Tutkimustietoa käytäntöön itsesäätelyn, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen tukemiseksi

Niilo Mäki Instituutin tutkimustyö tarjoaa arvokasta tukea varhaiskasvatuksen ja opetuksen ammattilaisille itsesäätelyn, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen tukemiseksi. Tutkimustieto siirtyy julkaisujen, koulutusten ja NMI Klinikan kautta suoraan käytännön työhön, tarjoten varhaiskasvatuksen ja opetuksen ammattilaisille ajankohtaisia ja tutkimukseen perustuvaa tietoa ja menetelmiä lasten kehityksen tukemiseen. Haastattelimme NMI Klinikan kliinistä johtajaa Nina Kultti-Lavikaista aiheesta ja kokosimme yhteen materiaalit, joita itsesäätelyn, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen tueksi on vuosien saatossa syntynyt.

Tukea keskittymiseen varhaiskasvatuksessa

Lasten itsesäätelyn kehitystä voidaan tukea vahvistamalla toiminnanohjauksen taitoja. Toiminnanohjauksen harjoittelu on hyvä aloittaa varhain, jotta itsesäätelyhaasteista helposti aiheutuvat muut vaikeudet voidaan minimoida. Kehitystä tapahtuu luonnostaan paljon varhaiskasvatusiässä, jolloin näihin taitoihin on myös hyvä vaikuttaa. Leikitään ja keskitytään -hankkeessa tehtyyn tutkimukseen perustuva KUMMI 22. Leikitään ja keskitytään varhaiskasvatuksessa tarjoaa käytännönläheisen menetelmän, joka on suunniteltu edistämään lasten tarkkaavaisuuden ja itsesäätelyn kehittymistä varhaiskasvatusympäristössä. Tavoitteena on tarjota varhaiskasvatuksen ammattilaisille konkreettisia työkaluja, joiden avulla he voivat tukea lasten keskittymiskykyä leikin kautta. Leikitään ja keskitytään varhaiskasvatuksessa -menetelmästä on tarjolla myös verkkokoulutusta.

Tutkimushankkeiden tuloksena ovat syntyneet myös “Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen” ja “KUMMI 13. Konsultaatiomalli päiväkoteihin – jäsentynyttä tukea levottomille lapsille“, jotka keskittyvät lapsen itsesäätelytaitojen kehitykseen ja tarjoavat keinoja näiden taitojen tukemiseen arjessa. “Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen” kuvaa itsesäätelytaitojen kehitystä, siihen vaikuttavia tekijöitä sekä keinoja tukea lapsen kehitystä. Itsesäätelytaitoja tarkastellaan kognitiivisen kehityksen sekä lapsen ja hänen ympäristönsä välisen vuorovaikutuksen näkökulmista. Keskeistä on erilaisten tukimuotojen esittely painottaen sitä, miten aikuiset voivat tukea kehitystä lapsen arjessa.
“KUMMI 13. Konsultaatiomalli päiväkoteihin – jäsentynyttä tukea levottomille lapsille” puolestaan esittelee konsultaatiomallin, joka ohjaa ylivilkkaan lapsen tukitoimien suunnittelua varhaiskasvatuksessa. Konsultaatiomalli auttaa suunnittelemaan ja järjestämään tukea johdonmukaisesti. Konsultaatiossa tarkastellaan lapsen käyttäytymistä, tilanteen osatekijöitä sekä palautetta, jota lapsi saa ympäristöstään. Tavoitteena on muokata tilannetekijöitä ja ohjata sen avulla lapsen käytöstä toivottuun suuntaan. Olennaista on oivaltaa, miten aikuiset voivat omalla toiminnallaan tukea lasta ja toimia hänen tarpeidensa mukaisesti.

”Kun me aikuiset opimme ymmärtämään, mistä kaikesta tarkkaavuudessa ja toiminnanohjauksessa on kyse, huomaamme pieniä hetkiä, joissa niitä voi lapsen kanssa harjoitella. Muistan, kun eräs äiti Leikitään ja keskitytään -ryhmässä totesi oivallisesti, että tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen tilanteitahan on päivässä ihan miljoona!” kertoo Nina Kultti-Lavikainen.

Päivähoitoryhmissä on eri syistä haastavasti käyttäytyviä lapsia. Pulmallista käyttäytymistä voi esiintyä monien kehityksellisten ongelmien yhteydessä, jotka näkyvät usein itsesäätelyssä ja oman toiminnan ohjauksessa. KUMMI 14. Kasvu ja kasvatus – Kaskas-ryhmätoimintamallista tukea laadukkaaseen varhaiskasvatukseen keskeinen ajatus on kuinka ohjata haastavasti käyttäytyviä lapsia osana lapsiryhmää niin, että kaikki tukea tarvitsevat lapset saavat yksilöllistä ohjausta. Kaskas-ryhmässä pyritään vahvistamaan työntekijän itsetuntemusta ja etsimään työhön uusia näkökulmia sekä työstämään tunteita ja ajatuksia, joita haastavasti käyttäytyvän lapsen kohtaaminen herättää ammattilaisissa ja yhteisöissä.

