Kuvaus
Peruslaskutaito on yksi keskeisistä kulttuurimme edellyttämistä opittavista taidoista. Koulussa panostetaan tämän taidon opiskeluun. Osalle lapsista tämän taidon oppiminen voi osoittautua työlääksi ja joillekin jopa ylivoimaiseksi. Laskutaidon oppimisen vaikeuksien taustalla voi olla useita tekijöitä. Luotettava diagnostiikka on tärkeää suunniteltaessa toimia laskutaidon oppimisen pulmien helpottamiseen.
RMAT-laskutaidon testin avulla voidaan peruslaskutaitoja arvioida suhteessa 3–6 -luokkalaisten suomalaislasten keskimääräistä taitojen kehitystä.
Standardoituna testinä sitä voidaan käyttää yhtenä välineenä Laskemiskyvyn häiriön (Stakes – tautiluokitus ICD-10, 1999) määrittelyssä.
Testi on tarkoitettu psykologien ja erityisopettajien käyttöön.