Forskningsbaserade metoder för att stödja självreglering, uppmärksamhet och exekutiva funktioner i praktiken

Forskningen vid Niilo Mäki Institutet ger värdefullt stöd till yrkesverksamma inom småbarnspedagogiken och undervisningen för att stödja självreglering, uppmärksamhet och exekutiva funktioner. Forskningskunskapen överförs direkt till praktiken genom publikationer, vilket ger yrkesverksamma inom småbarnspedagogiken och undervisningen aktuella och forskningsbaserade metoder för att stödja barns utveckling.

Stöd för fokus inom småbarnspedagogiken

Utvecklingen av barns självregleringsförmåga kan stödjas genom att stärka deras exekutiva förmåga. Det är en fördel att börja tidigt med träning av de exekutiva funktionerna för att minimera andra svårigheter som lätt kan uppstå till följd av utmaningar med självregleringen. En naturlig utveckling sker under de tidiga barnsdomsåren, då det också är en bra tidpunkt att påverka dessa färdigheter. KUMMI 22: Leikitään ja keskitytään varhaiskasvatuksessa, som bygger på forskning som genomförts av Leikitään ja keskitytään-projektet, ger en praktisk metod som är utformad för att främja utvecklingen av barns uppmärksamhet och självreglering i den tidiga barndomsmiljön. Syftet är att ge yrkesverksamma inom småbarnspedagogiken konkreta verktyg för att stödja barns förmåga att fokusera genom lek. Kummi 22 kommer att publiceras på svenska under år 2025.

Forskningsprojektet har också resulterat i ”KUMMI 13: HURTIG En konsultationsmodell för daghem – strukturerat stöd för rastlösa barn”, som presenterar en konsultationsmodell för att vägleda planeringen av stöd för överaktiva barn inom småbarnspedagogiken. Konsultationsmodellen hjälper till att planera och organisera stödet på ett sammanhängande sätt. Konsultationsmodellen har fyra skeden: definiera problemet, analysera problemet, planera och förverkliga stödet, samt utvärdera. I boken beskrivs varje skedes målsättning, konsultationsdeltagarnas uppgifter samt kartläggningsmetoderna.

Boken rekommenderas åt alla som jobbar inom småbarnspedagogik och som vill utveckla sin förmåga att lägga märke till hur situationsfaktorer påverkar barns beteende och hur man genom att anpassa sina egna handlingssätt kan hjälpa barn att lyckas.

Självreglering, exekutiva färdigheter och beteendestöd för skolan

KUMMI-seriens publikationer ”KUMMI 19. Självreglering och exekutiva färdigheter – Att stödja riktning, motivation och kapacitet i skolan” och ”KUMMI 17. Check in Check out (CICO) – en modell för individuellt beteendestöd i skolan” erbjuder praktiska metoder för att stödja självreglering, uppmärksamhet, exekutiva funktioner och beteende hos elever i skolåldern och därigenom främja elevers lärände och välbefinnande i skolan.

KUMMI 19. presenterar en modell för att organisera insatser i skolor för att stödja elevers självreglering, särskilt inom områdena beteende och lärande. Den bygger på idén att självreglering är interaktiv och att de färdigheter som påverkar den utvecklas över tid. Självregleringen lyckas när omgivningens krav och individens färdigheter möts och matchar varandra tillräckligt väl. Stödformerna är indelade i tre steg, där fokus ligger på att dels göra miljön stödjande för självreglering, dels att stödja individens färdigheter.

Beteendeproblem är en utmaning för både lärare och skolgemenskap och utgör en risk för elevens utveckling. Då de störande beteende minskar bidrar det till elevernas lärande och positiva utveckling och förbättrar skolans välbefinnande överlag. CICO-metoden (Check in Check out) ger individanpassat beteendestöd som en del av det normala skolarbetet. CICO är ett intensifierat stöd i grundskolan som förebygger beteendeproblem och stödjer önskvärt beteende, vilket gynnar de elever som behöver extra träning i att lära sig beteende och sociala färdigheter. Särskilt elever vars oönskad beteende upprätthålls av uppmärksamhet från vuxna eller andra elever har ofta nytta av CICO-metoden. Modellen visar också lovande resultat för elever som har svårt att engagera sig i eller slutföra tilldelade uppgifter. Inlärning och undervisning av önskat beteende kan också stödjas genom användning av bilderna till instruktionerna som finns i versioner för både skolan och förskoleundervisningen.

CICO-modellen (Check-In/Check-Out) och den tillhörande korttidsutbildningen är ett effektivt sätt att hantera beteendemässiga utmaningar i skolan. Modellens effektivitet kan förbättras ytterligare genom ökat samarbete mellan skolpersonal och genom att tillhandahålla mer resurser och långsiktigt stöd för dess användning. Efter utbildningen hade mer än 70% av deltagarna infört CICO-modellen, och en lärare använde den för att stödja i genomsnitt 2-3 elever per läsår. Deltagarna gav utbildningen ett mycket positivt omdöme, men vissa lärare skulle ha nytta av en längre utbildning med mer praktisk träning och löpande stöd.

Läs studien (på engelska)

UBS finansierad utbildning om CICO: UBS: Check in Check out (CICO) – en modell för individualiserat beteendestöd i skolan 2 op 11.2. ja 20.3.2025 webbinarium

Fokus-material baserat på forskningsresultat och klinisk erfarenhet

KUMMI 8. FOKUS Träningsprogram i smågrupp för 8-11-åriga barn med uppmärksamhetssvårigheter. Fokus-gruppen är avsedd som en form av stöd för barn i åldern 8-11 år som särskilt har svårigheter med att upprätthålla uppmärksamhet och självstyrning. Handboken består av fyra delar. I den första delen beskrivs träningsprogrammets teoretiska utgångspunkter. Den andra delen behandlar allmänna riktlinjer för hur programmet ska genomföras. I den tredje delen beskrivs de 20 träffarna i detalj och i den sista delen kan man läsa om erfarenheter av FOKUS-programmet. Träningsprogrammets material finns tillgängligt på nätet för de som köpt handboken och därifrån går det enkelt att printa ut behövligt material.

Publikationer med fokus på självreglering, uppmärksamhet och stöd för exekutiva funktioner finns på https://koju.nmi.fi/tuote-osasto/svensksprakiga-material/

ProSkola är en forskningsbaserad verksamhetsmodell för hela skolan med syftet att förebygga beteendeproblem. Verksamhetsmodellen stöder utvecklingen av en positiv verksamhetskultur inom fostringsgemenskapen med speciell betoning på undervisning av sociala färdigheter och på handledning av önskade beteenden. Modellen ProSmå anpassar samma principer inom småbarnspedagogiken och erbjuder stöd för utvecklingen av socialt beteende som på lång sikt minskar sannolikheten för att icke-önskade beteenden uppkommer.

Läs mera https://prokoulu.fi/sv/etusivu-svenska/