Kuvaus
YKÄ – Luku- ja kirjoitustaidon arviointimenetelmä yläkouluun on tarkoitettu arviointivälineeksi opettajille, erityisopettajille, psykologeille ja muille yläkoululaisten luku- ja kirjoitustaidon parissa työskenteleville. Arviointimenetelmää voidaan hyödyntää, kun oppilaat siirtyvät alakoulusta yläkoulun 7. luokalle ja yläkoulun päättövaiheessa 9. luokalla. Tehtävät on normitettu 7. ja 9. luokkalaisille (kevään taitotaso).
YKÄ-arviointimenetelmä sisältää sekä ryhmä- että yksilötehtäviä luku- ja kirjoitustaidon arviointiin sekä luku- ja kirjoitustaidon ongelmien tunnistamiseen yläkoulussa. Tehtävätyypit ovat samoja seitsämännen ja yhdeksännen luokan oppilaille. Ryhmässä tehtävät seulontatehtävät ovat tarkoitettu koko ryhmän tai luokan tehtäviksi. Seulonnan tehtävä on saada nopeasti ja vaivattomasti arvio koko luokan tai ryhmän luku- ja kirjoitustaidosta sekä tunnistaa ne oppilaat, joiden lukutaito poikkeaa selvästi ikätovereiden taidoista (noin 20 % ikäluokasta). Heidän kohdallaan on syytä tehdä myös yksilöarviointitehtäviä, jotta lukutaidon ongelmista saadaan tarkempi kuva. Arviointimenetelmän tehtävät auttavat oppilaan tuen tarpeen tunnistamisessa ja tarkoituksenmukaisen tuen suunnittelussa.
Seulontatehtäviä on viisi:
- sanojen lukeminen
- virkkeiden lukeminen
- erota sanat toisistaan
- sanelukirjoitus
- tekstin ymmärtäminen
Yksilöarviointitehtävät koostuvat kahdesta ääneen lukemisen tehtävästä:
- pseudosanalistan lukeminen
- tekstin lukeminen
Arviointimenetelmä sisältää testikäsikirjan ja tehtävien monistepohjat ohjeineen sekä normitiedot tulosten tulkintaan.
Arviointimenelmän käyttöön on tarjolla maksullista verkkokoulutusta.
Lisätietoa
NMI-Bulletin 4/2018: YKÄ – Uusi menetelmä yläkouluikäisten luku- ja kirjoitustaidon arviointiin