Lukivaikeuksien seulontamenetelmä nuorille ja aikuisille

150,00 

Tekijät: Leena Holopainen, Leila Kairaluoma, Jukka Nevala, Timo Ahonen & Mikko Aro
Kustantaja: Niilo Mäki Instituutti
Vuosi: 2004
Käyttötarkoitus: Seulontamenetelmä
Kohderyhmä: Opettajat, erityisopettajat, psykologit
ISBN: 951-39-1676-6
Hinta: 150 EUROA

40 varastossa

Kuvaus

Niilo Mäki Instituutissa kehitetty Lukivaikeuksien seulontamenetelmä nuorille ja aikuisille on tarkoitettu yli 15-vuotiaiden opiskelijoiden lukivaikeuksien tunnistamiseen. Nuorten lukivaikeudet näkyvät lukemis- ja kirjoittamisvirheinä sekä hitaampana lukemisena, jolloin myös ajatus luettavan sisällöstä helposti karkaa. Lukivaikeudet hankaloittavat monien oppiaineiden ja taitojen oppimista.

Lukivaikeuden luonne muuttuu iän ja opiskeluvaatimusten myötä. Lukivaikeuksien seulontamenetelmän avulla voidaan tunnistaa ne henkilöt, joiden lukitaidot poikkeavat merkittävästi ikätovereista. Yli 15-vuotiaille normitettu ryhmätesti on työväline lukutaidon parissa työskenteleville opettajille, erityisopettajille, psykologeille ja oppilashuollon jäsenille. Saadun arviointitiedon avulla selvitetään ja suunnitellaan tukitoimia lukivaikeuksisille opiskelijoille.

Seulontamenetelmä koostuu kahdesta kirjoittaisen testistä, kahdesta sanatasoisen lukemisen testistä sekä luetun ymmärtämisen testistä. Lisäksi menetelmään sisältyy lukemisen ja kirjoittamisen itsearviointilomake.

HUOM.Tämän arviointimenetelmän (Lukivaikeuksien seulontamenetelmä nuorille ja aikuisille) rinnalle on tullut myyntiin päivitetty ja digitaalinen DigiLukiseula – digitaalinen luku- ja kirjoitustaidon arviointimenetelmä nuorille ja aikuisille, 2019 (Maria Paananen, Hanna Pöyliö, Sami Määttä, Jarkko Hautala, Kenneth Eklund, Matti Kinnunen, Jari Westerholm & Leena Holopainen.) Uusi DigiLukiseula mahdollistaa lukemisen ja kirjoittamisen taitojen arvioinnin entistä nopeammin: tehtävien tekeminen, tarkistaminen ja pisteyttäminen hoituvat digitaalisesti. Arviointitehtävien sisältö on uudistettu ja tehtävissä on huomioitu digitaaliset mahdollisuudet. DigiLukiseula on seulontatesti, joka on tarkoitettu yli 15-vuotiaiden perusluku- ja kirjoitustaidon sekä luetun ymmärtämisen arviointiin.

Seulontamenetelmien käyttöön on tarjolla myös koulutusta: Tutustu tuleviin koulutuksiin

Mitä seulonnan jälkeen?

Seulontamenetelmiä ei ole tarkoitettu lukiongelmien diagnosoinnin ainoaksi välineeksi, vaan työkaluksi, jonka avulla pystytään tehokkaasti tunnistamaan ne opiskelijat, joiden ongelmat näyttävät edellyttävän lukemisen ja kirjoittamisen taitojen tarkempaa arviointia. Seulontamenetelmän testitulokset ohjaavatkin valikoimaan joillakin osa-alueilla heikosti menestyviä opiskelijoita tarkempaan tuen tarpeen selvittelyyn yksilötestien avulla (esim. Lukemis- ja kirjoittamistaitojen yksilötestistö nuorille ja aikuisille, 2006).

NMI:n julkaisemat lukivaikeuksien arvioinnin menetelmät nuorille ja aikuisille muodostavat kokonaisuuden, joka on tarkoitettu erityisesti toisen asteen opiskelijoiden lukivaikeuksien tunnistamiseen ja arviointiin. Tavoitteena on ollut luoda kokonaisuus lukiongelmien tunnistamiseen ja niiden tarkempaan yksilölliseen arviointiin toisen asteen opintojen alkuvaiheessa, jotta saatava tieto on käytössä opintojen tukena koko opiskeluajan. Testikokonaisuus mahdollistaa arviointiprosessin, johon sisältyy lukivaikeuksien systemaattinen seulonta opiskelijaryhmissä ja esiin tulevien ongelmien tarkempi yksilöllinen arviointi.

Menetelmät on suunniteltu lukemisen ja kirjoittamisen taitojen arviointiprosessin peräkkäisiksi osiksi. Jo seulontamenetelmään sisältyvistä sanelutehtävistä kertyvä tieto on erityisen tärkeää ottaa huomioon myös yksilötestausvaiheessa, koska yksilötestistö ei sisällä erillistä oikeinkirjoituksen arviointivälinettä.

 

Lisätiedot

Paino 0,5 kg (kilogramma)