Tältä sivulta löydät ohjeet ja vinkit Niilo Mäki Instituutin järjestämään webinaariin osallistumiseen. Antoisaa webinaaria!

Zoom-verkkokokouspalvelu
Webinaari lähetetään Zoom-verkkokokouspalvelun kautta. Helpoin tapa käyttää Zoomia on ladata ilmainen sovellus tietokoneellesi. Voit ladata ohjelman ennakkoon laitteellesi tästä: https://zoom.us/download. Jos katsot webinaaria tietokoneelta, valitse latausvaihtoehdoista Zoom Client for Meetings ja paina Download. Jos sinun ei ole mahdollista asentaa Zoomia, voit osallistua myös Internet-selaimella. Huom! Tällöin on suositeltavaa olla käytössä Google Chrome-selain, versio 2.4.943.510 tai uudempi, ryhmäkeskustelujen toimivuuden takaamiseksi.

Voit myös ladata ohjelman älypuhelimelle tai tabletille kohdasta Zoom Mobile Apps tai puhelimesi sovelluskaupasta. Suosittelemme kuitenkin osallistumaan tietokoneella, sillä sen avulla näet mahdolliset luentodiat paremmin sekä pienryhmiin osallistuminen onnistuu varmimmin.

Kirjautuminen
Suosittelemme varaamaan aamulla hieman aikaa tekniikan varmistamiseen, jotta koulutuspäivä alkaisi mahdollisimman mukavasti. Webinaarilähetykseen pääset saamasi suoran linkin kautta. Linkin löydät koulutuksen verkkoympäristöstä. Mikäli et jostain syystä pääse liittymään suoraan linkillä, käynnistä Zoom-sovellus tai mene kirjautumissivulle https://nmi-fi.zoom.us/join ja lisää kenttään Meeting ID, joka löytyy myös verkkoympäristöstä. Tavallisesti webinaareissamme on käytössä myös pääsykoodi, passcode. Se löytyy koulutuksen verkkoympäristöstä. Syötä se sille varattuun kenttään. Jos pääsykoodia ei ole annettu, on käytössä odotushuone (waiting room). Kaikki odotushuoneessa olevat tarkistetaan ilmoittautumislistasta ja päästetään sen jälkeen mukaan webinaariin.

Osallistuminen kohta kohdalta:
Lataa tietokoneeseesi tai puhelimeesi Zoom-sovellus puhelimesi sovelluskaupasta kuten Google Play tai App Store. Jos käytät tietokonetta, voit osallistua myös Google Chrome-Internetselaimella, silloin valitse vaihtoehto “Join from your browser”.
1. Voit käyttää kahta tapaa liittymiseen:
Paina linkkiä koulutuksen oppimisympäristössä ja salli linkin avautua Zoom-sovelluksella/
Avaa Zoom-sovellus ja paina Join a Meeting. Kirjoita kohtaan Meeting ID kokouksen tunnus.
2. Kirjoita alla olevaan Your name -kohtaan etu- ja sukunimesi ja varmista että kohta “Don’t connect to audio” ei ole valittuna.
3. Jos haluat, että videokuva ei näy, valitse alta Turn off my video.
4. Sovellus pyytää tapaamisen pääsykoodia Meeting Passcode. Syötä pääsykoodi.
5. Tässä kohtaa sinulta ehkä kysytään haluatko kirjautua Zoomiin. Jos et halua kirjautua, voit vain painaa Not Now, eli ei tällä kertaa.
6.  Seuraavaksi sinua ehkä pyydetään kytkemään äänesi ja mikrofonisi päälle. Paina Call Using Internet Audio.
7. Kokoukseen päästyäsi, alalaidasta löydät napit, joita voit käyttää kokouksessa. Vasemmassa laidassa voit laittaa mikrofonisi ja videokuvasi päälle ja pois. Kohdasta Participants näet muut osallistujat. Kohdan More takaa löydät lisää asioita, esimerkiksi Chatin, jos se ei ole näkyvillä omana kuvakkeenaan. Oikean alanurkan napista Leave Meeting -kohdasta voit lähteä kokouksesta.

Laitteet ja tekniset vaatimukset
Suosittelemme osallistumaan webinaariin tietokoneelta, erillisessä rauhallisessa tilassa.