Itsesäätelyn, toiminnanohjauksen ja käyttäytymisen tukea kouluun

kummi19

KUMMI-sarjan julkaisut “KUMMI 19. Itsesäätely ja toiminnanohjaus – suunnan, motivaation ja kapasiteetin tukeminen koulussa” sekä “KUMMI 17. Check in Check out (CICO) – toimintamalli käyttäytymisen yksilölliseen tukemiseen” tarjoavat käytännönläheisiä menetelmiä kouluikäisten oppilaiden itsesäätelyn, tarkkaavuuden, toiminnanohjauksen ja käyttäytymisen tukemiseen edistäen näin oppilaiden oppimista ja hyvinvointia koulussa. KUMMI 19. esittelee tukitoimien järjestämisen mallin, jonka avulla kouluissa saadaan tuettua oppilaiden itsesäätelyä erityisesti käyttäytymisessä ja oppimisessa. Lähtökohtana on ajatus, että itsesäätely on vuorovaikutteista ja että siihen vaikuttavat taidot kehittyvät koko ajan. Itsesäätely onnistuu, kun ympäristön vaatimukset ja yksilön taidot kohtaavat ja vastaavat toisiaan riittävän hyvin. Tuen muodot on jaettu kolmeen askeleeseen, joissa huomio kiinnitetään toisaalta ympäristön muokkaamiseen itsesäätelyä tukevaksi, toisaalta yksilön taitojen tukemiseen. KUMMI 19. Itsesäätely ja toiminnanohjaus – suunnan, motivaation ja kapasiteetin tukeminen koulussa on saatavilla helmikuun 2025 ajan 15% alennuksella NMI:n verkkokaupasta. Julkaisu on saatavilla myös e-kirjana.

Itsesäätelyn tukemiseen liittyen on tarjolla myös verkkokoulutusta, jossa tarkastellaan itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen käsitteistöä, tutustutaan itsesäätelyn kehittymiseen ja kehitykseen vaikuttaviin tekijöihin niin yksilön kuin ympäristön näkökulmasta sekä käydään läpi yleisimpiä itsesäätelyn vaikeuksia. Myös OPH:n rahoittama Nepsy-tsemppari -koulutus tarjoaa kasvatus- ja opetushenkilöstölle valmiuksia tunnistaa nepsy-piirteitä, ymmärtää niihin liittyviä haasteita ja vahvistaa osaamista toteuttaa tarpeenmukaisia tukitoimia.

“Itsesäätely on hyödyllinen käsite, kun haetaan ymmärrystä lapsen toimintaan voiko sanoa rakentavalla tavalla. Kun olen pohtinut lasten ja nuorten kanssa käyttäytymisen hankaluuksia, olen ottanut käyttöön ”pomon paikalla olemisen” kuvaamaan itsesäätelyn onnistumista tai haasteita siinä. Kun itsesäätely onnistuu, lapsi on pomon paikalla ja pystyy toimimaan haluamallaan tavalla. Aina näin ei tapahdu, itsesäätely ei onnistu, lapsi toimii tavalla, jota itsekään ei haluaisi ja pomon paikalla oleminen ei siis onnistu” toteaa Nina Kultti-Lavikainen.

Käyttäytymisen ongelmat kuormittavat sekä opettajia että kouluyhteisöä ja ovat riski oppilaan kehitykselle. Häiritsevän käyttäytymisen väheneminen edistää oppilaiden oppimista ja myönteistä kehitystä ja parantaa yleistä kouluviihtyvyyttä. Check in Check out (CICO) -toimintamallissa oppilaalle järjestetään yksilöllistä käyttäytymisen tukea osana tavanomaista koulutyötä.CICO on käytösongelmia ennaltaehkäisevää ja toivottua käytöstä tukevaa perusopetuksen tehostettua tukea, josta hyötyvät ne oppilaat, jotka tarvitsevat lisäharjoitusta käyttäytymisen ja sosiaalisten taitojen oppimiseen. Erityisesti oppilaat, joiden käyttäytymistä ylläpitää aikuisilta tai toisilta oppilailta saatu huomio hyötyvät usein CICO-toimintamallista. Toimintamallin käytöstä on lupaavia tuloksia myös niiden oppilaiden kohdalla, joilla on vaikeutta annettuihin tehtäviin sitoutumisessa tai niiden loppuunsaattamisessa.

