Nepsy-tsempparit – tietoa, tukitoimia ja ymmärrystä neuropsykiatrisissa kysymyksissä 2024-2026

Nepsy-tsemppari-toiminnan tavoitteena on, että kasvatus- ja opetushenkilöstö tunnistaa nepsy-piirteitä, ymmärtää niihin liittyviä haasteita ja osaa toteuttaa tarpeenmukaisia tukitoimia. Toiminta linkittyy yhteisölliseen opiskeluhuoltoon ja sen avulla rakennetaan oppijoiden välistä erilaisuutta ja neuromoninaisuutta ymmärtäviä oppimisyhteisöjä. Lisäksi tavoitteena on tarjota vertaistukea arjen nepsy-asioissa eli varhaiskasvatukseen ja peruskouluihin koulutetaan nepsy-tsemppareita. Nepsy-tsemppari ymmärtää nepsy-teemoja, osaa rakentaa tukitoimia ja auttaa yhteisössään näissä teemoissa aktivoiden työyhteisöä nepsy-tiedon äärelle. Nepsy-tsempparin rooli vertaistukena on merkittävä. Nepsy-tsemppareille suunnattujen koulutuspäivien lisäksi järjestetään koulutusta koko opetustoimen henkilöstölle. Hanke vähentää ulkopuolisen tuen tarvetta varhaiskasvatuksessa ja kouluissa sekä varmistaa lasten ja oppilaiden laadukkaan tuen ja oppimisen helpottumisen.

Kaikille kuuluvat sisällöt = Koulutukset on suunnattu varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen henkilöstölle. Koulutussisällöt on räätälöity sopimaan eri-ikäisten oppijoiden kanssa työskenteleville ammattilaisille.

Työtehtävien mukaan eriytyvät sisällöt = Koulutukset on suunnattu eri kohderyhmille, esim. varhaiskasvatukseen tai perusopetukseen, tai koulutussisällöt on eritelty tietynikäisten oppijoiden kanssa työskenteleville ammattilaisille.

Syventävät sisällöt = Koulutukset on suunnattu toimintamallien pitkäjänteisille toteuttajille. Koulutussisällöt keskittyvät käytännön toteutuksen tukemiseen.

Koulutushankkeen sisällöt ja kouluttajat

Osiot 1 ja 2 ovat suunnattu varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen henkilöstölle, myös nepsy-tsempparit voivat halutessaan osallistua näihin koulutuksiin.
Osiot 3 ja 4 ovat suunnattu varhaiskasvatuksen, sekä esi- ja perusopetuksen nepsy-tsemppareille, eli niille jotka syvemmin kouluttautuvat nepsyteemoihin ja haluavat toimia nepsy-osaamisen vertaistukena työyhteisössään.

Osio 1 Tietoa ja ymmärrystä nepsy-vaikeuksien kohtaamiseen ja tukitoimien rakentamiseen

Kaikille kuuluvat sisällöt:

Mitä ovat nepsy, ADHD, autismikirjo, Tourette? Miten näihin liittyvää haastavaa käyttäytymistä voidaan tukea? (1 op)

KOHDERYHMÄ: Varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen henkilöstö

KOULUTUKSEN SISÄLLÖT: Neuropsykiatriset vaikeudet heijastuvat lasten ja nuorten arkeen hankaloittaen toimintaa niin varhaiskasvatuksessa kuin koulussa. Jokaisen lasten ja nuorten parissa toimivan aikuisen on tärkeä saada perustietoa neuropsykiatrisista vaikeuksista, jotta he tunnistavat nepsy-piirteitä ja osaavat tukea lasten ja nuorten kasvua. Koulutuspäivässä käsitellään tarkkaavuusvaikeuksien, touretten ja autismikirjon piirteitä sekä arjen tukitoimia, joilla voidaan helpottaa niiden lasten ja nuorten selviytymistä, joiden arkea nepsy-piirteet hankaloittavat.  

KOULUTTAJA: Kultti-Lavikainen Nina, kehityksen ja kasvatuksen erikoispsykologi, PsL, kognitiivinen psykoterapeutti, neuropsykologi, varhaiskasvatuksen opettaja, Niilo Mäki Instituutti

KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Kaksi webinaaritoteutusta (6x45min/päivä), 48 osallistujaa/toteutus. Yhteensä 96 osallistujaa.

Empaattisen ja rakentavan vuorovaikutuksen taidot haastavissa vuorovaikutustilanteissa (1 op)

KOHDERYHMÄ: Varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen henkilöstö

KOULUTUKSEN SISÄLLÖT:
Koulutuksessa tutustutaan tunne- ja vuorovaikutustaitojen perusperiaatteisiin ja -taitoihin, ja harjoitellaan niitä humanistiseen psykologiaan pohjautuvan empaattisen vuorovaikutusprosessin lähtökohtia soveltaen. Koulutuksen tavoitteena on tarjota eväitä omien vuorovaikutustaitojen tutkimiseen, kehittämiseen ja soveltamiseen (työn) arkeen. Haastavaksi koettu vuorovaikutus on valittu koulutuksen kontekstiksi, jotta osallistujat voivat työstää koulutuksen sisältöjä mahdollisimman omakohtaisesti arkeaan tukemaan. Kokemus haastavuudesta voi liittyä vuorovaikutukseen niin lasten, nuorten, oppilaiden, huoltajien, kollegoiden, esimiesten, vertaisten, kuin perheenjäsenten kanssa.

