Kuvaus
2023 nro 1, sisältö
Vertaisryhmämentorointi uusien opettajien tukena, Pennanen
Vaativa erityinen tuki. Kuinka vaativan erityisen tuen teemoja käsitelleisiin täydennyskoulutuksiin osallistuneet opettaja ymmärsivät käsitteen ja mitä ajatuksia heillä oli sen sisällöstä ja merkityksestä suomalaisessa koulutusjärjestelmässä? Mannerkoski, Ng, Poikola & Kärnä
Motivationaaliset ulottuvuudet tutkivassa nettilukemisessa, Kanniainen, Kiili, Tolvanen, Utriainen & Leppänen
Lukutaidon yhteys suomi toisena kielenä ja kirjallisuus (S2) -oppimäärän valitsemiseen toisella ja seitsemännellä luokalla, Ståhlberg, Uusitalo & Hotulainen
Oivalluksia luku- ja kirjoitustaitojen kehittämiseen muuttuvissa lukuympäristöissä, Kuosmanen, Lehtinen, Luokomaa, Mäkinen, Siiskonen, Eskelä-Haapanen & Lerkkanen
2022 nro 4, sisältö
Tutkivan nettilukemisen taidot alakoululaisilla: Lukivaikeuksien sekä tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen vaikeuksien merkitys, Kanniainen
Lukemaan opettaminen ja lukutaito ensimmäisellä luokalla, Ruotsalainen
Käännekohtia koulussa: Opetushenkilökunnan yhteenkuuluvuuden tunteen rakentuminen, Peltomäki, Rautiainen, Pesonen, Kajamaa, Paju & Kontu
Hyvän arvioitsijan muotokuva – erityisopettajaksi opiskelevien käsityksiä hyvä arvioitsijan ominaisuuksista, Kyttälä, Lahtomaa & Rantamäki
Tarkkaamattomuuden sekä yliaktiivisuuden ja impulsiivisuuden yhteys sosioemotionaaliseen oireiluun lapsilla, joilla on oppimisen vaikeuksia, Koivulahti & Lehtinen
Opettajien puhe aggressiivisesti käyttäytyvinä pidetyistä oppilaista, Liukko, Viljaranta & Hakkarainen
2022 nro 3, sisältö
Motivaatio, oppimisvaikeudet ja ammatillisten opintojen loppuun suorittaminen, Salmi
Opettajien arviointimenetelmät ja arviointiosaaminen akateemisten taitojen arvioinnissa alakoulussa, Virinkoski
Tarkkaavaisuus- ja lukusujuvuusongelmien päällekkäistyminen toisella luokalla ja yhteys myöhempään lukusujuvuuden sekä luetun ymmärtämisen kehittymiseen, Ulvinen, Torppa, Poikkeus & Lerkkanen
Integroiva kirjallisuuskatsaus opettajien käyttämistä eriyttämisen opetuksellisista keinoista perusopetuksessa, Peltomäki, Laamanen & Kärnä
Tuen tarjonnan kestävät käytännöt perusopetuksen muuttuneessa oppimisympäristössä – selviytymisestä resilienssiin kevään 2020 poikkeusoloissa, Hämeenaho, Sainio, Aro, Poikkeus, Torppa, Tuomiranta & Valtonen
Erityistä tukea tarvitsevan lapsen vanhemmat rakentamassa osallisuutta lisäävää monitoimijaista yhteistoimintamallia, Kinnunen & Holopainen
2022 nro 2, sisältö
Luetun ymmärtämisen kehittyminen alakoulun kolmannelta viidennelle luokalle, Huldén, Lähteenmäki, Aerila & Mikkilä-Erdmann
Matematiikassa heikkojen oppilaiden metakognitiiviset kokemukset yhteisöllisessä ongelmanratkaisuprosessissa, Iiskala, Kajamies, Kenttä, Annevirta & Vauras
Positiivisen käyttäytymisen tukemisen keinojen opettaminen suomalaisessa opettajankoulutuksessa, Närhi, Huhdanpää, Savolainen & Savolainen
Vaativa erityinen tuki perusopetuksessa: käsitteen tarkastelua design -tutkimuksen avulla, Äikäs & Pesonen
Leikitään ja keskitytään – tukea itsesäätelyyn, Moisio, Teivaanmäki & Klenberg
Inkluusio perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014, Vanhanen, Vainikainen & Mäkihonko
Koulunkäynninohjaajien asema ja työnkuva inkluusioon pyrkivässä koulussa, Sirkko
