Tilauskoulutukset suunnitellaan kestoltaan, sisällöltään ja rakenteeltaan toiveidenne mukaisiksi. Alapuolelle on koottu esimerkkejä mahdollisista koulutuskokonaisuuksista:
VARHAISTEN MATEMAATTISTEN TAITOJEN JA VARHAISEN LUKUTAIDON ARVIOINTI JA TUKEMINEN
KOHDERYHMÄT
(varhais)erityisopettajat ja erityisluokanopettajat
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Varhaisten matemaattisten taitojen ja lukutaidon arviointi ja tukeminen: koulutuksessa keskitytään tehostetun ja erityisen tuen oppilaiden sekä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden taitojen arviointiin ja tukemiseen.
KOULUTTAJA
Jonna Salminen, KT, erityisopettaja, Puistokadun päiväkotikoulu, Jyväskylän kaupunki
TOIMINNALLISTA LUKUILOA! IDEOITA JA INNOSTUSTA LASTENKIRJOJEN KÄYTTÖÖN VARHAISKASVATUKSESSA JA ESIOPETUKSESSA
KOHDERYHMÄ
Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstö
SISÄLLÖT
Millaista varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toiminnallinen lukeminen on? Miten innostaa lapset kirjoista ja samalla löytää myös omaan työhönsä uusia ideoita ja näkökulmia? Miten lastenkirjallisuus voidaan ottaa osaksi varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen pedagogista toimintaa? Miten lukuiloa voidaan tuottaa ja levittää lapsille, työkavereille ja lasten perheille?
Kiinnostusta lukemisen maailmaan kannattaa herätellä jo ennen kuin lapsi itse lukee, sillä lukuinnostuksen varhainen tukeminen kantaa pitkälle. Lastenkirjallisuuden kautta voidaan myös rikastaa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen muita teemoja ja lastenkirjojen tarinoiden pohjalta voidaan lähteä uskomattomille seikkailuille. Koulutus pohjautuu Tartu tarinaan -hankkeen antiin ja siinä kehitettyyn Lukuboksi-toimintamalliin.
Koulutuksessa tutustutaan tarkastellaan lastenkirjoja uusista näkökulmista ja työstetään oma suunnitelma lapsiryhmälle valitun lastenkirjan pohjalta.
KOULUTTAJA
Suvi Ylönen, YTM, KM, varhaiskasvatuksen opettaja, erityispedagogiikan jatko-opiskelija, Niilo Mäki Instituutti
KOHTI LUKUILOA!
KOHDERYHMÄ
Esimerkiksi koko (ala)koulun henkilöstö (erityisesti luokanopettajat, aineenopettajat, kouluavustajat/iltapäivätoiminnan ohjaajat tms.)
SISÄLLÖT
Oletko miettinyt, miten innostaa lapsia ja nuoria lukemaan? Tai miten liittää kirjallisuus ja lukeminen luontevasti osaksi erilaisia sisältöjä ja oppiaineita? Kohti lukuiloa -koulutuksessa käsitellään toiminnallista lukemista, monilukutaitoa ja lukuiloa- ja motivaatiota tuottavia toimia, joita jokainen koulun aikuinen voi toteuttaa omassa työssään. Koulutuksessa tutustutaan lastenkirjojen lukemattomiin mahdollisuuksiin ja työstetään pienryhmissä suunnitelmia koulutyöhön lastenkirjan pohjalta. Lastenkirjoja voidaan käyttää eri oppiaineissa, laaja-alaisen osaamisen kokonaisuudessa tai esimerkiksi iltapäivätoiminnassa. Lisäksi pohditaan ideoidaan erilaisia tapoja kannustaa ja innostaa lapsia ja perheitä lukemaan ja mietitään sitä, miten lukeminen voidaan tehdä näkyväksi koulun arjessa.
KOULUTTAJA
Suvi Ylönen, YTM, KM, varhaiskasvatuksen opettaja, erityispedagogiikan jatko-opiskelija, Niilo Mäki Instituutti
LUKITAITOJEN JA TOIMINNANOHJAUKSEN TUKEMINEN KOULUSSA
KOHDERYHMÄ
Koulutoimen moniammatillinen henkilöstö, esim. opettajat, koulunkäynnin ohjaajat, erityisopettajat, psykologit, koulukuraattorit
KOULUTUKSEN SISÄLTÖ
Lukemisen, kirjoittamisen, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen vaikeudet esiintyvät usein samanaikaisesti. Koulutuksessa pyritään antamaan välineitä näiden taitojen arviointiin sekä tukikeinojen suunnitteluun silloin, kun nämä haasteet esiintyvät päällekkäin. Koulutuksen sisältöjä ovat mm.