Koulutuksessa:
– Tutustutaan empaattisen ja rakentavan vuorovaikutuksen lähestymistapaan ymmärtää vuorovaikutusta sekä itseään ja toisia (haastavaksi koetun) vuorovaikutuksen osapuolina
– Harjoitellaan seuraavia empaattisen ja rakentavan vuorovaikutuksen perustaitoja:

  • Havaintojen tekeminen osana rakentavaa ja empaattista vuorovaikutusta
  • Itsen empaattinen ilmaiseminen/palautteen antaminen
  • Toisen empaattinen kuunteleminen/palautteen vastaanottaminen
  • Konkreettisten keinojen löytäminen haastaviksi koettujen vuorovaikutustilanteiden edistämiseksi osapuolten kesken

Työtavat:
Koska kyseessä on nimen mukaisesti vuorovaikutustaitoihin kiinnittyvä koulutus, pidetään koulutus työpajamaisena. Kaikki koulutuspäivän harjoitukset mukaan lukien ennakkotehtävä perustuvat kokemuksellisuuteen ja tähtäävät dialogisuuteen.
–  Ennakkotehtävä, jonka työstämistä jatketaan koulutuksessa

–  Luennointi
–  Toiminnalliset yksilö-, pari-. pienryhmä- ja ryhmätyöskentelymenetelmät

KOULUTTAJA: Juho Honkasilta, KT, yliopistonlehtori, rakentavan vuorovaikutuksen ohjaaja, Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta

KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Kaksi webinaaritoteutusta (6x45min/päivä), 48 osallistujaa/toteutus. Yhteensä 96 osallistujaa.

Työtehtävien mukaan eriytyvät sisällöt:

Varhaiskasvatus: Lasten itsesäätelytaitojen varhainen kehitys ja tuki (1 op)

KOHDERYHMÄ: Varhaiskasvatuksen henkilöstö

KOULUTUKSEN SISÄLLÖT:
Koulutuksessa perehdytään itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen käsitteisiin ja opitaan ymmärtämään varhaiskasvatusikäisten lasten taitojen kehitystä ja vaikeuksia. Koulutuksen sisältöjä ovat toiminnanohjauksen kehitys, sen haasteet sekä näyttöön perustuvat tukimallit, kuten vanhempainohjaus, lapsen käyttäytymisen tukeminen ja taitojen harjoittelu. Esimerkkeinä näyttöön perustuvista interventioista tutustutaan Leikitään ja keskitytään (LeKe) -toimintamalliin, joka on tarkoitettu matalan kynnyksen ohjausmenetelmäksi 3–6-vuotiaille lapsille, joilla on ylivilkkautta ja keskittymisen vaikeuksista. 

KOULUTTAJA: Klenberg Liisa, PsT, neuropsykologian erikoispsykologi

KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Kaksi webinaaritoteutusta (6x45min/päivä), 24 osallistujaa/toteutus. Yhteensä 48 osallistujaa.

Varhaiskasvatus, perusopetus 4. luokkaan saakka: Autismikirjon lasten tuki; autismiystävällinen oppimisympäristö (1 op)

KOHDERYHMÄ: Varhaiskasvatuksen, sekä esi- ja perusopetuksen (1-4 lk) henkilöstö

KOULUTUKSEN SISÄLLÖT: Autismikirjon lapsen / oppilaan erityispiirteiden huomioiminen varhaiskasvatuksen ja kouluarjessa sekä autismiystävällisen oppimisympäristön rakentaminen. Autismikirjon lapsen /oppilaan kuormitusherkkyys, autismiystävällinen oppimisympäristö, miten tuen lasta.

KOULUTTAJA: Norvapalo Päivi, Ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja, työnohjaaja STOry, nepsy-valmentaja

KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Kaksi webinaaritoteutusta (6x45min/päivä), 24 osallistujaa/toteutus. Yhteensä 48 osallistujaa.

Perusopetus: Itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen vaikeudet ja tukitoimet kouluikäisillä (1 op)

KOHDERYHMÄ: Perusopetuksen henkilöstö

KOULUTUKSEN SISÄLLÖT:
Koulutuksessa perehdytään itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen käsitteisiin ja opitaan ymmärtämään näiden taitojen kehitystä. Toiminnanohjauksen vaikeuksien tunnistamista jäsennetään käsitteiden avulla niin, että tukitoimia voidaan kohdentaa kunkin oppilaan tilanteen mukaisesti.  Lisäksi syvennetään tietoa toiminnanohjauksen vaikeuksien vaikutuksesta oppimiseen ja käyttäytymisen säätelyyn. Koulutuksen sisältöjä ovat myös näyttöön perustuvat tukitoimet kuten käyttäytymisen ohjaaminen ja opiskelutaitojen harjoittelu.

KOULUTTAJA: Klenberg Liisa, PsT, neuropsykologian erikoispsykologi

KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Kaksi webinaaritoteutusta (6x45min/päivä), 24 osallistujaa/toteutus. Yhteensä 48 osallistujaa.

Perusopetus 5. luokalta alkaen: Autismikirjon lasten ja nuorten tuki; autismiystävällinen oppimisympäristö (1 op)

KOHDERYHMÄ: Perusopetuksen 10-15 -vuotiaiden kanssa työskentelevä henkilöstö

KOULUTUKSEN SISÄLLÖT: Autismikirjon oppilaan erityispiirteiden huomioiminen kouluarjessa sekä autismiystävällisen oppimisympäristön rakentaminen. Autismikirjon oppilaan kuormitusherkkyys, autismiystävällinen oppimisympäristö, miten tuen oppilasta.

KOULUTTAJA: Norvapalo Päivi, Ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja, työnohjaaja STOry, nepsy-valmentaja

KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Kaksi webinaaritoteutusta (6x45min/päivä), 24 osallistujaa/toteutus. Yhteensä 48 osallistujaa.

Osio 2 Tutkimusperustaisia toimintamalleja nepsy-vaikeuksien tukemiseen

Työtehtävien mukaan eriytyvät sisällöt:

Varhaiskasvatus: Jäsentynyttä tukea levottomille lapsille: konsultaatiomalli varhaiskasvatukseen (1 op)

KOHDERYHMÄ: Varhaiskasvatuksen henkilöstö

KOULUTUKSEN SISÄLLÖT:

  • Tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen taitojen kehityksestä
  • Katsaus tukitoimiin, jotka suunnattu tarkkaavuushäiriöihin
  • Konsultaatiomalli tukitoimien suunnittelun apua
  • Konsultaatiotapaamisten kulku ja sisällöt
  • Tuen toteuttaminen päiväkodin arjessa

Koulutus sisältää verkkoluentojen lisäksi itsenäisesti toteutettavan luentopäiväkirjan tai vaihtoehtoisena suoritustapana kaksi kysymystä/tehtävää luennon pohjalta.

