapsilähtöisiä lähestymistapoja, kuten draamaa ja sanataidetta. Keskeisiä sisältöjä ovat monikielisyyttä ja varhaista kielen oppimista tukeva ja rikastava oppimisympäristö sekä S2-opetus.
Perusopetuksen vuosiluokat 1–2 (6 op)
Opintojaksolla vahvistetaan tutkimusperusteista tietoa luku- ja kirjoitustaidon perusteiden oppimisesta ja taitojen oppimista tukevista ja motivoivista opetusmenetelmistä. Sisällöissä tarkastellaan kielellistä tietoisuutta, leikillisen ja kielellisesti rikkaan monialaisen teksti- ja kieliympäristön sekä tieto- ja viestintäteknologian merkitystä luku- ja kirjoitustaidolle sekä monilukutaidon edistämiselle tekstien tarkastelussa, tutkimisessa, tulkitsemisessa ja tuottamisessa. Perehdytään draaman käyttöön, monialaisten oppimiskokonaisuuksien rakentamiseen ja opetuksen eriyttämiseen (mm. lukutaitoiset lapset, lapset, joilla on lukemisen vaikeutta, monikieliset lapset). Taitojen edistymistä tarkastellaan osana kannustavaa ja vastavuoroista luku- ja kirjoitustaidon oppimisprosessin seurantaa ja arviointia.
Perusopetuksen vuosiluokat 3‒6 (6 op)
Opintojaksolla vahvistetaan opettajien pedagogisia valmiuksia tukea oppilaiden luku- ja kirjoitustaidon sujuvoitumista, luetun ymmärtämistä ja lukustrategioita, tekstin tuottamisen taitoja sekä lukijaksi ja kirjoittajaksi kasvua. Erityisesti keskitytään monilukutaitoon tekstien tulkinnassa ja tuottamisessa yksilöinä ja yhdessä muiden kanssa monipuolisin menetelmin hyödyntäen mm. tieto- ja viestintäteknologiaa ja draamaa. Tuetaan opettajien valmiuksia ohjata viestintätaitoja sekä kirjallisuuden ja tekstien käyttöä monimediaisissa tekstiympäristöissä ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa. Perehdytään, kuinka tukea oppilaiden lukimotivaatiota, osallisuutta, kielitietoa sekä kieli- ja kulttuuri-identiteettiä laajenevissa oppimisympäristöissä. Perehdytään formatiiviseen, oppimisprosessin aikaiseen vuorovaikutteiseen palautteeseen ja arviointiin.
Perusopetuksen vuosiluokat 7‒9 (6 op)
Opintojaksolla tuetaan monimuotoisten, puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvioinnin ohjaamisen taitoja. Erityisesti keskitytään tekstien tulkintastrategioiden, kriittisen lukemisen ja erilaisten tekstien tuottamisprosessien ohjaamiseen sekä oppilaita innostavien tekstien ja oppimisympäristöjen hyödyntämiseen yläkoulussa. Sisällöissä lähtökohtana on kielitietoinen toimintakulttuuri, jossa tuetaan kaikkien oppijoiden koulukielen oppimista sekä monikielisyyttä ja suomen kielen oppimista toisena kielenä. Opintojaksolla vahvistetaan osallistujien valmiuksia tukea oppijoita, joilla on lukivaikeuksia tai muita oppimisen haasteita. Keskeistä on myös formatiiviseen, oppimisprosessin aikaiseen palautteeseen ja arviointiin ohjaaminen.
Lukiokoulutus (6 op)
Opintojaksolla syvennetään monimuotoisten, puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvioinnin ohjaamisen taitoja. Erityisesti keskitytään tiedonhankinnan ja -hallinnan taitojen, aineistojen pohjalta kirjoittamisen ja jatko-opintovalmiuksia kehittävien tekstitaitojen ohjaamiseen erilaisia oppimisympäristöjä hyödyntäen. Sisällöissä lähtökohtana on kielitietoinen toimintakulttuuri, jossa tuetaan kaikkien oppijoiden koulukielen oppimista sekä monikielisyyttä ja suomen kielen oppimista toisena kielenä. Opintojaksolla vahvistetaan osallistujien valmiuksia tukea oppijoita, joilla on lukivaikeuksia tai muita oppimisen haasteita. Keskeistä on myös formatiiviseen, oppimisprosessin aikaiseen palautteeseen ja arviointiin ohjaaminen.
