LEIKITÄÄN JA KESKITYTÄÄN (LEKE)  – TILAUSKOULUTUKSET

LeKe-tilauskoulutuksia järjestetään

Koulutuksia voidaan räätälöidä esim. hyvinvointialueen  tai kuntien tarpeet huomioiden.

LEKE PERHEILLE -KOULUTUKSET

KOHDERYHMÄT: Alle kouluikäisten lasten perheiden kanssa työskentelevät sosiaali-ja terveydenhuollon ammattilaiset sekä varhaiskasvatuksen opettajat (lasten ohjaaminen).

KOULUTUKSEN TARKOITUS JA SISÄLLÖT: Leikitään ja keskitytään perheille (LeKe perheille) -interventio on tarkoitettu matalan kynnyksen ohjausmenetelmäksi 3–6vuotiaille lapsille, joilla on ylivilkkauteen ja keskittymiseen liittyviä pulmia. Vanhempia ohjataan tukemaan lapsen toiminnanohjausta arjessa yhteisten leikkien ja pelien kautta. Interventio kestää 8 viikkoa ja sisältää erilliset ryhmä- tai yksilötapaamiset vanhemmille ja lapsille (yhteensä 6 tapaamista) sekä puhelinohjausta (2 kertaa). Leikkejä jatketaan kotona päivittäin ja ne kirjataan leikkipäiväkirjaan.

LeKe-intervention tavoitteena on vahvistaa lasten toiminnanohjauksen taitoja ja itsesäätelyä sekä ennaltaehkäistä vaikeuksien kasaantumista myöhemmissä kehitysvaiheissa. LeKe perheille -interventio pohjautuu NMI:n hankkeissa ja pilottikoulutuksissa kerättyyn soveltuvuustietoon, LeKe-intervention vaikuttavuustutkimukseen sekä aikaisempaan leikkiperustaisista toiminnanohjauksen interventioista (ENGAGE, TEAMS, GAIM) saatuun kansainväliseen tutkimustietoon. Suomalaisessa vaikuttavuustutkimuksessa LeKe-interventioon osallistuneiden lasten tarkkaavuuteen, ylivilkkauteen ja aggressiiviseen käyttäytymiseen liittyvät ongelmat vähenivät ja vaikutukset säilyivät 2kk seurannassa.

LeKe perheille on ensisijaisesti ryhmämuotoinen interventio, mutta 8-viikkoista ohjelmaa on mahdollista soveltaa myös yksittäisten perheiden ohjaamisessa. Koulutukseen osallistujat saavat käyttöönsä LeKe perheille ohjaajan käsikirjan sekä vanhemmille jaettava työkirjan. LeKe sopii alle kouluikäisten lasten perheiden kanssa työskentelevien ammattilaisten (esim. alueelliset sote-palvelut, yksityiset palveluntarjoajat) varhaisen puuttumisen ja ennaltaehkäisyn työkaluksi. LeKe-toiminnan kautta voidaan myös kehittää terveydenhuollon ja varhaiskasvatuksen rajapintaan käytännön yhteistyötä lapsiperheiden tukemista varten.

KOULUTUKSEN AIKATAULU

Koulutuspäivä 1.

  • Toiminnanohjauksen käsitteet, kehittyminen ja teoriatausta
  • Miten toiminnanohjauksen vaikeudet näkyvät arjessa?
  • Leikki toiminnanohjauksen tukemisen välineenä
  • LeKe perheille -intervention sisältö ja käytännön toteutus
  • Oman ryhmä- tai yksilöohjauksen suunnitelma

Koulutuspäivän jälkeen

  • Interventioon osallistuvien perheiden rekrytointi (ryhmässä n. 5 perhettä)
  • LeKe perheille -intervention toteutus
  • Ohjaustapaamiset 2h, webinaari

Koulutuspäivä 2.

  • Ryhmien tai yksilöohjausten esittelyä
  • Kokemukset LeKe-interventiosta: edistyminen ja esteet
  • LeKe-toiminnan jatkaminen ja kehittäminen omassa työssä

KOULUTUKSEEN SISÄLTYVÄT MATERIAALI

  • Ohjaajien käsikirjat
  • Vanhempien työkirjat
  • Materiaalit toteutusta varten
  • Osa materiaaleista jaetaan sähköisenä.

KOULUTTAJAT
Liisa Klenberg, PsT, neuropsykologian erikoispsykologi
Sini Teivaanmäki, PsT, psykologi

LEKE VARHAISKASVATUKSEEN -KOULUTUKSET

KOHDERYHMÄT: Koulutus on tarkoitettu varhaiskasvatuksen henkilöstölle.

KOULUTUKSEN TARKOITUS JA SISÄLLÖT: Koulutuksessa tutustutaan Leikitään ja keskitytään -toimintamalliin, LeKeen. LeKe perustuu nimensä mukaisesti yhdessä leikkimiselle. LeKe-toiminnassa sääntöleikkien ja -pelien avulla, aikuisohjauksella tuetaan tavoitteellisesti lasten itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen kehitystä. Toiminta koostuu sekä koko varhaiskasvatusryhmälle suunnatuista lyhyistä päivittäisistä leikkihetkistä että valitulle pienryhmälle kohdennetusta leikkitoiminnasta.

Toiminta rakentuu niin, että itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen kehitykselle tarjottava tuki tehostuu toiminnan edetessä. Aluksi LeKe-leikkitoimintaan osallistuvat kaikki ryhmän lapset. Tämän perustoiminnan jälkeen leikkimistä jatkavat pienemmässä ryhmässä lapset, jotka tarvitsevat enemmän tukea toiminnanohjauksen taidoissa. Myös vanhemmat aktivoidaan mukaan leikkimään lastensa kanssa ja tukemaan näin itsesäätelyä myös kotona.

