Kuvaus
Kartläggning av läsförståelse i digitalt format:
- Frida och djuren – digital kartläggning av läsförståelse i åk 2
- Fyra toner på dragspelet – digital kartläggning av läsförståelse i åk 3
- Ida och Filip – digital kartläggning av läsförståelse i åk 5
Syftet med materialen är att kartlägga elevers läsförståelseförmåga. Med hjälp av dem kan elever med behov av stöd i läsförståelse identifieras. Materialen täcker hela variationen av läsförståelseförmåga och kan också användas för att identifiera elever med särskilt god läsförståelseförmåga.
Läsförståelsekartläggningarna genomförs via Niilo Mäki Institutets Arvid-tjänst. Användarna får tillgång till Arvid-tjänsten genom att beställa lärar- och elevlicenser från NMI.
Kartläggningarna baseras på dessa publikationer: Ann-Katrine Risberg, Nea Kronberg, Kjell Staffans (2013) Frida och djuren – kartläggning av läsförståelse i åk 2, Lärum-förlaget, Ann-Katrine Risberg, Nea Kronberg, Kjell Staffans (2014) Fyra toner på dragspelet – kartläggning av läsförståelse i åk 3, Lärum-förlaget och Kjell Staffans, Ann-Katrine Risberg, Nea Kronberg, (2010) Ida och Filip – kartläggning av läsförståelse i åk 5, Lärum-förlaget. Dessa har uppdaterats, reviderats och överförts i digital form.
Mer info maria.haakana@nmi.fi