Varmistathan etukäteen tietokoneesi sekä sen äänien, mikrofonin ja kameran toimivuus. Voit käyttää joko kuulokkeita joissa on myös mikrofoni, tai tietokoneen omia sisäänrakennettuja kaiuttimia sekä mikrofonia. Varmista myös, että käytössäsi on hyvä Internet-yhteys. Jos käytät Zoomia Internet-selaimella, selaimen on oltava ryhmäkeskustelujen toimivuuden takaamiseksi Google Chrome, versio 2.4.943.510 tai uudempi.

Webinaarin alkaessa osallistujien kamera on pois päältä. Mikrofoni ja kamera kannattaakin pitää mykistettynä silloin, kun et sitä tarvitse laajakaistan säästämiseksi. Muista kuitenkin avata mikrofoni, jos haluat esittää suullisen kysymyksen. Kameran ja mikrofonin voi webinaarin aikana mykistää tai avata webinaari-ikkunan vasemmasta alakulmasta. Sieltä voit myös testata, väkäsen takaa mikrofonikuvakkeen vierestä, äänien ja mikrofonin toimivuutta Test Speaker & Microphone. Jos äänet eivät toimi ja webinaarin aikana vasemmasta alakulmasta löydät kohdan Join audio, paina siitä.

Chat
Webinaarin aikana voit myös esittää kysymyksiä tai kommentteja chatissa. Chattiin pääset webinaari-ikkunan oikeasta alareunasta, kun painat puhekuplaikonilla varustettua chat-painiketta. Puhelimella/tabletilla chat löytyy kolmen pisteen takaa More-kohdan alta. Chatin kautta voit lähettää viestejä kaikille (To: everyone), tai vaihtaa kolmen pisteen kohdalta vain jonkin osallistujan tai kouluttajan.

Ryhmäkeskustelut webinaareissa
Joissakin webinaareissamme osallistujat jaetaan webinaarin aikana välillä pienempiin keskusteluryhmiin. Pienryhmäkeskustelut tapahtuvat Zoomin Breakout Room toiminnon avulla. Kouluttaja jakaa osallistujat ryhmiin ja määrittelee koska ryhmäkeskustelut alkavat ja päättyvät. Sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin painaa Join jos sinulle tulee kutsu liittyä Breakout Roomiin. Keskusteluajan päätyttyä siirryt automaattisesti takaisin yhteiseen webinaari-ikkunaan. Jäät yhteiseen webinaaritilaan, jos jostain syystä et onnistu liittymään keskusteluhuoneeseen, se ei toimi kunnolla tai kirjaudut sieltä jostain syystä ulos. Laita silloin mikrofoni päälle ja kerro kouluttajalle, niin hän lisää sinut uudelleen ryhmään. Pienryhmistä löytyy myös Ask for help -painike, jota painettuasi kouluttaja näkee avunpyynnön ja voi tulla vierailemaan ryhmässä apunasi.

Tulkatut webinaarit ja puhujan videokuvan lukitseminen
Tulkatuissa webinaareissa on tärkeää, että tulkki näkyy sitä tarvitsevalle koko ajan. Saat tulkin videokuvan näkymään sinulle koko ajan painamalla tulkin videokuvan nurkasta ja valitsemalla kohdan Pin. Silloin hänen kuvansa avautuu sinulle suurena. Voit valita kuvan nurkasta, näetkö mahdollisen jaetun näytön isona vai videokuvan. Voit myös lukita useampia videoita, jos tahdot nähdä sekä tulkin että kouluttajan videokuvan. Silloin paina myös kouluttajan videokuvan kohdalla Add Pin. Nähdäksesi hänet sinun on ensin vaihdettava ylänurkasta näkymä.

Webinaarinäkymä ja muut toiminnot
Voit valita kahdesta eri näyttötilasta haluamansa. Näkymää vaihdetaan webinaari-ikkunan oikeasta yläreunasta. Speaker view -näkymässä Zoom nostaa etualalle aina aktiivisena olevan puhujan ja muut osallistujat näkyvät ruudun yläreunassa. Gallery view näyttää ruudulla kaikki osallistujat (max 49) kerrallaan. Webinaari-ikkunan alareunassa näkyvästä Participants-kohdasta näet muut osallistujat. Reactions -kohdasta voit esimerkiksi näyttää peukkua, silloin peukku näkyy kuvasi kohdalla kymmenen sekunnin ajan.
Tekninen tuki
Webinaariin liittyvissä teknisissä kysymyksissä voit olla yhteydessä:
Niko Hoffren, 040 658 6504, niko.hoffren@nmi.fi