Lukivaikeuksien ja tarkkaavuuspulmien tausta ja tunnistaminen
Tuen suunnittelun periaatteita ja keinoja
Koulutus koostuu kahdesta lähiopetuspäivästä sekä näiden päivien välissä tehdystä oppimistehtävästä. Toisena lähiopetuspäivänä syvennetään osaamista erityisesti tuen keinojen näkökulmasta. Suosittelemme, että koulutukseen osallistutaan työpareina.
KOULUTTAJAT
Riikka Heikkilä, PsT, neuropsykologiaan erikoistuva psykologi, Niilo Mäki Instituutti ja Hippo terapiaklinikka
Ulla Leppänen, PsT, psykologi, pari- ja perheterapian psykoterapeutti, Niilo Mäki Instituutti ja Jyväskylän perheneuvola
LUKUTEATTERI LUKUSUJUVUUDEN KEHITTYMISEN TUEKSI
KOHDERYHMÄT
opettajat, erityisopettajat
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Lukusujuvuuden kehittäminen
Lukumotivaatio ja sen tukeminen
Draamatyöskentely lukuopetuksen opettamisen osana
Koulutuksessa perehdytään lukuteatteritoimintaan lukemisen kohdennetun tuen muotona. Lähiopetusjakson aikana saat toiminnallisuuden ja teorian kautta kokemuksen lukuteatteritoiminnasta, ja opit laatimaan ja ohjaamaan lukuteatteriopetusta omille pienryhmillesi. Lähijakson lisäksi koulutukseen kuuluu verkkoluennot: Nykykäsitys lukemisen taidoista ja niiden tukemisesta (45 min.), Lukumotivaatio ja sen tukeminen (45 min.) ja Lukuteatteri lukusujuvuuden kehittymisen tukena – Lukuteatterin esittely (45 min). Lähiopetusjakso ei ole toteutettavissa etäyhteyksin.
KOULUTTAJAT
Jarkko Hautala,PsT, psykologi, Akatemiatutkija, Niilo Mäki Instituutti
Enni Junttila, FM, draamakasvatuksen opettaja, aineenopettaja, Niilo Mäki Instituutti
Miia Ronimus, PsT, tutkijatohtori, Niilo Mäki Instituutti
LUKEMISEN JA KIRJOITTAMISEN ARVIOINTI, SEURANTA JA TUKEMINEN ALKUOPETUKSESSA
KOHDERYHMÄT
1.-2. lk luokanopettajat, erityisopettajat, erityisluokanopettajat sekä muut oppimisvaikeusalan ammattilaiset
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Lukivaikeudet ja niiden taustatekijät
Miten arvioida luku- ja kirjoitustaitoa?
Arviointitiedon tulkinta ja tukitoimien suunnittelu
Lukemisen ja kirjoittamisen tukeminen
Miten seurata oppimista?
Tuen vaikuttavuuden ja jatkotarpeen arviointi
Koulutuksessa esitellään tutkittua tietoa lukivaikeuksista, niiden tunnistamisesta sekä luku- ja kirjoitustaidon tukemisesta. Koulutuksessa esitellään toimintamalli, joka lähtee liikkeelle luku- ja kirjoitustaidon arvioinnista sekä arviointitiedon siltaamisesta tuen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Mallin avulla voi seurata oppimista ja päätellä, miten annettu tuki on tehonnut.
KOULUTTAJA
Paula Salmi, FT, puheterapeutti, tutkija, Niilo Mäki Instituutti
TAVOITTEENA SUJUVA LUKUTAITO – TEORIAA JA HARJOITUKSIA
KOHDERYHMÄT
Opettajat, erityisopettajat, psykologit ja terapeutit, kaikki lukemisvaikeuslasten kanssa työskentelevät
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Lukutaidon kehitys ja lukivaikeudet
Mitä lukemisen sujuvuus on?
Miten lukemisen sujuvuutta voi arvioida?
Miten sujuvuutta voi harjoittaa?
Koulutuksessa esitellään, mitä tällä hetkellä tiedetään lukemisen sujuvuuden kehittymisestä sekä kuntouttamisesta. Koulutuksessa käydään läpi menetelmiä ja materiaaleja, joilla tätä suomen kielessä keskeistä lukutaidon ongelmaa voidaan koettaa lieventää. Esitellyt lukemisen sujuvuuden harjoitusmenetelmät soveltuvat käytettäväksi sen jälkeen, kun lapsi on oppinut peruslukutaidon.
