Kuvaus
NMI-Bulletin juhlajulkaisu 4/2023: Polarisoituva koulu
Opettajankoulutuksen 160. juhlavuoden päätöstilaisuudessa 12.12. julkistetaan NMI-Bulletinin juhlajulkaisu “Polarisoituva koulu”.
Toimituskunnalta
Tutkimusartikkelit
Osallisuuden valokeiloja ja katveita suomalaislukioissa – Hiljanen, M., Rautiainen, M., & Räikkönen, E.
Onko terveyteen liittyvä tieto yhdenvertaisesti nuorten saatavilla? WHO-Koululaistutkimuksen terveyden lukutaidon tuloksia vuosilta 2014, 2018 ja 2022 – Paakkari, L., Kulmala, m., Manu, M., Ruotsalainen, J., Salminen, J., & Torppa, M.
”Pääsen vihdoin puhumaan tästä” – Venäläistaustaiset yliopisto-opiskelijat Ukrainan sodan varjossa – Mustonen, S. & Aalto, E.
Opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjinä – Komulainen, V., Perokorpi, I., Mustonen, S., & Eskelä-Haapanen, S.
Pedagoginen yhteistyö kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisessa kouluyhteisössä – Tarnanen, T., Kalalahti, M., & Palonen, T.
Opettajien välittäminen ja oppilaiden koulutyöhön sitoutuminen yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden kokemana – Hosio, M. & Koskela, T.
Osaaminen, kouluinto ja koulu-uupumus kaupunkikoulujen eriytyneissä oppilasryhmissä: Painotetun ja yleisopetuksen luokat Turussa – Siipola, M., Koivuhovi, S., Seppänen, P., Nazeri, F., Rimpelä, A., & Vainikainen, M.-P.
Huoltajien näkemyksiä lapsensa oppimisesta etäopetuksessa ja lapsen tuen tarpeiden heijastuminen näihin näkemyksiin – Pöysä, S., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K.
Luokan kertaajien taidot sekä oppimiseen saatu tuki luokilla 1–4 – Ruotsalainen, J., Torppa, M., Koponen, T., Siekkinen, M., Poikkeus, A.-M., & Lerkkanen, M.-K.
Musiikkikasvatus esteettisenä kasvatuksena ja taidekasvatuksena ehkäisemässä polarisoitumista – Rautiainen, K.-H.
Katsausartikkeli
Oppijan ja opettajan oikeus digitaaliseen osaamiseen – digitaalisen polarisaation uhkakuvista tasa-arvoiseen osaamisen kehittämiseen – Näykki, P., Nousiainen, T., Manu, M., Ahlström, E., & Penttinen, S.
E-lehden hinta on 14 euroa ja on tilattavissa lehden ilmestyttyä.