2022 nro 1, sisältö – Loppuunmyyty
Mitä tietoa seulontatieto kertoo opettajalle? Tarkastelussa monikielinen oppilasryhmä ja lukutaidon tuen tarpeen seulonta, Aerila, Orell, Lähteelä, Siipola, Mäkelä & Högerman
Huoltajien koulusitoutuneisuus sekä huoltaja-arvio oppilaan käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksista, Lahti, Vainio & Sointu
Digitaalisen Nuorten Kompassi plus -hyvinvointiohjelman soveltuvuus lukiolaisilla, Puolakanaho, Kaipainen, Kiuru, Lappalainen, Keinonen & Lappalainen
Kaksoisvaikeushypoteesi lapsilla, joilla on oppimisvaikeuksia, Nivala, Heikkilä, Torppa, Närhi, Aro & Ahonen
Tukivastemallitehtävä opettajien täydennyskoulutusjaksolla, Kyttälä, Lehtinen, Rantamäki & Björn
Lapsen varhaisen sanaston kehityksen arviointi Sanaseula-menetelmän avulla, Stolt & Vehkavuori
2021 nro 4, sisältö – Loppuunmyyty
”Pystynkö minä?” – Lasten uskomukset omista kyvyistään merkityksellisiä lukutaidon kehittymiselle, Peura
Luku- ja kirjoitustaidon opetuksen tekstivalinnat eri opettajaryhmien kuvaamina, Tarnanen, Ruotsalainen, Lerkkanen, Sulkunen, Leino, Aro & Luukka
Opettajien stressi ja tuen tarpeet oppimisvaikeusoppijoiden opettamisessa Covid-19-pandemian aiheuttaman
poikkeustilan aikana, Merjonen, Salmi, Latvala & Husberg
Erityislasten vanhempien kokema uupumus ja tuen tarve, Sorkkila, Fågel, Kukkonen & Aunola
Oppilaiden tietämys oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjoista sekä osallisuus niiden laadintaa käsittelevissä palavereissa, Anttila, Noux & Vehkakoski
2021 nro 3, sisältö
Opettajat ammatillisina toimijoina inkluusiota edistämässä, Sirkko
Sairaalaopetus ja inkluusio, Äärelä, Määttä & Huusko
Opettajien kokemuksia opiskelun erityisten painoalueiden mukaisesta opetuksesta, Orrenmaa, Jyrkiäinen & Mäkihonko
Esiopetusikäisten lasten matemaattisten taitojen tukeminen ThinkMath-interventiolla, Mononen, Aunio & Leijo
Oppilaiden lukustrategiat ja niihin yhteydessä olevat tekijät 9. luokalla, Hiltunen, Annala, Pakarinen & Lerkkanen
Oppilaan tilannesidonnainen kiinnittyminen yläkoulussa: yhteydet yleiseen kiinnittymiseen ja eri tilannetekijöihin, Pöysä
Kirjojen lukeminen tukee luetun ymmärtämisen kehitystä, Torppa, Nurminen, Niemi, Vasalampi, Lerkkanen, Tolvanen & Poikkeus
2021 nro 1, sisältö
Pienten lasten hyvinvointi ja kuulumisen rakentuminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa, Salonen
Pedagogiset asiakirjat lapsen tuen suunnittelun välineinä ja sosiaalisen todellisuuden muokkaajina, Heiskanen
Alakoululaisten suomenoppijoiden opetusjärjestelyt ja kielitaidon tason yhteys luetunymmärtämiseen, Alisaari, Turunen & De Luca
Nivelvaiheen osaamispuhe yläkouluikäisten opinto-ohjauksen tukena, Hussinki, Saarinen, Sintonen & Komulainen
Minäuskomukset ja matematiikan oppiminen: Matematiikan Maailmaan -hankkeen kokemuksia, Korpipää, Koponen & Lerkkanen
Nuorten koulupoissaolot – kurkistus koulupoissaolokäsitteisiin ja -tekijöihin sekä tukitoimiin, Pelkonen & Virtanen
2020 nro 4, sisältö
Oppilaalle tarjottavan tuen perusteleminen esi- ja perusopetuksessa laadituissa pedagogisissa arvioissa ja selvityksissä, Vehkakoski & Rantala
Yksilöllisesti räätälöity Oma-Ekapeli osana lapsen lukivaikeuden kuntoutusta, Marttila & Ronimus