KOULUTTAJA
Paula Salmi, FT, puheterapeutti, tutkija, Niilo Mäki Instituutti
KEINOJA LUKEMISEN JA KIRJOITTAMISEN TAITOJEN TUKEMISEEN
KOHDERYHMÄT
luokkien 1-6 opettajat, erityisopettajat, koulupsykologit ja koulunkäynninohjaajat
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Lukemisen ja kirjoittamisen kehitys sekä niiden taustataidot
Lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet
Lukemisen ja kirjoittamisen arviointi
Lukemisen ja kirjoittamisen tukeminen
Luetun ymmärtämisen, tuottavan kirjoittamisen sekä nimeämistaitojen tukeminen
Tukitoimien suunnittelu ja tuen vaikuttavuuden arviointi
Tapauspohjainen työskentely: Tuen toteuttaminen ja vaikuttavuuden seuranta käytännössä. Tehdään mieluiten työparina. Koulutukseen sisältyy kaksi koulutuspäivää sekä työskentelyä päivien välillä. Koulutukseen osallistujat valitsevat oppilaan, jolle suunnittelevat ja toteuttavat lukemiseen liittyviä tukitoimia koulutuksen aikana. Koulutuspäivien välillä on mahdollista saada ohjausta verkon välityksellä.
KOULUTTAJAT
Paula Salmi, FT, puheterapeutti, tutkija, Niilo Mäki Instituutti
Ritva Ketonen, FT, yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto
LUKIKUNTOUTUSKOULUTUS PUHETERAPEUTEILLE
KOHDERYHMÄT
Koulutus on suunnattu puheterapeuteille.
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Miten lukutaito kehittyy?
Lukivaikeudet ja niiden taustataidot
Lukivaikeuksien ja taustataitojen arviointi
Nimeämisvaikeuksien kuntoutus
Lukemisvaikeuksien kuntoutus
Tapauskuvaukset
KOULUTTAJA
Paula Salmi, FT, puheterapeutti, tutkija, Niilo Mäki Instituutti
EKAPELI LUKEMAAN OPPIMISEN JA SUJUVAN LUKEMISEN TUKENA
KOHDERYHMÄT
Opettajat ja erityisopettajat sekä koulunkäynnin ohjaajat, jotka opettavat lapsia esiopetuksesta kolmanteen luokkaan
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Lukemaan oppiminen ja siinä ilmenevät vaikeudet
Lukemisen sujuvuuden kehittyminen, sujuvuuden ongelmat ja sujuvuuden tukeminen
Ekapeli lukemisen, oikeinkirjoittamisen ja lukemisen sujuvuuden tukena
KOULUTTAJAT
Ritva Ketonen, FT, yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto
Heikkilä Riikka, PsT, Jyväskylän yliopisto ja kuntoutusyksikkö Nekku
Juha-Matti Latvala, FT, toiminnanjohtaja, Niilo Mäki Instituutti
PEDAGOGINEN ARVIOINTI ESI- JA ALKUOPETUKSEN LUKEMISEN JA MATEMATIIKAN PERUSTAITOJEN OPPIMISESSA
KOHDERYHMÄT
Esi- ja alkuopetuksen opettajat, erityisluokanopettajat
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Mitä on pedagoginen arviointi?
Matemaattisten perustaitojen kehittyminen ja siinä esiintyvät haasteet
Luku- ja kirjoitustaidon kehittyminen
Lukivaikeudet ja niiden taustatekijät
Lukemisen ja matematiikan arviointi- ja seurantavälineisiin perehtyminen
Koulutuksessa käsitellään alkavan lukutaidon ja matemaattisten perustaitojen kehittymistä, lukivaikeuksia, matemaattisia oppimisvaikeuksia sekä niiden syytaustaa. Koulutuksessa perehdytään lukemisen ja matematiikan arviointi- ja seurantavälineisiin sekä pedagogisen arvioinnin tietopalveluun. Koulutus koostuu kahdesta lähipäivästä.
KOULUTTAJAT
Paula Salmi, FT, puheterapeutti, tutkija, Niilo Mäki Instituutti
Tuire Koponen, PsT, tutkija, Niilo Mäki Instituutti
AIKAMATKALLA – SUJUVAN LUKEMISEN JA OIKEINKIRJOITUKSEN
HARJOITUSOHJELMA
KOHDERYHMÄT
Erityisopettajat, opettajat, psykologit ja puheterapeutit
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Luku- ja kirjoitustaidon kehitys
Lukivaikeus
Lukitaitojen harjoittaminen
Ryhmässä toteutettavan harjoitusohjelman rakenne ja harjoitukset
Lasten edistymisen eteneminen ja seuranta
Aikamatkalla -harjoitusohjelma on suunniteltu 3-5-luokkalaisille.
