Hankkeen tavoitteena on tarjota opetustoimen ja varhaiskasvatuksen henkilöstölle tietoa, menetelmiä ja valmiuksia tukea yhteisöllisesti lasten hyvinvointia, turvallista kasvua ja oppimista. Hanke edistää laadukasta varhaiskasvatusta ja perusopetusta tarjoamalla tietoa ja välineitä tukea lapsen ja nuoren hyvinvointia ja turvallisuutta, mikä on osaamisen ja oppimisen perusta. Pääpaino on varhaisessa puuttumisessa ja riskien tunnistamisessa, jotta voidaan ehkäistä myöhempiä ongelmia.
Koulutukset koostuvat luennoista ja työpajoista, joita voi seurata myös verkkovälitteisesti sekä oppimispäiväkirjan työstämisestä.
Kohderyhmät varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen (1-6 lk) henkilöstö
HYVINVOINTIA EDISTÄVÄ OSAAMINEN – KASVUN, KEHITYKSEN JA OPPIMISEN YHTEISÖLLINEN TUKI
ProKoulu: tukea käyttäytymisen oppimiseen
Kehittämistyö varhaiskasvatuksen vuorohoitoyksiköissä Keski-Suomen alueella
Oppimisvaikeuksien ymmärtämisestä
Luokkahuonevuorovaikutuksen merkitys oppimisessa
Oppimisvaikeuksien yhteys elämänkulkuun ja hyvinvointiin aikuisiässä- tuloksia seurantatutkimuksesta – Mitä oppimisvaikeustaustaisten elämään kuuluu aikuisena?
Koulutukset koostuvat luennoista ja työpajoista, joita voi seurata myös verkkovälitteisesti sekä oppimispäiväkirjan työstämisestä.
LASTEN ITSESÄÄTELYN, TARKKAAVUUDEN JA SOSIAALISEN KEHITYKSEN TUKEMINEN
Pienten lasten toiminnanohjauksen tukeminen leikin avulla
Aikuinen apuna lapsen itsesäätelyn tukemisessa Haastavan käyttäytymisen kohtaaminen
Toiminnanohjauksen tukeminen luokassa
Lapsen tunnetaitojen ja sosiaalisten vuorovaikutustaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Itsesäätelytaitojen myönteisen kehityksen vahvistaminen
Tarkkaavuushäiriöt ja toiminnanohjaus: Mitä opettaja voi tehdä?
OPPIMISEN ESTEET JA TUKITOIMET – PEDAGOGISEN OSAAMISEN KEHITTÄMINEN
Kartläggning av och stödåtgärder vid inlärningssvårigheter i finlandssvenska skolor och
daghem – nytt material för läsning, benämning och uppmärksamhet på kommande
HAHKU – Hahmottamisen kuntoutus Oppimisen, kasvun ja koulunkäynnin tuen järjestäminen
Pedagoginen kirjoittaminen
Kielen kiemurat – kielellisiä harjoituksia ryhmään
STEAMing pedagogiikka varhaiskasvatuksessa.
Mistä tiedämme, mikä auttaa: näyttöön pohjautuvat menetelmät ja oppimisvaikeudet
Lukemiseen liittyvät vaikeudet ja niiden voittaminen
Uusi kieli ja kulttuuri vai oppimisen vaikeus?
Oppimisen tuki
Laskeminen ja matematiikka
HYVINVOIVA LAPSI JA KASVATTAJA
VASU-työpaja osallistavan toimintakulttuurin kehittämiseen
Lapsen hyvinvointi muuttuvassa arjessa
Miten motivaatio, tunteet ja minäpystyvyys muovaavat oppimisen ongelmien esiintymistä?
Vanhempien ja kodin merkitys oppimisen tukemisessa
TVT JA OPPIMISYMPÄRISTÖJEN KEHITTÄMINEN
Oppimismotivaation kehitys hitaasti lukemaan oppivilla 1. luokkalaisilla ja Ekapeli Alku
ykkösluokkalaisten heikkojen lukijoiden tukena
Opettajien ja ohjaajien osallisuus toimintakulttuurin luomisessa uusissa oppimisympäristöissä
Osallisuuden pedagogiikka – multimodaalinen tuottaminen laaja-alaisen osaamisen tukena esi- ja alkuopetuksessa
Tunneetsivät-hanke: Digitaalinen peli lasten tunnetaitojen vahvistamiseen
Ekapelin käyttö mobiililaitteella
Uudet oppimisympäristöt, tulevaisuuden taidot ja oppimisen ongelmat