Ammatillinen koulutus (6 op)
Opintojaksolla syvennetään osallistujien valmiuksia ohjata monimuotoisten, puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien tulkitsemista, tuottamista ja arviointia. Erityisesti painotetaan ammattialan tekstitaitoja ja lukitaitoja opiskelutaitona jatko-opintovalmiuksien näkökulmasta. Perehdytään työelämän vaatimusten mukaisten tekstien tulkitsemis- ja tuottamisprosessien ohjaamiseen erilaisissa oppimisympäristöissä sekä oppimista tukevaan ja kannustavaan vuorovaikutteiseen palautteeseen ja arviointiin. Sisällöissä lähtökohtana on kielitietoinen toimintakulttuuri, jossa tuetaan kaikkien oppijoiden koulukielen oppimista sekä monikielisyyttä ja suomen kielen oppimista toisena kielenä. Opintojaksolla vahvistetaan osallistujien valmiuksia tukea oppijoita, joilla on lukivaikeuksia tai muita oppimisen haasteita.
Osio 3. Valinnaisten opintojaksojen kuvaukset:
Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa (2 op), opiskeluaika 1.8.–30.11.2021, lokakuussa 2021 ilmoittautuneille 10.1.2022 saakka.
Opintojaksolla tarkastellaan kielellistä kehitystä varhaislapsuudessa. Keskeisiä sisältöjä ovat kielenkehityksen vaikeuksien erilaiset ilmenemismuodot ja taustatekijät, kehityksen arviointi sekä kehityksen ja oppimisen tukemisen keinot varhaiskasvatuksessa. Opintojaksolla käsitellään myös monikielisten lasten kielenkehitystä ja kielenkehityksen tukemista. Lisäksi opitaan havainnoimaan lasten valmiuksia ja taitoja kielen eri osa-alueilla, eri ikä- ja kehitysvaiheissa sekä ymmärtämään puhutun ja kirjoitetun kielen välisiä yhteyksiä. Erityistä huomiota kiinnitetään luku- ja kirjoitustaidon kehitykseen liittyviin kielellisiin riskitekijöihin ja varhaisen puuttumisen merkitykseen. Opintojakson yhtenä keskeisenä tavoitteena on oppia tunnistamaan kielenkehitykseen liittyviä vaikeuksia. Lisäksi opitaan tukemaan kielellisiä taitoja oppimisessa ja vuorovaikutuksessa.
Lukemisen ja kirjoittamisen valmiudet ja vaikeudet (esiopetus, luokat 1–6) (2 op), opiskeluaika 2021 ilmoittautuneille 1.3.–31.8.2021 (vuonna 2020 aloittaneille 1.3.–30.6.2021)
Opintojakson perustana on tutkimukseen pohjaava kehityksellinen näkökulma lukemaan ja kirjoittamaan oppimiseen ja opettamiseen suomen kielessä. Sisällöissä painottuvat kielellisten valmiuksien sekä luku- ja kirjoitustaitojen kehitys, puhutun ja kirjoitetun kielen kehityksen väliset yhteydet sekä lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksien varhaiset piirteet ja niiden ilmenemismuodot. Erityisesti painotetaan lukemisen tarkkuuden ja oikeinkirjoituksen sekä lukemisen ja kirjoittamisen sujuvuuden kehityksen tukemista. Opintojaksolla käsitellään menetelmiä ja keinoja vaikeuksien yksilöllisen luonteen tunnistamiseen, taitojen kehityksen seurantaan sekä niiden tukemiseen tukivastemallia hyödyntäen. Sisällöissä korostuvat myös luetun ymmärtämisen ja tuottavan kirjoittamisen sekä lukemisen ja kirjoittamisen motivaation ja myönteisen oppijaminäkuvan ja minäuskomusten tukeminen.
Lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet (7.–9. lk, lukio ja ammatillinen koulutus) (2 op), opiskeluaika 1.10.2021–31.1.2022
Opintojakson perustana on tutkimukseen pohjaava kehityksellinen näkökulma lukemaan ja kirjoittamaan oppimiseen suomen kielessä. Sisällöissä korostuvat luku- ja kirjoitustaitojen kehityksen seuranta ja arviointi, luetun ymmärtämisen ja tuottavan kirjoittamisen harjaannuttaminen sekä opiskelutaitojen, motivaation sekä myönteisen oppijaminäkuvan ja minäuskomusten tukeminen. Erityisesti painotetaan tuen tarpeen tunnistamista ja monimuotoisen oppimisen tuen järjestämistä tukivastemallia hyödyntäen. Opintojaksolla käsitellään kunkin koulutusasteen erityiskysymyksiä, kuten lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksien huomioimista opintojen aikana ja ylioppilaskirjoituksissa sekä oman alan ja työelämän kannalta keskeisten kirjoitetun kielen taitojen tukemista ammatillisissa opinnoissa ja jatko-opinnoissa.
Lukemisen ja kirjoittamisen valmiudet ja vaikeudet: täydentävä osio (2 op), opiskeluaika 1.2.–15.5.2022
Lukemisen ja kirjoittamisen valmiuksien ja vaikeuksien täydentävän opintojakson perustana on tutkimukseen pohjaava kehityksellinen näkökulma lukemaan ja kirjoittamaan oppimiseen suomen kielessä. Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksien neuropsykologisesta ja kielellisestä taustasta, oppimisen tuen menetelmien ja keinojen perusteista sekä tutkimustiedon soveltamisesta käytäntöön taitotasoittain ja -alueittain koulutusasteesta riippumatta. Sisällöissä hyödynnetään uusimpien suomalaisten tutkimus- ja kehittämishankkeiden tuloksia ja tuotoksia. Erityisesti painotetaan tuen tarpeen tunnistamista ja monimuotoisen oppimisen tuen järjestämistä tukivastemallia hyödyntäen. Lisäksi tuetaan moniammatillisten työparien ja -ryhmien yhteistyön kehittämistä.
Lasten- ja nuortenkirjallisuus ja sanataide (2 op), opiskeluaika 1.1.–30.4.2022
Opintojaksolla tutustutaan lasten- ja nuortenkirjallisuuden ajankohtaisiin ja ajattomiin ilmiöihin, sanataidekasvatukseen sekä sadutuksen käyttömahdollisuuksiin kaikilla kasvatus- ja koulutusasteilla. Sisältöjä tarkastellaan lasten- ja nuortenkirjallisuuden lajien sekä monimuotoisten tekstien kautta. Osallistujat perehtyvät sanataiteen ja sadutuksen menetelmiin sekä keinoihin, joilla voidaan tukea lasten ja nuorten lukuharrastusta ja kirjoitusintoa. Lisäksi tutustutaan lasten ja nuorten itsensä tuottamaan kirjallisuuteen sekä kirjaston ja tieto- ja viestintäteknologian monipuolisiin käyttömahdollisuuksiin.
Tieto- ja viestintäteknologia luku- ja kirjoitustaidon oppimisen tukena (2 op), opiskeluaika 1.8.–30.11.2021
Opintojaksolla tuetaan opettajan taitoja edistää lukemaan ja kirjoittamaan oppimista, monilukutaitoa ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttamista kaikilla kasvatus- ja koulutusasteilla tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen. Opintojaksolla perehdytään tieto- ja viestintäteknologian käyttöön myös oppimisen välineenä ja tutustutaan erilaisiin sovelluksiin ja menetelmiin eri koulutusasteilla. Opintojaksolla perehdytään mm. kamerakynämenetelmään, digitaalisiin oppimisympäristöihin ja sähköisiin oppimisen arvioinnin työkaluihin teoriassa ja toiminnallisesti. Sisällöissä korostuvat monilukutaito, digitaalinen tarinankerronta, pelillisyys ja leikillisyys sekä oppijan aktiivinen toimijuus.
