Kuvaus
Niilo Mäki Instituutin KUMMI -julkaisusarjassa esitellään arviointi-, opetus- ja kuntoutusmenetelmiä. Sarjan aiemmat osat käsittelevät luetun ymmärtämistä, tarkkaavaisuutta, lukemisvalmiuksia ja oppimisvaikeuksien arviointia.
Aikamatkalla – Sujuvan lukemisen ja oikeinkirjoittamisen harjoitusohjelma: ryhmän tukea lapsille ja kodin aikuisille on Niilo Mäki Instituutissa ja Jyväskylän perheneuvolan Lastentutkimusklinikalla kehitetty lukemisen ja kirjoittamisen harjoitusohjelma. Aikamatkalla-harjoitusohjelman tavoitteena ovat lukemisen sujuvoituminen, luku- ja kirjoitusinnostuksen herättäminen ja itseluottamuksen vahvistaminen. Aikamatkalla-harjoitusohjelma on suunnattu 3.–5. luokkalaisille lapsille, jotka osaavat yhdistää äänteet tavuiksi ja sanoiksi, mutta joiden lukeminen on hidasta ja lukivaikeuden taustalla on nimeämisen pulmaa.
Ohjelmassa keskitytään erityisesti sujuvan lukemisen ja oikeinkirjoittamisen tukemiseen ryhmässä tehtävien harjoitusten ja kotitehtävien avulla. Tavoitteina on, että onnistumisen kokemukset sekä myönteinen ja kannustava ilmapiiri ryhmässä innostavat lapsia harjoittelemaan lukemista ja kirjoittamista. Julkaisun uudistetussa painoksessa vanhemmat on otettu vahvasti mukaan lasten kotiharjoitteluun ja lukitaitojen kotiharjoittelu nähdään merkittävänä tekijänä taitojen kehittymisessä.
Aikamatkalla-Kummi sisältää lyhyen katsauksen lukivaikeuteen ja lukitaitojen harjoittamiseen suomen kielessä, käytännön vinkkejä Aikamatkalla-ryhmän suunnitteluun ja ohjaamiseen sekä ohjelmarungon ja materiaalin lapsiryhmän 15:een tapaamiseen. Tapaamisten materiaali sisältää kaksi kehyskertomusta, erilaisia harjoituksia ja lisämateriaalia sekä tehtäviä lasten taitojen edistymisen seuraamiseen. Oppaan monistettavat lisämateriaalit ovat ladattavissa ja tulostettavissa verkon kautta. Lisäksi mukana on ohjelma viiteen aikuistenryhmän tapaamiseen ja materiaalia kotiharjoitteluun ja sen seurantaan.
Opas on tarkoitettu opettajille, erityisopettajille ja psykologeille sekä eri alojen terapeuteille, jotka työskentelevät lukivaikeuksien parissa.
Opettajien kokemuksia Aikamatkalla-ohjelman käyttämisestä
•”Hienoa, että nyt on väline, jossa on myös seurantatehtävät!”
•”Tämän koulutuksen ja Aikamatkalla-materiaalin myötä sai itselleen luotua lukemisen sujuvoittamisen harjoitteluun selkeän ja eheän kokonaisuuden yksittäisten harjoitusten sijaan.”
•”Oppilaat olivat hyvin motivoituneita tekemään tehtäviä ja keskustelemaan asioista jokaisella tapaamiskerralla. Koimme myös itse, että monipuoliset menetelmät motivoivat ja innostivat oppilaitamme tekemään harjoituksia.”
•”Aivan kaikille ryhmäläisille teki varmasti myös hyvää vertaistuki ja käymämme keskustelut lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyen.”
•”Oppilaiden oma itseluottamus lukutaitojaan kohtaan kasvoi ja motivaatio osallistua tunnilla lukemiseen nousi selvästi.”
•”Sanottakoon, että jokainen Aikamatkalla-harjoituksia tekevä lapsi on oppinut paremmaksi tavuttajaksi.”
Lue kooste Aikamatkalla harjoitusohjelmasta