KOULUTTAJA: Peitso Satu, PsM, neuropsykologi, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri

KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Kaksi webinaaritoteutusta (6x45min/päivä), 24 osallistujaa/toteutus. Yhteensä 48 osallistujaa.

Perusopetus: Check in-Check out (CICO) tehostetun tuen toimintamalli käytösongelmien kohtaamiseen kouluyhteisöissä (1 op)

KOHDERYHMÄ: Perusopetuksen henkilöstö, mielellään vähintään kaksi samasta työyhteisöstä

KOULUTUKSEN SISÄLLÖT:

Check in-Check out (CICO) toimintamalli on käytösongelmia ennaltaehkäisevää ja toivottua käytöstä tukevaa perusopetuksen tehostettua tukea. CICO-toimintamalli toimii jatkeena koulun yleiselle tuelle. CICO-tuesta hyötyvät ne oppilaat, jotka tarvitsevat lisäharjoitusta käyttäytymisen ja sosiaalisten taitojen oppimiseen. Erityisesti oppilaat, joiden käyttäytymistä ylläpitää aikuisilta tai toisilta oppilailta saatu huomio hyötyvät usein CICO-toimintamallista. Toimintamallin käytöstä on lupaavia tuloksia myös niiden oppilaiden kohdalla, joilla on vaikeutta annettuihin tehtäviin sitoutumisessa tai niiden loppuunsaattamisessa. CICO soveltuu oppilaille, joiden häiriökäyttäytymisen on toisille oppilaille fyysisesti vaaratonta.

CICO toimii jatkeena yleiselle tuelle tarjoamalla oppilaalle enemmän positiivisia aikuiskontakteja, sosiaalisten taitojen harjoittelua, tehostettua ohjausta koulun kasvutavoitteiden saavuttamiseksi, päivittäisen yhteydenpidon kodin ja koulun välille sekä positiivista vahvistusta toivotulle käyttäytymiselle. Toimintamalli rakentuu säännöllisen palautteenannon ympärille oppilaan päivittäiseen seurantakorttiin ja tapahtuu vahvasti yhteistyössä huoltajien kanssa. Oppilaan tuki rytmittyy aamutapaamisen (check in), jatkuvan positiivisesti suuntautuvan suullisen ja kirjallisen palautteen sekä iltapäivätapaamisen (check out) sekä huoltajilta tulevan palautteen ympärille.

Tiimityöllä on keskeinen tärkeä rooli CICO-toimintamallin käynnistämisessä koulussa. Kouluun tarvitaan pedagoginen tiimi, joka suunnittelee koulukohtaisen toteutuksen yksityiskohdat: mikä on seurantakortin nimi, missä tilassa aamu- ja iltapäivätapaamiset tapahtuvat, mitkä ovat palkkiojärjestelmän keskeiset periaatteet jne. Pedagogisessa tiimissä tehdään myös päätökset CICO-tuen aloittamisesta ja tarvittaessa tuen muokkaamisesta.

CICO on positiivisuuteen nojaava, koulussa suhteellisen helposti käyttöön otettava, tutkitusti tehokas toimintamalli. Se tarjoaa koululle selkeän rakenteen, jonka puitteissa oppilaille on helppo toteuttaa tukea ja seurata käyttäytymisen muutosta. CICO-toimintamallin avulla luodaan päivittäinen yhteydenpitomalli kodin ja koulun välille.

Koulutuksen tarkoituksena on tarjota perustietoa CICO-tuesta.

KOULUTTAJA: Karhu Anne, erityisopettaja, KT, Yliopisto-opettaja, Erityispedagogiikka, Itä-Suomen yliopisto

KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Kaksi webinaaritoteutusta (6x45min/päivä), 40 osallistujaa/toteutus. Yhteensä 80 osallistujaa.

Perusopetus: Maltti ja Etsivät – pienryhmätoiminnoilla tukea tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen vaikeuksiin (1 op)

KOHDERYHMÄ: Perusopetuksen henkilöstö, mielellään vähintään kaksi samasta työyhteisöstä.

KOULUTUKSEN SISÄLLÖT: Vaikeudet tarkkaavuudessa ja toiminnanohjauksessa voivat ilmetä arjessa monin tavoin. Hankaluuksia saattaa olla esimerkiksi keskittymisessä, tarkkaavuuden suuntaamisessa, tavoitteiden asettamisessa, toimintasuunnitelman tekemisessä, suunnitelman suorittamisessa tai toiminnan arvioinnissa. Tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen kehittymistä voidaan tukea järjestämällä tilanteita ja tehtäviä, jotka toistuvasti haastavat näitä taitoja ja samalla onnistuessaan ja tuottavat iloa ja ylpeyttä.
Maltti-ryhmä on tarkoitettu lapsille, joilla on tarkkaavuuden ja toiminnanohjaamisen vaikeuksien vuoksi ongelmia tehtävätilannekäyttäytymisessä ja keskittymisessä.
Etsivät-ryhmä on kehitetty tukemaan erityisesti niiden lasten toimintakykyä, joilla on tarkkaamattomuutta ja toiminnanohjauksen vaikeuksia.

Koulutuspäivässä perehdytään tarkkaavuusvaikeuksien ilmenemismuotoihin (tarkkaamattomuus, impulsiivisuus ja yliaktiivisuus), toiminnanohjauksen vaikeuksiin sekä Maltti- ja Etsivät-ryhmissä toteutettavaan tukeen.

KOULUTTAJAT:
Kultti-Lavikainen Nina, kehityksen ja kasvatuksen erikoispsykologi, PsL, kognitiivinen psykoterapeutti, neuropsykologi, varhaiskasvatuksen opettaja, Niilo Mäki Instituutti
Heinonen Johanna, PsL, kehitys- ja kasvatuspsykologian erikoispsykologi, neuropsykologian erikoispsykologi, työnohjaaja

KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Yksi webinaaritoteutus (6x45min/päivä), 24 osallistujaa/toteutus. Yhteensä 48 osallistujaa.

Syventävät sisällöt:

Varhaiskasvatus: Jäsentynyttä tukea levottomille lapsille: konsultaatiomalli varhaiskasvatukseen – tuettu käytännön toteutus (1 op)

KOHDERYHMÄ: Varhaiskasvatuksen henkilöstö, koulutus on suunnattu toimintamallin pitkäjänteisille toteuttajille. Koulutussisällöt keskittyvät käytännön toteutuksen tukemiseen.