Kohti uudenlaista opettajuutta: yhteisopettajuus haastamassa yksin tekemisen kulttuuria, Kokko, Takala & Muukkonen
LESSON STUDY – maailmalla koeteltu menetelmä opettajien ammatillisen osaamisen kehittämiseen, Malinen & Palmu
Virtuaalisten ja konkreettisten apuvälineiden käytön vaikutus viidesluokkalaisten murtolukujen oppimiseen, Vessonen, Väisänen, Laine & Aunio
Pragma-testi: menetelmä sosiaalisen ja pragmaattisen kielen ymmärtämisen arviointiin 4-8 -vuotiaille lapsille, Loukusa
Eriyttämiseen tarvitaan laajempaa näkökulmaa (e-julkaisu), Roiha & Polso
2020 nro 3, sisältö
Kouluhyvinvointi – miten voidaan tukea ja mitä tehdä, kun ongelmia ilmenee? Parhiala
Lasten ja nuorten hyvinvointi ja sen muutos COVID19 aikana, Sainio, Hämeenaho, Aro & Poikkeus
Nuorten ADHD-piirteiden yhteys kaverisuhteisiin, Isomäki, Jaatinen, Teivaanmäki, Klenberg, Hirvonen & Kiuru
Oppimisvaikeudet ja motivaatio, minäkäsitys opintoja kantavana vai kaatavana tekijänä, Salmi, Määttä, Vehkakoski, Aunola, Kairaluoma & Pirttimaa
Digitaalisen Lukuseulan luotettavuus lukutaidon arvioinnissa, Ståhlberg, Hotulainen & Lehto
Digitaalinen luku- ja kirjoitustaidon arviointimenetelmä nuorille ja aikuisille, Paananen, Pöyliö, Määttä & Holopainen
2020 nro 2, sisältö
Itsesäätely ja toiminnanohjaus oppimistilanteissa: itsesäätelyn minäpystyvyys ja taitojen kehittäminen alakoululaisilla, Mika Paananen
Luku- ja laskutaidon kehityksen päällekkäisyys alakoulusta yläkouluun ja taustalla vaikuttavat kognitiiviset mekanismit, Heidi Korpipää
Lukusujuvuus ja kirjoittaminen kohonneen lukivaikeusriskin oppilailla 1. ja 2. luokilla kaksoisvaikeushypoteesin näkökulmasta, Juuso Harju & Miia Ronimus
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden käsitykset ja kokemukset oppimista ja koulunkäyntiä tukevista tekijöistä, Hanna-Maija Sinkkonen, Minna Närhi & Minna Kyttälä
Varhaiset kielelliset taidot ja suvussa kulke- va lukivaikeus lukutaidon ennustamisessa: seurantatutkimus 2-vuotiaasta 15-vuotiaaksi, Kenneth Eklund, Maria Psyridou, Pekka Niemi, Sari Sulkunen, Anna-Maija Poikkeus, Timo Ahonen & Minna Torppa
YHTEISPELI – tunne- ja vuorovaikutustaidoilla kohti hyvinvointia, Henna Näyhä
“Ei ole sellaista lasta, jolla ei olisi myös vahvuuksia” – Oppimisen ja oppimisvaikeuksien asiantuntija Heikki Lyytinen liputtaa lasten itsetunnon puolesta, Julia Kyöstilä
2020 nro 1, sisältö
Seurantatutkimus lapsuudessa todetuista oppimisvaikeuksista – Polut koulutukseen, työlistymiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin, Anna-Kaija Eloranta
Selvitys oppimisvaikeuksien kompensointikeinoista – oppimisen apuvälineet sekä työssä ja opinnoissa saatu tuki, Riina Pieviläinen, Johanna Nukari, Jukka Liimatainen & Susanna Maijanen
Kolmas sektori koulumaailmassa: yläkoulun nuorten näkemyksiä työpajatoiminnassa käytetyistä työtavoista, Raisa Ahtiainen, Ninja Hienonen, Meri Lintuvuori & Risto Hotulainen
Kokeeton osaamisen arviointi – Yläluokkalaisten näkemyksiä portfolion, posterin ja projektien käytöstä arviointimenetelminä ja työtapoina kokeen sijaan, Inkeri Sutela & Najat Ouakrim-Soivio
Onko lukuteatteri tehokas tapa harjoitella lukemista? Pilottitutkimuksen tuloksia ReadDrama -hankkeesta, Jarkko Hautala, Miia Ronimus, Enni Junttila, Nina Kullberg, Kaisa Eräpuro, Tuija Leena Viirret & Jarmo Lintunen