Kuvaus
KOHDERYHMÄ
Toiminta- ja puheterapeutit jotka työskentelevät alle kouluikäisten tai alakouluikäisten kanssa
LUENTOTALLENTEEN SISÄLLÖT
Koulutuksen ensimmäisessä osassa tarkastellaan itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen käsitteistöä, tutustutaan itsesäätelyn kehittymiseen ja kehitykseen vaikuttaviin tekijöihin niin yksilön kuin ympäristön näkökulmasta sekä käydään läpi yleisimpiä itsesäätelyn vaikeuksia. Lisäksi tutustutaan tuen perusperiaatteisiin ja tuen jäsentämiseen yleisemmin, esimerkiksi tavoitteiden asettamisen ja seurannan osalta sekä syvennytään tuen suunnitteluun ja toteuttamiseen yksilökuntoutuksessa ja ympäristöä ohjatessa.
Koulutuksen toisessa osassa käydään läpi sitä, miten oppimisvaikeudet heijastuvat lasten käsitykseen itsestään, heidän kokemukseensa omista taidoistaan ja pystyvyydestään. Koulutuksessa pohditaan, millaisia tunnekokemuksia oppimisvaikeuksiin voi liittyä. Lisäksi pohditaan miten myönteisen oppija-minäkuvan muodostumista voidaan tukea lapsilla, joilla on oppimisvaikeuksia.
KOULUTTAJAT
Elina Järviluoma, psykologi, PsM, FM, Lastentutkimusklinikka, Keski-Suomen hyvinvointialue & Niilo Mäki Instituutti
Sira Määttä, PsT, Jyväskylän yliopisto ja Niilo Mäki Instituutti
KOULUTUKSEN AIKATAULU
Koulutus koostuu kahdesta luentotallenteesta (noin 5 x 45 min ja 2 x 45 min). Tallenteet ovat katsottavissa vähintään puoli vuotta tilaamisen jälkeen verkkoympäristössä.