Kuvaus
Nopean nimeämisen testi – RAN on tarkoitettu 5–16-vuotiaiden lasten ja nuorten sekä aikuisten nopean nimeämisen arviointiin. Nopealla nimeämisellä tarkoitetaan taitoa hakea sujuvasti mielestä tuttuja sanoja kuten värejä ja esineitä. Nimeämisnopeus ennustaa muun muassa luku- ja laskutaidon kehitystä ja selittää oppimisvaikeuksien taustaa ja pysyvyyttä.
Nimeämisvaikeudet ilmenevät usein osana kehityksellistä kielihäiriötä, lukivaikeuksia ja laajempia oppimisvaikeuksia. Lukivaikeuden ja hitaan nimeämisen yhteys on tunnettu jo pitkään, ja myös nimeämisnopeuden ja aritmeettisten taitojen yhteydelle on jo runsaasti näyttöä. Ennen kouluikää ilmenevät nimeämisongelmat ennustavat vahvasti kouluiän oppimisvaikeuksia.
Kun nimeämisvaikeudet havaitaan mahdollisimman varhain, voidaan oppimisvalmiuksia tukea jo ennen kouluikää. Kouluiässä tai myöhemmin havaitut nimeämisvaikeudet auttavat ymmärtämään havaittujen vaikeuksien taustaa ja kohdentamaan harjoittelua tai kuntoutusta.
Nopean nimeämisen testi – RAN on tarkoitettu erityisesti puheterapeuttien, psykologien ja arviointiin perehtyneiden erityisopettajien käyttöön. Sitä käytetään osana laajempaa kielellisten taitojen ja oppimisen arviointia.
Nopean nimeämisen testi – RAN sisältää käyttäjän käsikirjan sekä testitaulut 5–16-vuotiaiden sekä aikuisten nopean nimeämisen arviointiin. Menetelmään kuuluvat lomakkeet ovat testin hankkineille tulostettavissa myös verkkosivuilta. Sähköisen materiaalin osoite ja salasana löytyvät julkaisun alkusivuilta.
Uudistunut Nopean nimeämisen testi sisältää tehtävät värien, esineiden, kirjainten, numeroiden ja lukumäärien arviointiin sekä vaihtelevien ärsykkeiden tehtävän värit-numerot-kirjaimet. Testin tekeminen on nopeaa ja helppoa; koko paketin tekeminen kestää arviolta noin kymmenen minuuttia.
Mitä on uudistunut? Testin normeja on laajennettu siten, että uudet normit kattavat 5–16-vuotiaat ja aikuiset, kun testin edellinen versio sisälsi viitetiedot 6–12-vuotiaille. Lisäksi uudistettu testi sisältää uuden lukumäärien nimeämistehtävän. Lukumäärien nimeäminen näyttää olevan muita tehtäviä vahvemmin yhteydessä aritmeettisten perustaitojen sujuvuuteen, minkä vuoksi uusi tehtävä on mielenkiintoinen ja tärkeä lisäys testiin.
Haastattelussa lisätietoja: Nopean nimeämisen vaikeudet ennakoivat lukutaidon kehityksen haasteita
Katso lisää lyhyiltä videoilta:
Mitä on nopea nimeäminen?
Mitä nimeämisvaikeus tarkoittaa?
Järjestämme myös koulutusta nimeämistaitojen arviointiin ja tukeen.
Lue lisää: Nimeämistaitojen arviointi ja tukeminen, 7.1. – 8.5.2025 tallenne ja 8.5.2025 webinaari