Uusi kirjoittaminen ja nettilukutaidot (2 op), opiskeluaika 1.2.–15.5.2022
Tulevaisuuden tekstitaidot edellyttävät hyvien perusluku- ja kirjoitustaitojen lisäksi kriittistä ja laaja-alaista monilukutaitoa. Opintojaksolla perehdytään siihen, millaisia tekstitaitoja verkossa tarvitaan ja miten niitä voisi opettaa. Tarkastellaan medialukutaitoa ja nettilukutaitoja, joihin kuuluvat tekniset perustiedot ja -taidot, tiedonhaun ja -hallinnan tekstitaidot, digitaalisen sisällöntuotannon taidot, jakamisen ja yhteistyön taidot sekä turvataidot. Osallistujat saavat valmiuksia näiden taitojen ja tutkivan nettilukemisen ohjaamiseen ja eriyttämiseen. Opintojaksolla perehdytään monipuolisesti erilaisiin kirjoittamisen ohjaamisen ja opettamisen menetelmiin sekä jaetaan ideoita ja mahdollisuuksia motivoivaan tekstin tuottamiseen. Kirjoittamisen sosiaalinen näkökulma on myös vahvasti esillä.
Ohjelmointi osana ajattelutaitojen kehittymistä ja tuottavaa kirjoittamista (2 op), opiskeluaika 1.1.–30.4.2022
Opintojaksolla perehdytään ohjelmoinnilliseen ajatteluun ja käytetään ohjelmointia osana luku- ja kirjoitustaidon oppimista ja opettamista. Opintojakso yhdistää ohjelmoinnin luovasti moninaisiin tekstitaitoihin. Keskiössä on tuottava monilukutaito. Opintojaksolla tutustutaan mm. ScratchJr- ja Scratch-ohjelmointisovelluksiin, BeeBot- ja BlueBot -robottien toimintoihin sekä tekstipohjaisen ohjelmoinnin perusteisiin eriyttäen sisältöä kasvatus- ja koulutusasteiden mukaisesti.
Ajattelutaidot ja lukion digitaalinen päättökoe (2 op), opiskeluaika 1.1.–30.4.2022
Opintojaksolla perehdytään ajattelutaitojen ja tekstitaitojen kehittymisen tukemiseen lukio-opintojen aikana. Lisäksi syvennytään ylioppilastutkinnon digitaalisen äidinkielen kokeen tavoitteisiin, tehtäviin, monimuotoisiin aineistoihin ja arviointikriteereihin. Opintojakson aikana syvennetään ymmärrystä tekstitaidoista ja niiden yhteydestä ajattelun taitoihin sekä vahvistetaan näiden taitojen ohjaamisen ja opettamisen osaamista. Lisäksi tuetaan opettajien arviointiosaamista käytännön arviointiharjoitusten ja vertaiskeskustelujen avulla.
Oppimisen tukeminen monikielisessä ryhmässä ja S2-opetus (2 op), opiskeluaika 1.10.2021–31.1.2022
Opintojaksolla perehdytään siihen, miten eri oppiaineissa tuetaan monikielisten oppijoiden sisältötiedon, taitojen ja kielen limittäistä oppimista. Osallistujat syventävät ymmärrystään kielitaidon luonteesta ja eri oppiaineiden tavoista rakentaa tietoa ja taitoa. Lisäksi osallistujat pääsevät kehittämään kykyään huomioida oppijan suomen kielen taito ja erilaiset monikieliset resurssit opetuksen suunnittelussa ja oppimisen tukemisessa niin eri tiedonalojen kuin erilaisten sosiaalisten tilanteiden osalta (mm. S2-opetus). Monikielisyyden merkitystä tarkastellaan oppimisen, oppimistulosten sekä identiteetin rakentumisen näkökulmista. Opintojakson sisältöjä painotetaan opettajien osaamistarpeiden mukaisesti alkukartoituksen pohjalta.
