Laadukas ja kattava luku- ja kirjoitustaidon arviointi säästää koulujen resursseja

Lehdistötiedote: Julkaisuvapaa heti

Lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet heijastuvat laajasti kouluoppimiseen. Luku- ja kirjoitustaidon tukeminen on sitä tehokkaampaa, mitä aikaisemmin se aloitetaan. Ensin lukivaikeudet kuitenkin täytyy tunnistaa. Lukivaikeuksien kokonaisvaltainen arviointi ja taitojen tukeminen lisäävät koulutuksellista tasa-arvoa ja ennaltaehkäisevät syrjäytymistä. Näin varhainen tuki säästää myös taloudellisia resursseja.  

Niilo Mäki Instituutissa kehitetty uusi AKI-arviointivälineistö vastaa tutkimusperusteisesti ja kattavasti lukitaitojen arvioinnin tarpeisiin luokilla 16.  Se on tarkoitettu opetus- ja kuntoutusalan ammattilaisten kuten opettajien, psykologien ja puheterapeuttien käyttöön. AKI-arviointivälineistö sisältää sähköisen, ryhmäarviointiin tarkoitetun AKI-seulan (Alakoulun DigiLukiseula) sekä yksilölliseen arviointiin ja oppimisen seurantaan tarkoitetun AKI – Luku- ja kirjoitustaidon arviointimenetelmä alakoulun luokille 1–6. Yksilöllinen arviointi ja oppimisen seuranta –menetelmän (AKI-yksilöarviointi).

AKI on kokonaisvaltainen luku- ja kirjoitustaidon arviointimenetelmä alakouluun

Kokonaisten luokkien arviointi vaatii yleensä paljon aikaa ja vaivaa, eikä toimivia välineitä ole aiemmin ollut koko alakouluun. Riski lukivaikeuksiin voidaan tunnistaa helposti ja luotettavasti sähköisen AKI-seulan avulla. Ryhmän arviointiin kuluu noin oppitunti ja tulokset ovat heti opettajan käytössä.

Ne, joilla seulan perusteella tunnistetaan tuen tarvetta, arvioidaan tarkemmin yksilöllisesti. AKI-yksilöarviointi on ensimmäinen lukusujuvuuden arvioinnin väline, joka sisältää sanojen, merkityksettömien sanojen ja tekstin lukemisen normitetut tehtävät koko alakouluun. Tehtävien tekeminen kestää noin 15 minuuttia. Myös AKI-seulan tuloksia sekä muualta saatua arviointitietoa tarkastellaan tässä vaiheessa tarkemmin, jotta oppijan taidoista ja taitopuutteista saadaan kattava kuva. Tämän kokonaiskuvan perusteella suunnitellaan oppijan tarpeisiin sopivat yksilölliset tukitoimet.

Seuraavassa vaiheessa painopiste siirtyy oppijan taitojen arvioinnista tuen vaikuttavuuden arviointiin. AKI-välineistön oppimisen seurannan tehtävät auttavat arvioimaan, miten oppiminen etenee niillä, jotka saavat tukea lukemisen ja kirjoittamisen taitoihinsa. Tieto taitojen kehittymisestä auttaa tarvittaessa muokkaamaan tai suuntaamaan tukea uudella tavalla.

 ”Kattavassa arvioinnissa huomioidaan olennaiset lukemisen ja kirjoittamisen taidot sekä ryhmätason, yksilöllisen arvioinnin, tuen suunnittelun ja seurannan tasot”, AKI:n kehittämistyöstä vastaava tutkija Riikka Heikkilä tiivistää.

Kehittämistyö perustuu viimeisimpään tutkimustietoon ja yhteistyöhön koulujen kanssa

AKI-arviointivälineistön tehtävät perustuvat viimeisimpään tutkimustietoon lukitaitojen kehittymisestä ja lukivaikeuksien ilmenemisestä suomen kielessä. Välineistössä on huomioitu ne lukemisen ja kirjoittamisen osa-alueet, jotka kuvaavat lukivaikeutta kielessämme: lukusujuvuus, oikeinkirjoitus sekä luetun ymmärtäminen. Lisäksi AKI-seula sisältää välineen peruslaskutaidon tuen tarpeen tunnistamiseen.

”Välineistön kehityksessä on ollut mukana yli 300 opettajaa ja erityisopettajaa ja tuhansia oppilaita ympäri Suomen. Yhteistyö koulujen kanssa on mahdollistanut edustavan normiaineiston keräämisen”, Heikkilä iloitsee.

Onnistunut arviointi säästää resursseja

AKI-arviointivälineet ovat helppokäyttöisiä ja tulokset esitetään selkeässä muodossa. Kun välineet ovat helppoja ja nopeita käyttää, resursseja säästyy tuen toteuttamiseen.

”Arviointi on onnistunut, kun saadaan vastaus siihen, mistä oppijan tuen tarpeessa on kysymys ja miten häntä lähdetään tukemaan. Arvioinnissa tärkein työkalu on käyttäjän asiantuntemus ja osaaminen arvioitavasta aiheesta. AKI-välineiden käyttäjän käsikirjat sekä järjestämämme koulutus palvelevat opettajia asiantuntemuksen kehittämisessä”, Riikka Heikkilä kertoo.

Lisätietoja

Riikka Heikkilä, Vastaava tutkija, Niilo Mäki Instituutti

p. 040 805 3884, riikka.heikkila@nmi.fi

Kuva: Riikka Heikkilä

Kuva: AKI Luku- ja kirjoitustaidon arviointimenetelmä luokille 1-6 – yksilöllinen arviointi ja oppimisen seuranta