KUMMI 3. Lukemisen aika, leikin taika: Lukemisvalmiuksien arvioiminen ja harjoittaminen

55,00 

Tekijät: Marita Mäkinen
Kustantaja: Niilo Mäki Instituutti
Vuosi: 2024 (Uudistettu painos)
Käyttötarkoitus: Arviointi-, ammattikirjallisuus, opetus- ja kuntoutusmateriaaleja, opetuksen järjestäminen, oppikirja
Kohderyhmä: Erityisopettajat, opettajat, esi- ja alkuopetus, psykologit, varhaiskasvatuksen opettajat, varhaiskasvatuksen erityisopettajat, terapeutit
ISBN: 951-39-1870-X
Hinta: 55 EUROA

Kuvaus

Uudistettu painos KUMMI 3. Lukemisen aika, leikin taika on nyt julkaistu!

Lue Marita Mäkisen haastattelusta, miten julkaisua on uudistettu.

Niilo Mäki Instituutin KUMMI-julkaisusarjassa esitellään oppimiseen ja oppimisvaikeuksiin liittyviä arviointi-, opetus- ja kuntoutusmenetelmiä.

Lukemisen aika, leikin taika on KUMMI-julkaisusarjan kolmannen julkaisun uudistettu painos. Uusi KUMMI 3 on vastaus opettajien toiveeseen saada päivitettyä tutkimusperustaista ja käytännöllistä tietoa lasten lukemisvalmiuksista, erityisesti fonologisen tietoisuuden taidoista, niiden arvioimisesta ja harjoittamisesta.

Fonologisella tietoisuudella on havaittu olevan vastavuoroinen yhteys lukemaan oppimiseen. Se kehittyy vaiheittain, joten sen viriämistä voidaan tukea leikin kautta jo varhaiskasvatuksessa. Harjoittamisella on myös todettu olevan hyvä harjoitusvaste ja ennaltaehkäisevä vaikutus – parhaimmillaan se tarjoaa merkittävää tukea kauan ennen mahdollisten vaikeuksien ilmenemistä ja tasoittaa lasten keskinäisiä taitoeroja.

Julkaisuun on tarkennettu tietoa suomen kielen äännerakenteesta sekä lisätty ohjeistusta lasten suoriutumisen tulkintaan ja tutustumisharjoitteita, joilla lapset voidaan perehdyttää tehtävätyyppeihin ennen yksilöllistä arviointia. Päivitetty Sanat paloiksi -arviointimenetelmä on tarkoitettu opettajille, erityisopettajille ja terapeuteille työvälineeksi lasten lukemisvalmiuksien kartoittamiseen. Arviointilomake on tarjolla myös sähköisenä. Arvioinnin avulla voi myös suunnitella harjoittelun painopisteitä.

Kirjassa esitettyjen toiminnallisten harjoitteiden tavoitteena on herättää uteliaisuus puheen äänteelliseen rakenteeseen ja kirjoitettuun kieleen. Fonologiset harjoitukset nivotaan leikkiin, mielikuviin ja liikkeeseen. Mukana on myös virikesanastoa harjoitteiden eriyttämiseksi. Harjoitteet on laadittu käytettäväksi ennen varsinaista lukemaan opettamista, mutta ne soveltuvat myös lukemaan opetuksen rinnalla käytettäviksi sekä hitaasti lukutaitoa omaksuville. Missä on lapsen mielenkiinto, siellä on paras kannustin oppia!

Kirja soveltuu myös opettajankoulutuksen kurssikirjaksi ja oheislukemistoksi luku- ja kirjoitustaitojen opintokokonaisuuksiin, työssäoppimisen jaksoille ja opetusharjoitteluun.

Järjestämme aiheesta myös koulutusta! Lukivalmiuksien arvionnista ja harjoittamisesta järjestämme koulutusta Opetushallituksen rahoittamana:

OPH: Lukivalmiuksien arviointi ja harjoittaminen toiminnallisin menetelmin (2 op) 12.2. ja 8.4.2025 webinaari

sekä tilauskoulutuksena. Tilauskoulutus voidaan suunnitella kestoltaan, sisällöltään ja rakenteeltaan toiveidenne mukaiseksi.

Lisätiedot

Paino 0,94 kg (kilogramma)