KOULUTUKSEN SISÄLLÖT:

  • Tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen taitojen kehityksestä
  • Katsaus tukitoimiin, jotka suunnattu tarkkaavuushäiriöihin
  • Konsultaatiomalli tukitoimien suunnittelun apua
  • Konsultaatiotapaamisten kulku ja sisällöt
  • Tuen toteuttaminen varhaiskasvatuksen arjessa

Koulutus sisältää verkkoluentojen lisäksi konsultaatiomallin toteuttamisen osallistujan omassa työympäristössä.

KOULUTTAJA: Peitso Satu, PsM, neuropsykologi, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri

KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Yksi webinaaritoteutus (6x45min/päivä), 20 osallistujaa/toteutus.

Perusopetus: Check in-Check out (CICO) tehostetun tuen toimintamalli käytösongelmien kohtaamiseen kouluyhteisössä – tuettu käytännön toteutus (1 op)

KOHDERYHMÄ: Perusopetuksen henkilöstö, koulutus on suunnattu CICOn pitkäjänteisille toteuttajille. Koulutussisällöt keskittyvät käytännön toteutuksen tukemiseen.

KOULUTUKSEN SISÄLLÖT: Check in-Check out (CICO) toimintamalli on käytösongelmia ennaltaehkäisevää ja toivottua käytöstä tukevaa perusopetuksen tehostettua tukea. CICO-toimintamalli toimii jatkeena koulun yleiselle tuelle. CICO-tuesta hyötyvät ne oppilaat, jotka tarvitsevat lisäharjoitusta käyttäytymisen ja sosiaalisten taitojen oppimiseen. Erityisesti oppilaat, joiden käyttäytymistä ylläpitää aikuisilta tai toisilta oppilailta saatu huomio hyötyvät usein CICO-toimintamallista. Toimintamallin käytöstä on lupaavia tuloksia myös niiden oppilaiden kohdalla, joilla on vaikeutta annettuihin tehtäviin sitoutumisessa tai niiden loppuunsaattamisessa. CICO soveltuu oppilaille, joiden häiriökäyttäytymisen on toisille oppilaille fyysisesti vaaratonta.

CICO toimii jatkeena yleiselle tuelle tarjoamalla oppilaalle enemmän positiivisia aikuiskontakteja, sosiaalisten taitojen harjoittelua, tehostettua ohjausta koulun kasvutavoitteiden saavuttamiseksi, päivittäisen yhteydenpidon kodin ja koulun välille sekä positiivista vahvistusta toivotulle käyttäytymiselle. Toimintamalli rakentuu säännöllisen palautteenannon ympärille oppilaan päivittäiseen seurantakorttiin ja tapahtuu vahvasti yhteistyössä huoltajien kanssa. Oppilaan tuki rytmittyy aamutapaamisen (check in), jatkuvan positiivisesti suuntautuvan suullisen ja kirjallisen palautteen sekä iltapäivätapaamisen (check out) sekä huoltajilta tulevan palautteen ympärille.

Tiimityöllä on keskeinen tärkeä rooli CICO-toimintamallin käynnistämisessä koulussa. Kouluun tarvitaan pedagoginen tiimi, joka suunnittelee koulukohtaisen toteutuksen yksityiskohdat: mikä on seurantakortin nimi, missä tilassa aamu- ja iltapäivätapaamiset tapahtuvat, mitkä ovat palkkiojärjestelmän keskeiset periaatteet jne. Pedagogisessa tiimissä tehdään myös päätökset CICO-tuen aloittamisesta ja tarvittaessa tuen muokkaamisesta.

CICO on positiivisuuteen nojaava, koulussa suhteellisen helposti käyttöön otettava, tutkitusti tehokas toimintamalli. Se tarjoaa koululle selkeän rakenteen, jonka puitteissa oppilaille on helppo toteuttaa tukea ja seurata käyttäytymisen muutosta. CICO-toimintamallin avulla luodaan päivittäinen yhteydenpitomalli kodin ja koulun välille.

Koulutuksen tarkoituksena on tukea oman koulun CICO-tuen rakentamista. Koulutuksen osallistujat toteuttavat omassa työympäristössään CICO-tukea valituille oppilaille. Tavoitteena on muokata CICO-tuesta omaan kouluyhteisöön sopiva toimintamalli.

KOULUTTAJA: Karhu Anne, erityisopettaja, KT, Yliopisto-opettaja, Erityispedagogiikka, Itä-Suomen yliopisto

KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Yksi webinaaritoteus (6x45min/päivä), 20 osallistujaa/toteutus. Koulutus on suunnattu niille osallistujille, jotka ottavat CICO-tuen pitkäjänteiseen käyttöön omassa työympäristössään.

Osio 3 Ymmärrys ja yhteistyö nepsy-tsempparin voimavaroina

Kaikille nepsy-tsemppareille kuuluvat sisällöt:

Mitä ovat ADHD, autismikirjo, itsesäätely ja neuropsykiatriset kysymykset? Entä miksi ymmärtää haastavaa käyttäytymistä? (1 op)

KOHDERYHMÄ: Varhaiskasvatuksen, sekä esi- ja perusopetuksen nepsy-tsempparit, eli ne jotka syvemmin kouluttautuvat nepsyteemoihin ja haluavat toimia nepsyosaamisen vertaistukena työyhteisössään.

KOULUTUKSEN SISÄLLÖT: Lapsen ja nuoren ulospäin näkyvän käyttäytymisen ohella aikuisten on tärkeä pyrkiä näkemään myös käyttäytymisen taustalla vaikuttavia tekijöitä. Koulutuksessa käsitellään neuropsykiatrisia vaikeuksia (tarkkaavuusvaikeus ja autismikirjo) sekä niihin liittyvä itsesäätelyn vaikeutta, joka usein heijastuu vuorovaikutukseen vaikeuttaen lapsen ja nuoren toimintaa sekä oppimista. Lisäksi pohditaan em. ilmiöitä erityisesti yleisen tuen näkökulmasta osana nepsy-tsemppari -toimintaa.