KOULUTTAJA
Ulla Leppänen, PsT, psykologi, Jyväskylän kaupungin perheneuvola ja Niilo Mäki Instituutti
YMMÄRRÄTKÖ MINUA? MAAHANMUUTTAJALASTEN KIELELLISTEN TAITOJEN TUKEMINEN VARHAISKASVATUKSESSA
KOHDERYHMÄT
Varhaiskasvatuksen opettajat ja muu henkilökunta
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Oman äidinkielen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Maahanmuuttajavanhempien tukeminen kielikasvatustyössä
Millaista on tehokas sanaston oppiminen tutkimusten mukaan
Sanavaraston kasvun tukeminen kielileikkien, pelien ja yhdessä lukemisen avulla (sanastotehtävät, kielileikit)
Materiaaalit: Lukusilta.fi vanhempainopassivusto, Arvaa sana-korttipeli, Jyväskylän oman äidinkielen kerhon materiaalit, Lukuboksien materiaalit.
Kaikki koulutuksessa esiteltävät materiaalit ovat ilmaisia, ne on kehitetty STEA:n ja K-S Kulttuurirahaston tuella hankkeissa Kielellisten taitojen ja lukemisen tukeminen ja Tartu tarinaan.
Koulutuksessa käydään läpi monikielisten lasten kielikehitys vauvaiästä lähtien kouluikään asti. Keskustellaan siitä, miksi oman äidinkielen tukeminen on tärkeää, ja millä keinolla sitä voidaan tukea varhaiskasvatuksessa. Lasten sanavaraston kehittämisen lisäksi käydään läpi myös vanhempien tukemisen keinot kielikasvatustyössään. Pääset pohtimaan oman työpaikan keinoja ja mahdollisuuksia kielen tukemiseen ja eri kulttuurien esille tuomiseen ja jaetaan ideoita maahanmuuttajaperheen kanssa työskentelyyn.
KOULUTTAJAT
Suvi Ylönen, YTM, KM, varhaiskasvatuksen opettaja, erityispedagogiikan jatko-opiskelija, Niilo Mäki Instituutti
Adrienn Jalonen, FT, Niilo Mäki Instituutti
NETTILUKUTAITO JA LUETUN YMMÄRTÄMISEN TUKEMINEN LUOKILLA 6-9
KOHDERYHMÄT
6–9 luokkien erityisopettajat, aineenopettajat ja koulupsykologit
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Nettilukutaito rakentuu lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen varaan. Peruslukutaidon ja luetun ymmärtämisen harjoittelu tukee nettilukutaidon kehittymistä, mutta lisäksi on harjoiteltava myös nettilukemisessa tarvittavia uudenlaisia strategioita ja toimintatapoja. Koulutuksessa käsitellään luetun ymmärtämisen taustataitoja sekä perehdytään luetun ymmärtämisen ja nettilukutaidon tukemiseen.
Koulutus koostuu kahdesta lähiopetuspäivästä ja näiden päivien välissä tehdystä oppimistehtävästä, jossa jokaisen on tarkoitus harjoitella nettilukutaidon ja/tai luetun ymmärtämisen taitoja joko yhden lapsen kanssa, pienryhmässä tai koko luokan kanssa.
KOULUTTAJAT
Nina Kultti-Lavikainen, PsL, kehityksen ja kasvatuksen erikoispsykologi, psykoterapeutti, neuropsykologi, Jyväskylän kaupungin perheneuvola ja NMI tai
Ulla Leppänen, PsT, psykologi, pari- ja perheterapeutti, Jyväskylän kaupungin perheneuvola ja NMI
LUKU- JA KIRJOITUSTAIDON ARVIOINTI YLÄKOULUSSA: VAIKEUDEN TUNNISTAMISESTA KOHDENNETTUUN TUKEEN
KOHDERYHMÄT
Yläkoulun erityisopettajat, aineenopettajat, koulupsykologit, opinto-ohjaajat ja puheterapeutit (lukiarvioinnin ja -tukemisen parissa työskentelevä yläkoulun henkilöstö))
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Koulutuksessa käydään läpi yläkouluikäisten nuorten lukemis- ja kirjoittamistaitojen arvioinnin ja tuen suunnittelun periaatteita ja esitellään yläkouluikäisille suunnattuja arviointivälineitä. Tuen suunnittelun periaatteissa keskitytään erityisesti luetun ymmärtämisen tukemisen tapoihin. Koulutuksessa käsitellään myös lukivaikeuden ilmenemistä nuorilla. Koulutusta rakennetaan osallistujien itse esittämien kysymysten, heidän kaipaamansa lisätiedon ja ”keissien” pohjalta.