CICO-malli (Check-In/Check-Out) ja siihen liittyvä lyhytkestoinen koulutus tarjoavat tehokkaan keinon vastata koulujen käyttäytymishaasteisiin. Mallin vaikuttavuutta voidaan edelleen parantaa lisäämällä koulun henkilöstön yhteistyötä sekä tarjoamalla enemmän resursseja ja pitkäjänteistä tukea sen käyttöön. Koulutuksen jälkeen yli 70 % osallistujista otti CICO-mallin käyttöön, ja yksi opettaja tuki sen avulla keskimäärin 2–3 oppilasta lukuvuodessa. Osallistujat arvioivat koulutuksen erittäin myönteisesti, mutta osa opettajista hyötyisi pidemmästä koulutuksesta, jossa olisi enemmän käytännön harjoittelua ja jatkuvaa tukea. Tutustu tutkimukseen (englanniksi)

“Minua CICO-toimintamallissa ilahduttaa erityisesti sen sisältämä vahva viesti siitä, että käyttäytyminen on taito, jota voi opetella, ja lapset tarvitsevat meitä aikuisia sen opetteluun. Lisäksi minua viehättää toimintamallin ns. hyvän huomaamisen ideologia. Lapset ja nuoret, joilla on käyttäytymisessä hankaluutta, saavat päivän aikana tavattoman paljon kielteistä palautetta meiltä aikuisilta, mikä ruokkii negatiivista kierrettä. Tämän kierteen katkaisemiseen CICO-antaa oivan työkalun” toteaa Nina Kultti-Lavikainen.

Toivotun käyttäytymisen oppimista ja opettamista voidaan tukea myös toimintaohjekuvien avulla, joista löytyy omat versiot sekä kouluun että varhaiskasvatukseen.

Etsivät ja Maltti -materiaalit perustuvat kliiniseen kokemukseen

Niilo Mäki Instituutti ja Jyväskylän perheneuvola ylläpitivät yhdessä Lastentutkimusklinikka-nimeä kantanutta oppimisvaikeuksien arviointi- ja kuntoutusyksikköä vuosina 1985-2022 ja NMI:n kliinistä työtä jatkaa NMI Klinikka, jossa tehdään myös ADHD-tutkimuksia sekä tarjotaan konsultaatiota ja työnohjausta lasten ja nuorten parissa työskenteleville ammattilaisille. Lastentutkimusklinikan työn tuloksena on syntynyt materiaaleja myös lasten tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen taitojen tukemiseen. Kummi 15. Etsivät-ryhmä – Lasten toiminnanohjauksen taitojen tukeminen ryhmässä ja KUMMI 8. Maltti – Tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ryhmäkuntoutus ovat syntyneet suoraan kliinisestä kuntoutustoiminnasta ja niiden vaikuttavuutta on tutkittu. Maltti -ryhmä on tarkoitettu tuen muodoksi 8–11-vuotiaille lapsille, joilla on erityisesti tarkkaavuuden ylläpitämisen ja oman toiminnanohjauksen pulmia. Etsivät -ryhmä on puolestaan suunnattu lapsille, joilla on hankaluuksia toiminnanohjauksessa. Tavoitteena on toiminnanohjauksen vahvistaminen opettamalla lapsille toiminnanohjauksen vaiheet, opettamalla lapsia ohjaamaan toimintaansa puheella ja vahvistamalla metatiedon ja – taidon roolia työskentelyprosessissa.

“Näiden toimintamallien kehittäminen oli pitkä ja antoisa prosessi syntyen lasten todellisesta tarpeesta. Ne ovat todella tarpeellisia yhä, sillä tarkkaavuus ja toiminnanohjaus ovat aivan ydintaitoja, kun mietitään tämän päivän koulunkäyntiä ja opiskelua, jossa itseohjautuvuus on hyvin keskeistä.” pohtii Nina Kultti-Lavikainen.

Itsesäätelyn, tarkkaavuuden, toiminnanohjauksen ja käyttäytymisen tukemiseen keskittyvät julkaisut löydät kojusta.

KUMMI 19. Itsesäätely ja toiminnanohjaus – suunnan, motivaation ja kapasiteetin tukeminen koulussa on saatavilla helmikuun 2025 ajan 15% alennuksella. Tarjous koskee myös e-kirjaa.

Lue lisää verkkokoulutuksista ja Nepsy-tsemppari -koulutuksesta

Lisätietoa NMI Klinikan palveluista löydät sivuilta klinikka.nmi.fi

Tutustu myös podcast-sarjan jaksoon Estääkö ADHD oppimasta – miten keskittymistä voi opetella?