KOULUTTAJAT:
Kultti-Lavikainen Nina, kehityksen ja kasvatuksen erikoispsykologi, PsL, kognitiivinen psykoterapeutti, neuropsykologi, varhaiskasvatuksen opettaja, Niilo Mäki Instituutti
Tikkanen, Mari, KM, erityisopettaja, luokanopettaja
Kokemusasiantuntija Adhd-liitto

KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Kaksi webinaaritoteutusta (6x45min/päivä), 22 osallistujaa/toteutus. Yhteensä 44 osallistujaa.

Ihmetellään yhdessä – vertaistuki nepsy-tsempparin työkaluna (1 op)

KOHDERYHMÄ: Varhaiskasvatuksen, sekä esi- ja perusopetuksen nepsy-tsempparit, eli ne jotka syvemmin kouluttautuvat nepsyteemoihin ja haluavat toimia nepsyosaamisen vertaistukena työyhteisössään.

KOULUTUKSEN SISÄLLÖT: Koulutuksessa käsitellään vertaistuen merkitystä varhaiskasvatuksen, sekä esi- ja perusopetuksen toimintaympäristöissä. Lisäksi pohditaan nepsy-tsemppareiden ja opiskeluhuollon linkittymistä toisiinsa, sekä sitä, mitä nepsy-tsempparin työ voisi olla kouluilla käytännön tasolla. Koulutuksen aikana jaetaan myös kokemuksia toiminnan aloittamisesta.

KOULUTTAJAT:
Makkonen Marjo, VTM , perheneuvolan sosiaalityöntekijä ja työnohjaaja
Kultti-Lavikainen Nina, kehityksen ja kasvatuksen erikoispsykologi, PsL, kognitiivinen psykoterapeutti, neuropsykologi, varhaiskasvatuksen opettaja, Niilo Mäki Instituutti
Tikkanen, Mari, KM, erityisopettaja, luokanopettaja
Kokemusasiantuntija Adhd-liitto

KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Kaksi webinaaritoteutusta (6x45min/päivä), 22 osallistujaa/toteutus. Yhteensä 44 osallistujaa.

Haastavasti käyttäytyvän oppijan kohtaaminen arjessa ja tukitoimien suunnittelu: neuropsykiatrinen näkökulma (1 op)

KOHDERYHMÄ: Varhaiskasvatuksen, sekä esi- ja perusopetuksen nepsy-tsempparit, eli ne jotka syvemmin kouluttautuvat nepsyteemoihin ja haluavat toimia nepsyosaamisen vertaistukena työyhteisössään.

KOULUTUKSEN SISÄLLÖT:
Lapsen ulospäin näkyvän käyttäytymisen ohella aikuisten on tärkeä pyrkiä näkemään myös käyttäytymisen taustalla vaikuttavia tekijöitä. Koulutuksessa käsitellään neuropsykiatrisia vaikeuksia ja tunne-elämän kysymyksiä, jotka usein heijastuvat vuorovaikutukseen ja vaikeuttavat lapsen toimintaa sekä oppimista luokkatilanteessa. Koulutuksen tavoitteena on oppia ymmärtämään näkyvän käyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä, jotka vaikuttavat lapsen toimintaan. Tämä auttaa aikuista harkitsemaan omaa toimintaansa sen sijaan, että aikuinen reagoi reaktiivisesti pelkästään lapsen näkyvään käyttäytymiseen. Sisältöteemat: tarkkaavuushäiriö, autismikirjon häiriö, traumakokemukset, ahdistus, tukitoimien suunnittelu, verkoston kanssa työskentely. 

KOULUTTAJAT:
Kultti-Lavikainen Nina, kehityksen ja kasvatuksen erikoispsykologi, PsL, kognitiivinen psykoterapeutti, neuropsykologi, varhaiskasvatuksen opettaja, Niilo Mäki Instituutti
Kokemusasiantuntija Autismiliitto

KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Kaksi webinaaritoteutusta (6x45min/päivä), 22 osallistujaa/toteutus. Yhteensä 44 osallistujaa.

Toiminnanohjaus ja sen tukeminen (1 op)

KOHDERYHMÄ: Varhaiskasvatuksen, sekä esi- ja perusopetuksen nepsy-tsempparit, eli ne jotka syvemmin kouluttautuvat nepsyteemoihin ja haluavat toimia nepsyosaamisen vertaistukena työyhteisössään.

KOULUTUKSEN SISÄLLÖT: Toiminnanohjaus viittaa tiedonkäsittelyn taitoihin, jotka ohjaavat ajatteluamme ja käyttäytymistämme. Toiminnanohjausta tarvitaan mm. uusissa ja ns. ei-rutiininomaisissa tilanteissa, mitä oppimistilanteet mitä suuremassa määrin ovat. Näin ollen on ymmärrettävää, että lievätkin toiminnanohjauksen vaikeudet hankaloittavat toimimista sekä varhaiskasvatuksessa että koulussa. Koulutuspäivässä käsitellään toiminnanohjausta ilmiönä ja systemaattista tukemista. Lisäksi pohditaan em. ilmiöitä osana nepsy-tsemppari -toimintaa. 

KOULUTTAJAT:
Kultti-Lavikainen Nina, kehityksen ja kasvatuksen erikoispsykologi, PsL, kognitiivinen psykoterapeutti, neuropsykologi, varhaiskasvatuksen opettaja, Niilo Mäki Instituutti
Kokemusasiantuntija Autismiliitto

KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Kaksi webinaaritoteutusta (6x45min/päivä), 22 osallistujaa/toteutus. Yhteensä 44 osallistujaa.

Osio 4 Nepsy-tsempparin työkalupakki – pedagogisilla tukitoimilla onnistumisia oppimiseen

Kaikille nepsy-tsemppareille kuuluvat sisällöt:

Tilannetekijöiden tarkastelu nepsy-tuen työkaluna (1 op)

KOHDERYHMÄ: Varhaiskasvatuksen, sekä esi- ja perusopetuksen nepsy-tsempparit, eli ne jotka syvemmin kouluttautuvat nepsyteemoihin ja haluavat toimia nepsyosaamisen vertaistukena työyhteisössään.

