Kuvaus
Niilo Mäki Instituutin KUMMI-julkaisusarjassa esitellään oppimiseen ja oppimisvaikeuksiin liittyviä arviointi-, opetus- ja kuntoutusmenetelmiä. Sarjan kirjoittajat ovat asiaintuntijoita, jotka seuraavat oppimisvaikeusalan tutkimusta sekä tuntevat erityistä tukea tarvitsevien lasten arvioinnin, opetuksen ja kuntoutuksen psykologisia ja pedagogisia käytäntöjä.
Ymmärrämmekö näkemäämme? – visuaalisen hahmottamisen häiriöt on KUMMI-sarjan 12. osa. Sen aiheena ovat visuaalisen tiedon eli näkötiedon käsittelyssä ilmenevät häiriöt. Julkaisu perehdyttää lukijan visuaalisen hahmottamisen mekanismeihin ja häiriöiden erilaisiin ilmenemismuotoihin erityisesti lapsuus- ja nuoruusiässä.
Painopiste on häiriöiden vaikutuksessa kouluoppimiseen. Julkaisussa tarkastellaan muun muassa sitä, miten hahmotusvaikeudet voi ottaa huomioon eri oppiaineissa ja oppikirjoissa. Julkaisu auttaa arvioimaan visuaalisten häiriöiden merkitystä yksittäiselle lapselle ja nuorelle tai vaikkapa koko koululuokalle.
KUMMI 12 on tarkoitettu kaikille lasten ja nuorten parissa työskenteleville, jotka kohtaavat työssään visuaalisen hahmottamisen kehityksellisiä vaikeuksia. Erityisesti se antaa tietoa lasten vaikeuksien tunnistamiseen ja tuen suunnitteluun opettajille, erityisopettajille ja psykologeille.