Kuvaus
2024 nro 4, sisältö
Fyysisen aktiivisuuden, motoristen perustaitojen, toiminnanohjauksen sekä varhaisten matemaattisten taitojen kehitykselliset yhteydet päiväkoti-ikäisillä lapsilla, Vanhala
Kun aivovamma ei näy ulospäin – Lievän traumaattisen aivovamman vaikutukset koulunkäyntiin, Hytönen, Kekkonen, Matilainen & Alho
Tiedon puute haittaa oppimisvaikeuksia kompensoivien apuvälineiden käyttöä opiskelijoilla, Nukari, Marttinen & Tuuttila
Lapsen yliaktiivisuus- ja tarkkaamattomuusoireiden sekä käytösongelmien yhteys vanhemmuuden minäpystyvyyteen, Paananen, Fågel & Rasinkangas
2024 nro 3, sisältö
Perheen rooli lukemisen ja matematiikan taitojen kehityksessä lapsuudesta nuoruuteen, Khanolainen
Lukemisen ja laskemisen sujuvuuden yhteisvaihtelun taustalla olevat kognitiiviset kyvyt, Pajunen, Heikkilä & Koponen
Kehitysvammaisten lasten toiveet yksilöllisten tavoitteiden asettamiseksi – kolmen tiedonkeruumenetelmän arviointi, Peltomäki, Pirttimaa, Jussila-Kreivi, Kantola, Pyhältö & Kontu
Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteys koulu-uupumukseen lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoilla, Sinkonen, Söderholm, Viljaranta & Lappalainen
2024 nro 2, sisältö
Negatiivinen kehä – ADHD-piirteet yhdessä haitallisten suoritusstrategioiden kanssa ovat riski heikkenevälle koulumenestykselle, Palmu
Toisen asteen opiskelijoiden yksinäisyyden kokemukset koronapandemian poikkeusolojen aikana, Meskanen, Peltonen, Lyyra, Sorkkila, Kokko & Kiuru
Yhteyden kautta kohti mentalisaatiota – Vanhempien tulkintoja erityistä tukea tarvitsevan lapsen käyttäytymisestä, Virtanen, Gummerus, Kalland & Kontu
Lapsuudessa todettu matematiikan oppimisvaikeus ja arjen matematiikan vaikeudet aikuisuudessa, Rämö, Koponen, Määttä & Aro
2024 nro 1, sisältö
Oppilaiden ja opettajien kollektiiviset johtajuus- ja innovaatiokäytännöt alakoulun makerspace-oppimisympäristössä, Leskinen
Inklusiivisen kasvatuksen ja erityispedagogiikan sisällöt opettajaopintojen opetussuunnitelmissa, Äikäs, Kyrö-Ämmälä, Ojala, Waltzer, Heinonen & Pihlaja
Kohti oppimista: pienryhmien kokoonpanoista neuvotteleminen alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla, Toivainen, Vehkakoski & Niemi
Lasten äänet esille – Lasten neuvottelukunta osana EduRESCUE-tutkimushanketta, Pöysä, Sorkkila, Elomaa, Pakarinen & Lerkkanen
Lukemalla lukijaksi, Hautala
2023 nro 3, sisältö
Päiväkoti-ikäisten lasten kognitiivisten ja varhaisten akateemisten taitojen tukeminen motoristen taitojen ja fyysisen aktiivisuuden interventioilla, Jylänki
Toisen asteen opettajien inkluusioasenteet ja -minäpystyvyys, Forsell, Mäkinen, Vainikainen, Mäkihonko & Seppälä
Laaja-alainen erityisopettaja tuen antajana, Takala, Kotilainen & Sirkko
Erityisopettajan arviointityössä kohtaamat kompromissit, Kyttälä, Rantamäki & Lahtomaa
Digilukiseulassa yhdistyvät tutkimustieto ja käyttäjälähtöisyys, Heikkilä, Korpivaara & Niskakoski
2023 nro 2, sisältö
Haavoittuvuus varhaisnuoruudessa: Miten tuki saadaan vastaamaan tuen tarpeita perhe- ja koulukonteksteissa, Salo
Leikin ja vuorovaikutuksen muotoja lapsilla, joilla on autismikirjo –tapaustutkimus, Vermilä
Sidosryhmien näkemyksiä autismikirjoa koskevasta terminologiasta Suomessa, Dindar, Kilpiä, Kämäräinen, Pihlainen, Pukki & Kärnä
Suomen kielen luetun ymmärtämisen merkitys englannin kielen lukutaidossa, Mäntyoja, Lepola & Aerila
Nuorten konsolipelaamisen yhteydet unen riittävyyteen ja koulumenestykseen, Hytönen, Matsi, Tunkkari, Hämäläinen & Kiuru
2023 nro 1, sisältö
Vertaisryhmämentorointi uusien opettajien tukena, Pennanen
Vaativa erityinen tuki. Kuinka vaativan erityisen tuen teemoja käsitelleisiin täydennyskoulutuksiin osallistuneet opettaja ymmärsivät käsitteen ja mitä ajatuksia heillä oli sen sisällöstä ja merkityksestä suomalaisessa koulutusjärjestelmässä? Mannerkoski, Ng, Poikola & Kärnä
Motivationaaliset ulottuvuudet tutkivassa nettilukemisessa, Kanniainen, Kiili, Tolvanen, Utriainen & Leppänen
Lukutaidon yhteys suomi toisena kielenä ja kirjallisuus (S2) -oppimäärän valitsemiseen toisella ja seitsemännellä luokalla, Ståhlberg, Uusitalo & Hotulainen
Oivalluksia luku- ja kirjoitustaitojen kehittämiseen muuttuvissa lukuympäristöissä, Kuosmanen, Lehtinen, Luokomaa, Mäkinen, Siiskonen, Eskelä-Haapanen & Lerkkanen