KOULUTUKSEN SISÄLLÖT: Kouluympäristössä törmätään väistämättä lapsen haastavaan käyttäytymiseen. On tärkeää, että aikuiset ymmärtävät lapsen vaikeudet ja näkevät käyttäytymisen kehittyvänä taitona, jota voidaan harjoitella ja opettaa. Tulee muistaa, että käyttäytyminen tapahtuu aina tietyissä olosuhteissa ja ympäristöissä, ja ympäristö muokkaa ja ohjaa eri tilanteissa ilmenevää käyttäytymistä. Ympäristön ja käyttäytymisen välistä vuorovaikutusta voidaan tutkia tilannearvion avulla. Koulutuksessa perehdytään käyttäytymistä edeltävien eli ohjaaviin tekijöihin, tilannetekijöiden ja tilannekohtaisesti havaittavan käyttäytymisen yhteyden arviointiin. Lisäksi pohditaan edellä mainittuja tekijöitä ilmiöitä tuen suunnittelun osana. Käyttäytymisen seuraamuksiin eli palautteeseen pureudutaan erillisessä koulutuksessa.  

KOULUTTAJAT:
Kultti-Lavikainen Nina, kehityksen ja kasvatuksen erikoispsykologi, PsL, kognitiivinen psykoterapeutti, neuropsykologi, varhaiskasvatuksen opettaja, Niilo Mäki Instituutti
Paananen Mika, PsT, neuropsykologian erikoispsykologi, Niilo Mäki Instituutti ja Jyväskylän yliopisto
Tikkanen, Mari, KM, erityisopettaja, luokanopettaja
Kokemusasiantuntija Autismiliitto

KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Kaksi webinaaritoteutusta (6x45min/päivä), 22 osallistujaa/toteutus. Yhteensä 44 osallistujaa.

Aikuisen antama palaute nepsy-tuen työkaluna (1 op)

KOHDERYHMÄ: Varhaiskasvatuksen, sekä esi- ja perusopetuksen nepsy-tsempparit, eli ne jotka syvemmin kouluttautuvat nepsyteemoihin ja haluavat toimia nepsyosaamisen vertaistukena työyhteisössään.

KOULUTUKSEN SISÄLLÖT: Nepsy-vaikeuksiin saattaa liittyä ristiriitaa lapsen osaamisen ja arjen käyttäytymisen välillä. Jos me aikuiset emme ymmärrä käyttäytymisen taustalla vaikuttavia tekijöitä, huomiomme keskittyy herkästi lapsen epäonnistumisiin kuin niihin asioihin, joissa hän onnistuu. Tämän myötä vuorovaikutus lapsen kanssa muuttuu negatiiviseksi. Pahimmillaan tämä vahvistaa haastavan käyttäytymisen kierrettä ja heijastuu negatiivisesti lapsen kokemukseen itsestään koululaisena ja lapsena. ”Se, mihin kiinnität huomiota, vahvistuu”. Positiivinen palaute onkin tutkitusti tehokkain keino vahvistaa toivottua käyttäytymistä. Koulutuspäivässä tarkastellaan palautteen keskeistä roolia tuettaessa lapsia ja nuoria, joilla on nepsy-vaikeuksia. Lisäksi pohditaan em. ilmiöitä osana nepsy-tsemppari -toimintaa. 

KOULUTTAJAT:
Kultti-Lavikainen Nina, kehityksen ja kasvatuksen erikoispsykologi, PsL, kognitiivinen psykoterapeutti, neuropsykologi, varhaiskasvatuksen opettaja, Niilo Mäki Instituutti
Tikkanen, Mari, KM, erityisopettaja, luokanopettaja
Kokemusasiantuntija Autismiliitto

KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Kaksi webinaaritoteutusta (6x45min/päivä), 22 osallistujaa/toteutus. Yhteensä 44 osallistujaa.

Tourette – oireet, omahoito ja tukitoimet (1 op)

KOHDERYHMÄ: Varhaiskasvatuksen, sekä esi- ja perusopetuksen nepsy-tsempparit, eli ne jotka syvemmin kouluttautuvat nepsyteemoihin ja haluavat toimia nepsyosaamisen vertaistukena työyhteisössään.

KOULUTUKSEN SISÄLLÖT:

  • Tic-oireet kotona ja koulussa
  • Tukitoimia koulussa
  • Tukitoimia kotona
  • Omahoito ja selviytymistä tukevat toimintamallit
  • Arjen sujuvuuden apukeinoja

KOULUTTAJAT:
Pihlakoski Leena, lastenpsykiatrian erikoislääkäri, psykoterapeutti
Kultti-Lavikainen Nina, kehityksen ja kasvatuksen erikoispsykologi, PsL, kognitiivinen psykoterapeutti, neuropsykologi, varhaiskasvatuksen opettaja, Niilo Mäki Instituutti
Tikkanen, Mari, KM, erityisopettaja, luokanopettaja
Kokemusasiantuntija Autismiliitto

KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Kaksi webinaaritoteutusta (6x45min/päivä), 22 osallistujaa/toteutus. Yhteensä 44 osallistujaa.

Nepsy-tsemppareiden työtehtävien mukaan eriytyvät sisällöt:

Varhaiskasvatus, perusopetus 4. luokkaan saakka: Tukitoimet, kun lapsella (alle 10 v) on autismikirjon piirteitä (1 op)

KOHDERYHMÄ: Varhaiskasvatuksen, sekä esi- ja perusopetuksen (1-4 lk) nepsy-tsempparit

KOULUTUKSEN SISÄLLÖT: Autismikirjon lapsen / oppilaan erityispiirteiden huomioiminen varhaiskasvatuksen ja kouluarjessa sekä autismiystävällisen oppimisympäristön rakentaminen. Autismikirjon lapsen /oppilaan kuormitusherkkyys, autismiystävällinen oppimisympäristö, miten tuen lasta.