Koulutuksessa pohditaan LeKen periaatteita oman työn näkökulmasta, käynnistetään oman ryhmän toiminnan suunnittelu sekä toteutetaan yksi LeKe-toteutuskokonaisuus (6 vko + 8 vko) osana oman varhaiskasvatusryhmän toimintaa.

KOULUTUKSEN AIKATAULU

Koulutuspäivä 1:

  • Toiminnanohjauksen käsitteet, kehittyminen ja teoriatausta
  • Miten toiminnanohjauksen vaikeudet näkyvät arjessa?
  • Leikki toiminnanohjauksen tukemisen välineenä
  • LeKe-toimintamallin sisältö ja käytännön toteutus
  • Oman ryhmätoiminnan suunnitelma

Koulutuspäivän jälkeen

  • LeKe -toiminnan toteutus omassa ryhmässä
  • Ohjaustapaamiset 2h, webinaari

Koulutuspäivä 2:

  • Ryhmätoiminnan esittelyä
  • Kokemukset LeKe-toiminnasta: edistyminen ja esteet
  • LeKe-toiminnan jatkaminen ja kehittäminen omassa työssä

KOULUTUKSEEN SISÄLTYVÄ MATERIAALI

  • KUMMI 22 Leikitään ja keskitytään varhaiskasvatuksessa
  • Materiaalit toteutusta varten
  • Osa materiaaleista jaetaan sähköisenä

KOULUTTAJAT
Liisa Klenberg, PsT, neuropsykologian erikoispsykologi
Päivi Moisio, KM
Niina Posio, VEO
Sini Teivaanmäki, PsT, psykologi

LEKE YHDESSÄ -KOULUTUKSET

KOHDERYHMÄT:

  • Alle kouluikäisten lasten perheiden kanssa työskentelevät sosiaali-ja terveydenhuollon ammattilaiset
  • Varhaiskasvatuksen erityisopettajat ja opettajat
  • Sote- ja vaka-työntekijöiden hallinnon henkilöstö (tarpeen mukaan)

KOULUTUKSEN TARKOITUS JA SISÄLLÖT: LeKe-interventiot on tarkoitettu ohjausmenetelmiksi 3–6-vuotiaille lapsille, joilla on ylivilkkauteen ja keskittymiseen liittyviä pulmia. LeKe-yhdessä koulutuksessa luodaan terveydenhuollon ja varhaiskasvatuksen rajapintaan käytännön yhteistyötä lasten toiminnanohjauksen ja itsesäätelyn tukemista varten. LeKe yhdessä -toiminnassa sote-työntekijät ohjaavat LeKe-toimintaa vanhemmille ja vaka-työntekijät ohjaavat päiväkodeissa lasten ryhmiä. Perheen ja päiväkodin aikuisia ohjataan tukemaan lapsen toiminnanohjausta arjessa yhteisten leikkien ja pelien kautta.

Sote-toiminnassa toteutettu vanhempien interventio kestää 8 viikkoa, jolloin vanhemmat leikkivät lapsen kanssa kotona pävittäien ja ohjausta yhteensä 6 kertaa (ryhmässä tai yksilötapaamisessa) sekä puhelinohjausta (2 kertaa). Varhaiskasvatuksen LeKe-toiminta voidaan suunnata niiden perheiden lapsille, joiden vanhemmat osallistuvat LeKe perheille -ryhmiin, jolloin pienryhmätoiminta päiväkodeissa kestää 8 viikkoa. Vaihtoehtoisesti päiväkodeissa voidaan toteuttaa LeKe- toimintaa niin, että mukaan pääsevät kaikki lapset, jolloin toiminnan kesto on 6 vko + 8 vko.

KOULUTUKSEN AIKATAULU

Koulutuspäivä 1.

  • Toiminnanohjauksen käsitteet, kehittyminen ja teoriatausta
  • Miten toiminnanohjauksen vaikeudet näkyvät arjessa?
  • Leikki toiminnanohjauksen tukemisen välineenä
  • Erilliset osiot sote-työntekijöille ja vaka-työntekijöille
    • LeKe -intervention sisältö ja käytännön toteutus sote-toiminnassa/varhaiskasvatuksessa
    • Oman ryhmä- tai yksilöohjauksen suunnitelma
    • Sote-vaka -yhteistyön suunnitelma ja käynnistäminen

Koulutuspäivän jälkeen

  • Vanhempien ja lasten ohjauksen koordinointi
  • Interventioon osallistuvien perheiden rekrytointi (ryhmässä n. 5 perhettä)
  • LeKe-interventioiden toteutus
  • Ohjaustapaamiset 2h, webinaari

Koulutuspäivä 2.

  • Ryhmien tai yksilöohjausten esittelyä
  • Kokemukset LeKe-interventiosta: edistyminen ja esteet
  • LeKe-toiminnan yhteistoiminnan jatkaminen ja kehittäminen alueella

KOULUTUKSEEN SISÄLTYVÄT MATERIAALI

Sote-työntekijöille

  • Ohjaajien käsikirjat
  • Vanhempien työkirjat
  •  LeKe perheille-materiaalit

Vaka-työntekijöille

  • KUMMI 22 Leikitään ja keskitytään varhaiskasvatuksessa
  • LeKe varhaiskasvatuksessa -materiaalit
  • Osa materiaaleista jaetaan sähköisenä.

KOULUTTAJAT
Liisa Klenberg, PsT, neuropsykologian erikoispsykologi
Päivi Moisio, KM
Niina Posio, VEO
Sini Teivaanmäki, PsT, psykologi