KOULUTTAJA
Maria Niskakoski, KM, EO, vastaava tutkija, DigiLukiseula-hanke (Niilo Mäki Instituutti)
Erityisopetuksen lehtori, Schildtin lukio (Gradia)
NUORTEN JA AIKUISTEN LUKEMIS- JA KIRJOITTAMISTAITOJEN ARVIOINTI – digitaalisen seulontamenetelmän DigiLukiseulan käyttökoulutus
KOHDERYHMÄT
Toisen asteen oppilaitosten erityisopettajat, äidinkielen opettajat, oppilaanohjaajat, puheterapeutit, psykologit sekä muut henkilöt, jotka vastaavat lukivaikeuksisten nuorten ja aikuisten lukitaitojen arvioinnista, tukemisesta ja opetuksesta.
HUOM! Koulutus on suunnattu niille, jotka haluavat kouluttautua erityisesti uuden DigiLukiseulan käyttöön
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Koulutuksessa perehdytään nuorten ja aikuisten lukemis- ja kirjoittamistaitojen arviointiin digitaalisella arviointivälineellä (seulonta). Koulutuksessa käsitellään lyhyesti nuorten lukivaikeuksia ja niiden ilmenemistä perehdytään uuden DigiLukiseulan käyttöön ja tulosten tulkintaan. Koulutuksessa käydään läpi arvioinnin periaatteita ja tiedon luotettavuutta arviointimenetelmän digitaalisuus huomioiden.
KOULUTTAJA
Maria Paananen, KM, EO, Digilukiseulan hankevastaava, Niilo Mäki Instituutti
NUORTEN JA AIKUISTEN LUKEMIS- JA KIRJOITTAMISTAITOJEN ARVIOINTI
– seulontamenetelmän ja yksilötestistön käyttökoulutus
KOHDERYHMÄT
Toisen asteen oppilaitosten erityisopettajat, äidinkielen opettajat, oppilaanohjaajat, puheterapeutit, psykologit ja ne, jotka vastaavat lukivaikeuksisten nuorten ja aikuisten lukitaitojen arvioinnista, tukemisesta ja opetuksesta.
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Koulutuksessa käsitellään lyhyesti nuorten/aikuisten lukivaikeuksia, Lukivaikeuksien seulontamenetelmää lyhyesti ja Lukemis- ja kirjoittamistaitojen yksilötestistön käyttöä. Arvioinnin perusteella voidaan suunnitella opiskelijan tarvitsemaa tukea. Koulutuksessa käsitellään myös tapausesimerkkien avulla testitulosten tulkintaa, tukemista ja yhteistyötä.
Toivottavaa on, että osallistujilla olisi koulutuksessa mukanaan Lukemis- ja kirjoittamistaitojen yksilötestistö.
KOULUTTAJA
Leila Kairaluoma, KT, erityisopettaja, tutkija, Oulun yliopisto
MITÄ LUKIARVIOINNIN JÄLKEEN? – LUKIVAIKEUKSISEN NUOREN OPISKELUN TUKEMINEN JA ERITYISJÄRJESTELYT
Koulutuspäivä rakentuu Lukemalla ja tekemällä -kirjan pohjalle.
KOHDERYHMÄT
Kaikki toisen asteen oppilaitosten opettajat, ammattikorkeakoulujen opettajat, yläkoulun opettajat, erityisopettajat, puheterapeutit, oppilaanohjaajat ja ne, jotka vastaavat lukihäiriöisten nuorten tukemisesta ja opetuksesta. Toivotaan Lukemis- ja kirjoittamistaitojen yksilötestistöön perehtymistä.
KOULUTUKSEN SISÄLLÖT
Taustaksi tietoa lukivaikeuksien ilmenemisestä
Organisatoriset järjestelyt lukivaikeuksien tunnistamiseksi ja tukitoimet
Lukiongelmien merkitys oppiaineissa ja tukitoimiin perehtyminen
Tuki luokkatilanteissa, pienryhmässä ja yksilötasolla
KOULUTTAJA
Leila Kairaluoma, KT, erityisopettaja, tutkija, Oulun yliopisto
Kysy lisää tilauskoulutuksesta:
Täytä alla oleva lomake ottaaksesi yhteyttä koulutussuunnittelutiimiin tilauskoulutusasioissa.