KOULUTTAJAT:
Norvapalo Päivi, Ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja, työnohjaaja STOry, nepsy-valmentaja
Kultti-Lavikainen Nina, kehityksen ja kasvatuksen erikoispsykologi, PsL, kognitiivinen psykoterapeutti, neuropsykologi, varhaiskasvatuksen opettaja, Niilo Mäki Instituutti
Tikkanen, Mari, KM, erityisopettaja, luokanopettaja
Kokemusasiantuntija Autismiliitto

KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Kaksi webinaaritoteutusta (6x45min/päivä), 22 osallistujaa/toteutus. Yhteensä 44 osallistujaa.

Perusopetus 5. luokalta alkaen: Tukitoimet, kun lapsella/nuorella (10-15 -v.) on autismikirjon piirteitä (1 op)

KOHDERYHMÄ: Perusopetuksen 10-15 -vuotiaiden kanssa työskentelevät nepsy-tsempparit

KOULUTUKSEN SISÄLLÖT: Autismikirjon oppilaan erityispiirteiden huomioiminen varhaiskasvatuksen ja kouluarjessa sekä autismiystävällisen oppimisympäristön rakentaminen. Autismikirjon lapsen /oppilaan kuormitusherkkyys, autismiystävällinen oppimisympäristö, miten tuen oppilasta.

KOULUTTAJAT:
Norvapalo Päivi, Ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja, työnohjaaja STOry, nepsy-valmentaja
Kultti-Lavikainen Nina, kehityksen ja kasvatuksen erikoispsykologi, PsL, kognitiivinen psykoterapeutti, neuropsykologi, varhaiskasvatuksen opettaja, Niilo Mäki Instituutti
Tikkanen, Mari, KM, erityisopettaja, luokanopettaja
Kokemusasiantuntija Autismiliitto

KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN: Kaksi webinaaritoteutusta (6x45min/päivä), 22 osallistujaa/toteutus. Yhteensä 44 osallistujaa.

Hankkeessa syntyvät tuotokset ja materiaalit

Hankkeen pääasiallinen tuotos on opetustoimen henkilöstön tutkimusperustaisen tiedon ja osaamisen vahvistuminen nepsy-vaikeuksien arvioinnissa, sekä tarpeenmukaisessa ja oikea-aikaisessa tuessa.

Hankkeessa luodaan helppokäyttöinen, kasvatus- ja opetustoimen henkilöstölle suunnattu tukitoimipankki, joka sisältää käytännönläheisiä keinoja lasten ja nuorten nepsy-vaikeuksien tukemiseen. Sen tarkoituksena on koota yhteen asiantuntijaluentojen aineistoa, sekä hankkeen koulutuksiin osallistuneiden – etenkin nepsy-tsemppareiden – hyväksi havaitsemia tutkimusperustaisia tukitoimia sähköiseen muotoon. Tukitoimipankkia voivat hyödyntää myös muut nepsy-asioista kiinnostuneet.

Tukitoimipankki julkaistaan NMI:n verkkosivuilla koju.nmi.fi, jonne se jää työkaluksi myös hankkeen päätyttyä. Lisäksi se linkitetään NMI:n ylläpitämälle sivulle koju.nmi.fi/oph-tuotokset/ ja siitä tiedotetaan somessa sekä uutiskirjeessä. Linkki sivulle julkaistaan myös Avointen oppimateriaalien kirjastossa aoe.fi.

Kouluttajien pätevyys ja osaaminen

Honkasilta Juho, KT, yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto
Juho Honkasilta toimii yliopistonlehtorina Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Hänellä on vuosien työkokemus sopeutumisvalmennustoiminnasta lasten, nuorten ja aikuisten kanssa, jotka kokevat haasteita toiminnanohjauksen, tarkkaavuuden ja käyttäytymisen säätelyssä, sekä heidän perheidensä kanssa. Honkasilta on käynyt tunne- ja vuorovaikutustaitokoulutuksia ja kouluttanut rakentavan vuorovaikutuksen taitoja osana (erityis)opettajan koulutusta vuodesta 2015 alkaen

Heinonen Johanna, PsL, kehitys- ja kasvatuspsykologian erikoispsykologi, neuropsykologian erikoispsykologi, työnohjaaja
Johanna Heinonen työskentelee neuropsykologina Fornix:ssä. Työtehtäviin kuuluvat lasten, nuorten ja aikuisten neuropsykologiset tutkimukset ja neuropsykologinen kuntoutus sekä yksilö- ja ryhmätyönohjaus. Johanna Heinonen on työskennellyt pitkään Jyväskylän perheneuvolan ja Niilo Mäki Instituutin ylläpitämällä Lastentutkimusklinikalla, jossa työ keskittyi oppimisvaikeuksien ja neuropsykiatristen vaikeuksien arviointiin ja kuntoutukseen sekä vanhempien ohjaukseen, koulun henkilökunnan ja psykologien konsultaatioon ja työnohjaukseen. Lastentutkimusklinikalla tehdyn työn näkökulmasta Johanna on ollut kirjoittamassa Kummi-sarjan julkaisuista Kummi 5:sta, Aikamatkalla Sujuvan lukemisen ja oikeinkirjoituksen harjoitusohjelma, ja Kummi 8:aa, Maltti Tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ryhmäkuntoutus. Johanna työskentelee lisäksi Niilo Mäki Instituutin kouluttajana. Koulutukset liittyvät tarkkaavuuden ja toiminnanohjaamisen vaikeuksiin ja niiden tukemiseen.

Karhu Anne, erityisopettaja, KT, Yliopisto-opettaja, Erityispedagogiikka, Itä-Suomen yliopisto
Karhu työskentelee erityispedagogiikan yliopisto-opettajana opettajankoulutuksessa, työskentelee tutkijana sekä toimii kouluttaja. Karhulla on pitkä työkekemus laaja-alaisena erityisopettajana peruskoulusta ja hän on ollut mukana kehittämässä koulu ja kuntatasoista toimintamallia erityisesti käyttäytymisen ongelmien kohtaamiseen lähikoulussa. Karhu työskentelee ProKoulu-tutkimusryhmässä, jossa kehitetään oppilaiden käyttäytymisen tukea kaikille tuen kolmelle portaalle. Karhu on tehnyt väitöskirjaansa käyttäytymisen tehostetusta tuesta ja pilotoinut Suomeen Check in Check out (CICO) tehostetun tuen toimintamallin toivotun käyttäytymisen tukemiseen.

