Kuvaus
2024 nro 2, sisältö
Negatiivinen kehä – ADHD-piirteet yhdessä haitallisten suoritusstrategioiden kanssa ovat riski heikkenevälle koulumenestykselle, Palmu
Toisen asteen opiskelijoiden yksinäisyyden kokemukset koronapandemian poikkeusolojen aikana, Meskanen, Peltonen, Lyyra, Sorkkila, Kokko & Kiuru
Yhteyden kautta kohti mentalisaatiota – Vanhempien tulkintoja erityistä tukea tarvitsevan lapsen käyttäytymisestä, Virtanen, Gummerus, Kalland & Kontu
Lapsuudessa todettu matematiikan oppimisvaikeus ja arjen matematiikan vaikeudet aikuisuudessa, Rämö, Koponen, Määttä & Aro
2024 nro 1, sisältö
Oppilaiden ja opettajien kollektiiviset johtajuus- ja innovaatiokäytännöt alakoulun makerspace-oppimisympäristössä, Leskinen
Inklusiivisen kasvatuksen ja erityispedagogiikan sisällöt opettajaopintojen opetussuunnitelmissa, Äikäs, Kyrö-Ämmälä, Ojala, Waltzer, Heinonen & Pihlaja
Kohti oppimista: pienryhmien kokoonpanoista neuvotteleminen alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla, Toivainen, Vehkakoski & Niemi
Lasten äänet esille – Lasten neuvottelukunta osana EduRESCUE-tutkimushanketta, Pöysä, Sorkkila, Elomaa, Pakarinen & Lerkkanen
Lukemalla lukijaksi, Hautala
2023 nro 3, sisältö
Päiväkoti-ikäisten lasten kognitiivisten ja varhaisten akateemisten taitojen tukeminen motoristen taitojen ja fyysisen aktiivisuuden interventioilla, Jylänki
Toisen asteen opettajien inkluusioasenteet ja -minäpystyvyys, Forsell, Mäkinen, Vainikainen, Mäkihonko & Seppälä
Laaja-alainen erityisopettaja tuen antajana, Takala, Kotilainen & Sirkko
Erityisopettajan arviointityössä kohtaamat kompromissit, Kyttälä, Rantamäki & Lahtomaa
Digilukiseulassa yhdistyvät tutkimustieto ja käyttäjälähtöisyys, Heikkilä, Korpivaara & Niskakoski
2023 nro 2, sisältö
Haavoittuvuus varhaisnuoruudessa: Miten tuki saadaan vastaamaan tuen tarpeita perhe- ja koulukonteksteissa, Salo
Leikin ja vuorovaikutuksen muotoja lapsilla, joilla on autismikirjo –tapaustutkimus, Vermilä
Sidosryhmien näkemyksiä autismikirjoa koskevasta terminologiasta Suomessa, Dindar, Kilpiä, Kämäräinen, Pihlainen, Pukki & Kärnä
Suomen kielen luetun ymmärtämisen merkitys englannin kielen lukutaidossa, Mäntyoja, Lepola & Aerila
Nuorten konsolipelaamisen yhteydet unen riittävyyteen ja koulumenestykseen, Hytönen, Matsi, Tunkkari, Hämäläinen & Kiuru
2023 nro 1, sisältö
Vertaisryhmämentorointi uusien opettajien tukena, Pennanen
Vaativa erityinen tuki. Kuinka vaativan erityisen tuen teemoja käsitelleisiin täydennyskoulutuksiin osallistuneet opettaja ymmärsivät käsitteen ja mitä ajatuksia heillä oli sen sisällöstä ja merkityksestä suomalaisessa koulutusjärjestelmässä? Mannerkoski, Ng, Poikola & Kärnä
Motivationaaliset ulottuvuudet tutkivassa nettilukemisessa, Kanniainen, Kiili, Tolvanen, Utriainen & Leppänen
Lukutaidon yhteys suomi toisena kielenä ja kirjallisuus (S2) -oppimäärän valitsemiseen toisella ja seitsemännellä luokalla, Ståhlberg, Uusitalo & Hotulainen
Oivalluksia luku- ja kirjoitustaitojen kehittämiseen muuttuvissa lukuympäristöissä, Kuosmanen, Lehtinen, Luokomaa, Mäkinen, Siiskonen, Eskelä-Haapanen & Lerkkanen
2022 nro 4, sisältö
Tutkivan nettilukemisen taidot alakoululaisilla: Lukivaikeuksien sekä tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen vaikeuksien merkitys, Kanniainen
Lukemaan opettaminen ja lukutaito ensimmäisellä luokalla, Ruotsalainen
Käännekohtia koulussa: Opetushenkilökunnan yhteenkuuluvuuden tunteen rakentuminen, Peltomäki, Rautiainen, Pesonen, Kajamaa, Paju & Kontu
Hyvän arvioitsijan muotokuva – erityisopettajaksi opiskelevien käsityksiä hyvä arvioitsijan ominaisuuksista, Kyttälä, Lahtomaa & Rantamäki
Tarkkaamattomuuden sekä yliaktiivisuuden ja impulsiivisuuden yhteys sosioemotionaaliseen oireiluun lapsilla, joilla on oppimisen vaikeuksia, Koivulahti & Lehtinen
Opettajien puhe aggressiivisesti käyttäytyvinä pidetyistä oppilaista, Liukko, Viljaranta & Hakkarainen
2022 nro 3, sisältö
Motivaatio, oppimisvaikeudet ja ammatillisten opintojen loppuun suorittaminen, Salmi
Opettajien arviointimenetelmät ja arviointiosaaminen akateemisten taitojen arvioinnissa alakoulussa, Virinkoski
Tarkkaavaisuus- ja lukusujuvuusongelmien päällekkäistyminen toisella luokalla ja yhteys myöhempään lukusujuvuuden sekä luetun ymmärtämisen kehittymiseen, Ulvinen, Torppa, Poikkeus & Lerkkanen
Integroiva kirjallisuuskatsaus opettajien käyttämistä eriyttämisen opetuksellisista keinoista perusopetuksessa, Peltomäki, Laamanen & Kärnä
Tuen tarjonnan kestävät käytännöt perusopetuksen muuttuneessa oppimisympäristössä – selviytymisestä resilienssiin kevään 2020 poikkeusoloissa, Hämeenaho, Sainio, Aro, Poikkeus, Torppa, Tuomiranta & Valtonen
Erityistä tukea tarvitsevan lapsen vanhemmat rakentamassa osallisuutta lisäävää monitoimijaista yhteistoimintamallia, Kinnunen & Holopainen
2022 nro 2, sisältö
Luetun ymmärtämisen kehittyminen alakoulun kolmannelta viidennelle luokalle, Huldén, Lähteenmäki, Aerila & Mikkilä-Erdmann
Matematiikassa heikkojen oppilaiden metakognitiiviset kokemukset yhteisöllisessä ongelmanratkaisuprosessissa, Iiskala, Kajamies, Kenttä, Annevirta & Vauras
Positiivisen käyttäytymisen tukemisen keinojen opettaminen suomalaisessa opettajankoulutuksessa, Närhi, Huhdanpää, Savolainen & Savolainen
Vaativa erityinen tuki perusopetuksessa: käsitteen tarkastelua design -tutkimuksen avulla, Äikäs & Pesonen
Leikitään ja keskitytään – tukea itsesäätelyyn, Moisio, Teivaanmäki & Klenberg
Inkluusio perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014, Vanhanen, Vainikainen & Mäkihonko
Koulunkäynninohjaajien asema ja työnkuva inkluusioon pyrkivässä koulussa, Sirkko