NMI Bulletin irtonumero

15,00 

Lehden www-sivut
https://bulletin.nmi.fi/

Kuvaus

2024 nro 4, sisältö

Fyysisen aktiivisuuden, motoristen perustaitojen, toiminnanohjauksen sekä varhaisten matemaattisten taitojen kehitykselliset yhteydet päiväkoti-ikäisillä lapsilla, Vanhala

Kun aivovamma ei näy ulospäin – Lievän traumaattisen aivovamman vaikutukset koulunkäyntiin, Hytönen, Kekkonen, Matilainen & Alho

Tiedon puute haittaa oppimisvaikeuksia kompensoivien apuvälineiden käyttöä opiskelijoilla, Nukari, Marttinen & Tuuttila

Lapsen yliaktiivisuus- ja tarkkaamattomuusoireiden sekä käytösongelmien yhteys vanhemmuuden minäpystyvyyteen, Paananen, Fågel & Rasinkangas

2024 nro 3, sisältö

Perheen rooli lukemisen ja matematiikan taitojen kehityksessä lapsuudesta nuoruuteen, Khanolainen

Lukemisen ja laskemisen sujuvuuden yhteisvaihtelun taustalla olevat kognitiiviset kyvyt, Pajunen, Heikkilä & Koponen

Kehitysvammaisten lasten toiveet yksilöllisten tavoitteiden asettamiseksi – kolmen tiedonkeruumenetelmän arviointi, Peltomäki, Pirttimaa, Jussila-Kreivi, Kantola, Pyhältö & Kontu

Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteys koulu-uupumukseen lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoilla, Sinkonen, Söderholm, Viljaranta & Lappalainen

2024 nro 2, sisältö

Negatiivinen kehä – ADHD-piirteet yhdessä haitallisten suoritusstrategioiden kanssa ovat riski heikkenevälle koulumenestykselle, Palmu

Toisen asteen opiskelijoiden yksinäisyyden kokemukset koronapandemian poikkeusolojen aikana, Meskanen, Peltonen, Lyyra, Sorkkila, Kokko & Kiuru

Yhteyden kautta kohti mentalisaatiota – Vanhempien tulkintoja erityistä tukea tarvitsevan lapsen käyttäytymisestä, Virtanen, Gummerus, Kalland & Kontu

Lapsuudessa todettu matematiikan oppimisvaikeus ja arjen matematiikan vaikeudet aikuisuudessa, Rämö, Koponen, Määttä & Aro

2024 nro 1, sisältö

Oppilaiden ja opettajien kollektiiviset johtajuus- ja innovaatiokäytännöt alakoulun makerspace-oppimisympäristössä, Leskinen

Inklusiivisen kasvatuksen ja erityispedagogiikan sisällöt opettajaopintojen opetussuunnitelmissa, Äikäs, Kyrö-Ämmälä, Ojala, Waltzer, Heinonen & Pihlaja

Kohti oppimista: pienryhmien kokoonpanoista neuvotteleminen alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla, Toivainen, Vehkakoski & Niemi

Lasten äänet esille – Lasten neuvottelukunta osana EduRESCUE-tutkimushanketta, Pöysä, Sorkkila, Elomaa, Pakarinen & Lerkkanen

Lukemalla lukijaksi, Hautala

2023 nro 3, sisältö

Päiväkoti-ikäisten lasten kognitiivisten ja varhaisten akateemisten taitojen tukeminen motoristen taitojen ja fyysisen aktiivisuuden interventioilla, Jylänki

Toisen asteen opettajien inkluusioasenteet ja -minäpystyvyys, Forsell, Mäkinen, Vainikainen, Mäkihonko & Seppälä

Laaja-alainen erityisopettaja tuen antajana, Takala, Kotilainen & Sirkko

Erityisopettajan arviointityössä kohtaamat kompromissit, Kyttälä, Rantamäki & Lahtomaa

Digilukiseulassa yhdistyvät tutkimustieto ja käyttäjälähtöisyys, Heikkilä, Korpivaara & Niskakoski

2023 nro 2, sisältö

Haavoittuvuus varhaisnuoruudessa: Miten tuki saadaan vastaamaan tuen tarpeita perhe- ja koulukonteksteissa, Salo

Leikin ja vuorovaikutuksen muotoja lapsilla, joilla on autismikirjo –tapaustutkimus, Vermilä

Sidosryhmien näkemyksiä autismikirjoa koskevasta terminologiasta Suomessa, Dindar, Kilpiä, Kämäräinen, Pihlainen, Pukki & Kärnä

Suomen kielen luetun ymmärtämisen merkitys englannin kielen lukutaidossa, Mäntyoja, Lepola & Aerila

Nuorten konsolipelaamisen yhteydet unen riittävyyteen ja koulumenestykseen, Hytönen, Matsi, Tunkkari, Hämäläinen & Kiuru

2023 nro 1, sisältö

Vertaisryhmämentorointi uusien opettajien tukena, Pennanen

Vaativa erityinen tuki. Kuinka vaativan erityisen tuen teemoja käsitelleisiin täydennyskoulutuksiin osallistuneet opettaja ymmärsivät käsitteen ja mitä ajatuksia heillä oli sen sisällöstä ja merkityksestä suomalaisessa koulutusjärjestelmässä? Mannerkoski, Ng, Poikola & Kärnä

Motivationaaliset ulottuvuudet tutkivassa nettilukemisessa, Kanniainen, Kiili, Tolvanen, Utriainen & Leppänen

Lukutaidon yhteys suomi toisena kielenä ja kirjallisuus (S2) -oppimäärän valitsemiseen toisella ja seitsemännellä luokalla, Ståhlberg, Uusitalo & Hotulainen

Oivalluksia luku- ja kirjoitustaitojen kehittämiseen muuttuvissa lukuympäristöissä, Kuosmanen, Lehtinen, Luokomaa, Mäkinen, Siiskonen, Eskelä-Haapanen & Lerkkanen