Klenberg Liisa, PsT, neuropsykologian erikoispsykologi
Liisa Klenberg on neuropsykologi, joka toimii kliinisen työn ohella tutkijana, kouluttajana ja työnohjaajana. Hänellä on pitkä käytännön työkokemus lasten ja nuorten neuropsykologisesta arvioinnista ja kuntoutuksesta sekä yhteistyöstä koulujen kanssa. Tutkimustyössä hän on kiinnostunut toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden kehittymisestä sekä näiden vaikeuksien arviointimenetelmistä ja interventioista. Liisa on vetänyt NMI:ssa Leikitään ja keskitytään- ja Leikitään ja keskitytään yhdessä -hankkeitta, joissa kehitetään pienten lasten vanhemmille sekä varhaiskasvatukseen suunnattuja toiminnanohjauksen interventioita.

Kultti-Lavikainen Ninakehityksen ja kasvatuksen erikoispsykologi, PsL, kognitiivinen psykoterapeutti, neuropsykologi, varhaiskasvatuksen opettaja, Niilo Mäki Instituutti
Nina työskentelee Niilo Mäki Instituutissa hanketyössä. Ennen hanketyötä hän toimi 30 vuoden ajan Niiilo Mäki Instituutin ja Jyväskylän kaupungin perheneuvolan Lastentutkimusklinikalla psykologina. Hankkeissa ja asiakastyössä hän on perehtynyt lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien ja neuropsykiatrisia vaikeuksien arviointiin ja kuntoutukseen. Oppimisvaikeuksien ja neuropsykiatristen vaikeuksien arvioinnin ja kuntoutuksen lisäksi työ on koostunut vanhempien tukemisesta sekä koulun henkilökunnan ja psykologien konsultaatiosta ja työnohjauksesta. Nina on ollut kirjoittamassa Kummi -sarjan julkaisuja: Kummi 4 oppimisvaikeuksien arvioinnista, Kummi 5 lukemisen ja kirjoittamisen ryhmäkuntoutuksesta sekä Kummi 15 toiminnanohjauksen ryhmäkuntoutuksesta. Nina työskentelee lisäksi Niilo Mäki Instituutin kouluttajana. Koulutukset liittyvät oppimisvaikeuksien arviointiin, kuntoutukseen ja erilaisten oppimisvaikeuksien päällekäistymiseen. Lisäksi koulutukset ovat kohdentuneet lukemisen ja kirjoittamisen, luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden sekä toiminnanohjauksen vaikeuksiin ja em. taitojen tukemiseen. Kognitiivisen terapiatyön myötä koulutuksen teemat ovat liittyneet myös lasten neuropsykiatrisiin vaikeuksiin, itsetunnon kysymyksiin sekä oppimisvaikeuksien ja psykiatristen ongelmien kytkeytymiseen.

Makkonen Marjo, VTM , perheneuvolan sosiaalityöntekijä ja työnohjaaja

Pihlakoski Leena, lastenpsykiatrian erikoislääkäri, psykoterapeutti

Norvapalo Päivi, Ohjaava opettaja, KM, erityisopettaja, työnohjaaja STOry, nepsy-valmentaja
Norvapalo on toiminut 25 vuotta ohjaavana opettajana. Koulutusteemoista hänen vahvinta osaamisaluettaan ovat haastava käyttäytyminen, strukturointi arjen selkiyttäjänä, sosiaalisten ja tunnetaitojen tukeminen sekä autismikirjon lapset, nuoret ja aikuiset sekä heidän opetuksensa ja tukemisensa. Koulutuksissa ei asiakasryhmien tai teemojen ei kuitenkaan tarvitse liittyä autismikirjoon vaan Norvapalo on työssään kouluttanut laajasti ylipäätään erityisten lasten, nuorten ja aikuisten asioissa. Hänen koulutuksissa on usein läsnä hyvin moniammatillisesti osallistujia. Norvapalo pyrkii koulutuksissaan tuomaan esiin hyvin käytännönläheisiä ratkaisuja.

Paananen Mika, PsT, neuropsykologian erikoispsykologi, Niilo Mäki Instituutti ja Jyväskylän yliopisto
Mika Paananen on työskennellyt useassa projektissa, joissa on kehitetty ja tutkittu koulujen eritysopetukseen soveltuvia tukimenetelmiä. Tällä hetkellä Paananen työskentelee tutkijana Niilo Mäki Instituutissa sekä Jyväskylän yliopistossa. Hänellä on myös pitkä kokemus kliinisessä työssä, erityisesti lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien tutkimukseen ja kuntoutukseen sekä tarkkaavuuden ja käyttäytymisen ongelmiin liittyvissä tehtävissä. Paanasen koulutukset ovat tähdänneet lasten ja nuorten tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen sekä käyttäytymisen kouluinterventioiden toteuttamiseen.

Peitso Satu, PsM, neuropsykologi, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Satu pyrkii työssään edistämään erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten psyykkistä hyvinvointia ja koulunkäyntiä. Sadun työnkuva on monipuolinen sisältäen esi- ja perusopetusikäisten lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien ja koulunkäynnin haasteiden arviointia sekä tukitoimien suunnittelua monialaisesti.

Tikkanen Mari, KM, erityisopettaja, luokanopettaja.
Mari työskentelee alakoulussa laaja-alaisena erityisopettajana ja koulunjohtajana. Hän on toiminut 10 vuotta laaja-alaisena erityisopettajana alakouluissa. Työssään hän on kehittänyt ja toteuttanut tukitoimia oppilaille, joilla on neuropsykiatrisia vaikeuksia.
Vuonna 2021 Mari työskenteli TARMO-hankkeessa (tarpeenmukainen ja oikea-aikainen tuki neuropsykiatrisissa kysymyksissä) toisena hanketyöntekijänä. Osana hanketyötä hän käynnisti ja kehitti Nepsytsemppari-toimintaa Keski-Suomeen. Mari on myös toinen TARMO-hankkeessa kirjoitetun Tarmokkaasti nepsystä! -käsikirjan kirjoittajista.