På den här sidan hittar du instruktioner och tips för att delta i webbinarium som anordnas av Niilo Mäki Institutet. Vi önskar dig en givande distansutbildning.

Zoom -webbkonferenstjänst
Webbinariet kommer att skickas via webbkonferenstjänsten Zoom. Det enklaste sättet att använda Zoom är att ladda ner gratisappen till din dator. Du kan förhämta programmet till din enhet här: https://zoom.us/download. Om du tittar på webbinariet på din dator väljer du Zoom Client for Meetings från nedladdningsalternativen och trycker på Ladda ner. Du kan också ladda ner appen för din smartphone eller surfplatta från “Zoom Mobile Apps” eller telefonens appbutik.

Om du inte kan installera Zoom kan du också delta i en webbläsare. Obs! I det här fallet måste du ha webbläsaren Google Chrome, version 2.4.943.510 eller senare, för att säkerställa att gruppchattar fungerar.

Inloggning
Vi rekommenderar att du avsätter lite tid på morgonen för att säkerställa tekniken så att utbildningsdagen börjar så bekvämt som möjligt. Du kan komma åt distansutbildningen via den direktlänk du fick. Du hittar länken i lärplatform (Moodle dvs eldoom.nmi.fi) eller i välkomstbrevet. Genom att klicka på länken kan du gå med på distansutbildningen med din webbläsare (join from your browser). Om du har installerat Zoom-applikationen, kommer du efter att ha klickat på länken, kommer du att bli tillfrågad om du vill tillåta att sidan öppnar Zoom.us-programmet. Klicka på Tillåt. Välj Join with Computer Audio eftersom ljudinställningarna aktiveras automatiskt. I annat fall måste du slå på ljudet separat medan webbseminariet körs från Join audio längst ner till vänster i webinarfönstret.

Om du av någon anledning inte kan gå med direkt via länken, gå till inloggningssidan https://nmi-fi.zoom.us/join och ange mötes-ID-koden i fältet, som också finns i lärplattform. Använd ditt fullständiga namn (inte ett smeknamn) för att logga in så att vi kan verifiera deltagare. När du har loggat in på distansutbildningen kommer du till ett väntrum. Alla i väntrummet kontrolleras och släpps sedan in till webbseminariet.

Utrustning och tekniska krav
Vi rekommenderar att du deltar distansutbildningen i ett separat tyst utrymme. Se i förväg till att din dator, ljud, mikrofon och kamera fungerar i förväg. Du kan använda antingen hörlurar som också har en mikrofon eller datorns egna inbyggda högtalare och mikrofon. Att använda hörlurar ger dig vanligtvis bästa ljudkvalitet. Se också till att du har en bra internetanslutning. Om du använder Zoom med en webbläsare måste webbläsaren vara Google Chrome, version 2.4.943.510 eller senare för att säkerställa att gruppchatten fungerar.

I början av distansutbildningen är deltagarnas kamera avstängda. Du bör hålla mikrofonen och kameran avstängd när du inte behöver det för att spara bredband. Se dock till att öppna mikrofonen om du vill ställa en muntlig fråga. Under webbseminariet kan du stänga av eller på ljudet från kameran och mikrofonen från det nedre vänstra hörnet av webinarfönstret. Därifrån kan du också testa funktionerna för ljud och mikrofon. Om ljudet inte fungerar och du hittar Join audio i det nedre vänstra hörnet under webbinariet, klicka på det.

Chatt
Under webbinariet kan du också ställa frågor eller kommentera i chatten. Du kan komma åt chatten längst ned till höger i webinarfönstret genom att trycka på chattknappen med pratbubblan. Genom chatten kan du skicka meddelanden till alla (To: everyone), eller bara en deltagare eller föreläsare (klicka på de tre punkterna).

Gruppdiskussioner i webbinarium
I några av våra webbinarium delas deltagarna ibland in i mindre diskussionsgrupper under distansutbildningen. Små gruppdiskussioner görs med Zooms Breakout Room-funktion. Handledaren delar upp deltagarna i grupper och bestämmer när gruppdiskussioner börjar och slutar. Allt du behöver göra är att trycka på Join om du blir inbjuden att gå med i Breakout Room. I slutet av chattiden återgår du automatiskt till det delade webinarfönstret. Du kommer att stanna kvar i det delade webinariet om du av någon anledning inte kan gå med i chattrummet, det inte fungerar ordentligt eller om du av någon anledning loggar du ut. Slå sedan på mikrofonen och berätta för föreläsaren så kommer hen att lägga tillbaka dig i gruppen.

Webbinarvy och andra funktioner
Du kan välja mellan två olika visningslägen. Vyn ändras uppe till höger i webinarfönstret. I Speaker view tar Zoom alltid den aktiva talaren i förgrunden och andra deltagare visas högst upp på skärmen. Galleri view visar alla deltagare (max 49) åt gången på skärmen. Du kan se de andra deltagarna i Participants längst ner i webinarfönstret. Till exempel, under Reactions kan du visa en tumme upp, i vilket fall tummen upp visas bredvid bilden i tio sekunder.

Teknisk support
För tekniska frågor relaterade till webbseminariet, kontakta:
Niko Hoffren, 040 658 6504, niko.hoffren@nmi.fi
Niko talar finska.