Monilukutaidon opettaminen eri oppiaineissa (2 op), opiskeluaika 1.8.–3.12.2021
Opintojaksolla tuetaan opettajien valmiuksia opettaa eri oppiaineiden eli tiedonalojen kieltä ja tekstitaitoja. Lisäksi vahvistetaan opettajien tietoisuutta eri tiedonalojen tekstitaidoista osana tiedonmuodostusta ja kriittiseen ajatteluun ohjaamista. Osallistujat perehtyvät tiedonalojen tekstitaitojen ohjaamiseen muun muassa tutkivan oppimisen ja genrepedagogisen lähestymistavan kautta. Lisäksi opintojakso antaa työkaluja siihen, miten erilaisten opiskelutekstien ymmärtämistä voi ohjata. Opintojaksolla tarkastellaan myös eri tiedonalojen sisältöjen ja tekstitaitojen arvioinnin kysymyksiä. Opettajat pääsevät vertailemaan eri oppiaineiden kieltä, tekstejä ja tekstitoimintaa sekä työstämään ja toteuttamaan pienimuotoisia opetuskokeiluja työyhteisöissään. Opintojakso voidaan tarvittaessa kohdentaa kouluaste- ja/tai oppiainekohtaisesti.
Saamen kielen luku- ja kirjoitustaidon oppiminen (2 op) / Sámegiela lohkan- ja čállindáiddu doarjun (2 oč), opiskeluaika 1.1.–30.4.2022
Opintojakson lähtökohtana on saamen luku- ja kirjoitustaidon asema saamelaisen kulttuurin ytimenä sekä oman kieli- ja kulttuuritaustan arvostuksen tukeminen. Kirjoitetun kielen oppimisen ja opettamisen kysymyksiä tarkastellaan alkuopetuksesta aikuisikään. Taidon varhaiskehityksen osalta painopiste on saamen kielen erityispiirteissä lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen ja opettamisen näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan pääosin valtakieleen pohjaavien materiaalien ja keinojen soveltuvuutta saamenkielisen oppimisen arviointiin ja tukemiseen. Koulutuksessa käsitellään myös vähemmistökielen asemaan liittyviä kysymyksiä erilaisten tekstityylien ja -kontekstien tulkinnassa ja tuottamisessa sekä valtakunnanrajat ylittäviä kielen asemaan liittyviä kysymyksiä kielistä ja murteista. Sisältönä on myös monikielisyyden rooli luku- ja kirjoitustaidon oppimisessa. Opintojakso on mahdollista suorittaa ainoastaan verkko-opintoina.
Sámegiela lohkan- ja čállindáiddu oahppoovttadagas vuolggasadjin lea doarjut oahppiid girjás giella- ja kulturduogážiid. Čállon giela oahppama ja oahpahusa gažaldagat guorahallojuvvojit álgooahpahusas rávesolbmo oahpahussii gitta. Kurssas lea deaddu álgooahpahusas erenomážit lohkama ja čállima oahppama ja oahpahusa iešvuođain. Dasa lassin guorahallojuvvo vejolašvuođat heivehit váldogielain dahkkon materiálaid ja vugiid sámegielat oahpahusa árvvoštallamii ja doarjumii. Oahppoovttadagas dulkot vehádatgiela sajádaga iešguđet teakstašlájain ja -konteavsttain. Lassin geahččat, mo riikarájáid, suopmaniid ja gielladiliid galgat váldit vuhtii oahpahusas. Sisdoallun lea maiddái máŋggagielatvuođa váikkuhus lohkan- ja čállindáiddu oahppamii. Studeren dáhpáhuvvá pedagogalaš neahttabirrasis. Lassin oahppoovttadagat lea lagašoahpahus ja bargobihtát maid oasseváldit válljejit iežaset beroštumiid vuođul.
