Tavoitteena on tukea koko kouluyhteisön hyvinvointia ja vahvistaa lasten tunne ja vuorovaikutustaitoja ala- ja yhtenäiskouluissa ja vaikuttaa koko koulun toimintakulttuuriin ja johtamiseen käytännönläheisten toimintatapojen kautta. Koulutuksissa koulutetaan opettajia lasten työskentelyn ohjaamiseen, rehtoreita koulun kehittämiseen ja muutosprosessien johtamiseen sekä työyhteisöä aikuisten keskinäisen työskentelyn ja työhyvinvoinnin tukemiseen.
Hyvinvoinnin johtamista kouluyhteisöön – koulutukset rehtoreille:
Alueellisissa koulutuspäivissä (kolme koulutuspäivää) koulutetaan hankkeeseen osallistuvien koulujen rehtoreita. Koulutuksiin osallistuvat rehtorit saavat tukea koulun kehittämisprosessin johtamiseen sekä hyvinvoivan kouluyhteisön luomiseen. Koulutusten sisällöt/koulutettavat toimintatavat ovat: YS- ajan suunnittelu, koulun kehittäminen, työyhteisökokous, pikkukurssit ja huoltamo. Alueellisiin koulutuksiin osallistuneet rehtorit saavat omalla koululla toteutettavien lähikoulutuspäivien aikana lisäkoulutusta muutoksen johtamiseen ja työyhteisön toimintatapojen aloittamiseen. Kultakin koululta rehtorikoulutuksiin voi osallistua rehtorin lisäksi yksi opettaja (ei pakollinen), ja he työparina suunnittelevat koulunsa työyhteisön koulutustoimintaa. Koulutuksiin osallistuneet rehtorit saavat omalla koululla toteutettavien lähikoulutuspäivien aikana lisäkoulutusta muutoksen johtamiseen ja työyhteisön toimintatapojen aloittamiseen kolme kertaa. Koulutukseen sisältyy YS-ajan suunnitteluun ja koulun kehittämiseen liittyviä itsenäisiä välitöitä. Rehtorikoulutus toteutetaan lähikoulutuksena kolmella paikkakunnalla, joiden sijainnit määrittyivät koulutukseen valittujen koulujen sijainnin perusteella.
Tunne- ja vuorovaikutustaitoja oppilaille – koulutukset opettajille:
Alueellisissa koulutuspäivissä (kolme koulutuspäivää) koulutetaan koulutushankkeessa mukana olevien koulujen opettajia. Koulut voivat lähettää koulutukseen 2-5 opettajaa/koulu. Opettajakoulutuksissa koulutettaville tarjotaan käytännönläheisiä toimintatapoja lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen sekä sujuvaan kodin ja koulun yhteistyöhön. Opettajien toiminnallisissa koulutuksissa koulutetaan uusia toimintatapoja oppilaiden ja vanhempien kanssa työskentelyyn. Koulutettavat Yhteispelin toimintatavat: tutustumistapaaminen, vanhempainilta, luokkapiiri, teen itse ja teemme yhdessä. Opettajat saavat lisäkoulutusta kouluilla järjestettävien lähikoulutusten aikana uusien toimintatapojen käyttöönottoon liittyvissä kysymyksissä ja työnsä reflektoinnissa kolme kertaa. Koulutukseen sisältyy myös opettajien itsenäisesti tekemiä välitöitä tunne- ja vuorovaikutustaidoista. Koulutuksia toteutetaan lähikoulutuksena kolmella paikkakunnalla. Koulutusten sijainnit määrittyivät koulutukseen valittujen koulujen sijainnin perusteella.
Vuorovaikutteisia työtapoja yhdessä työskentelyyn opetushenkilökunnalle:
Työyhteisökoulutuksissa keskitytään opetushenkilökunnan keskinäiseen toimintaan, työssä oppimiseen ja työhyvinvoinnin vahvistamiseen. Koulujen työyhteisökoulukoulutukset järjestetään kullakin koulutusprosessiin lähteneellä koululla kolme kertaa lähikoulutuksina. Työyhteisökoulutuksiin voivat osallistua kaikki koulun opetushenkilönkuntaan kuuluvat aikuiset. Koulutukset ovat toiminnallisia ja niissä koulutetaan työyhteisölle yhteiseen työskentelyyn ja työssä oppimiseen suunniteltuja Yhteispelin toimintatapoja: työyhteisökokous, huoltamo ja pikkukurssit. Kunkin koulutuskerran jälkeen työyhteisö käyttää koulutettua toimintatapaa yhteisessä työskentelyssään ja työskentelyssä esille tulleisiin pulmiin ja oivalluksiin palataan seuraavalla koulutuskerralla kouluttajajohtoisesti. Koulutuspäivien aikana uusia toimintatapoja luokissaan kokeilleet opettajat kertovat kollegoilleen toimintatapojen aloittamiseen liittyvistä kokemuksista ja innostavat muitakin kokeilemaan uudenlaista toimintaa. Koululla pidettävät koko opetushenkilökunnan koulutukset ovat pituudeltaan 2h. Samana päivänä on varattu 45 min kouluttajatapaaminen rehtoreille ja 45 min alueellisiin koulutuksiin osallistuville opettajille.
Tunne- ja vuorovaikutustaitoja oppilaille – koulutukset opettajille:
Yhteispeli -koulutushankkeisiin 2016-2023 osallistuneilta kouluilta on tullut toiveita lisäkoulutuksen järjestämisestä opettajille. Opettajien koulutuspäivissä (3*6h) koulutetaan aikaisemmissa Yhteispeli -hankkeissa olleiden koulujen luokanopettajia, jotka eivät päässeet hankkeen aikana opettajien alueellisiin koulutuksiin. Tavoitteena on tukea Yhteispeli -prosessin jatkumista aikaisemmin osallistuneilla kouluilla. Opettajien koulutuspäivät ovat toiminnallisia ja niiden aikana koulutetaan uusia toimintatapoja oppilaiden ja vanhempien kanssa työskentelyyn. Koulutettavat Yhteispelin toimintatavat ovat: tutustumistapaaminen, vanhempainilta, luokkapiiri, teen itse, juttutuokio ja teemme yhdessä. Koulutukseen sisältyy opettajien itsenäisesti tekemiä välitöitä (3h) tunne- ja vuorovaikutustaidoista. Koulutus toteutetaan Helsingissä.
Hankkeessa syntyvä materiaali:
Koulut saavat tutkimustietoon perustuvia konkreettisia keinoja vahvistaa tunne- ja vuorovaikutustaitoja ja hyvinvointia ja osallisuutta. Osallistujat kokeilevat Yhteispelin toimintatapoja koulussa ja jakavat kokemuksia niiden toteuttamisesta omassa työyhteisössään. Tavoitteena on toimintatapojen juurtuminen koulun arkeen. Toimintatapojen juurtumisen tueksi tuotetaan podcast-jakso tunne- ja vuorovaikutustaidoista. Podcastissa käsitellään, miksi tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen on tärkeää, miten Yhteispelin toimintatavoilla voidaan niitä vahvistaa ja mitä hyötyjä toimintatavoista on niin oppilaiden, opettajien kuin koko kouluyhteisön näkökulmista.
Yhteispeli -kouluttajat
Sari Alanen, luokanopettaja ja vararehtori
Paula Albacka, aineenopettaja
Minna Mustakallio-Sorvari, päiväkodinjohtaja
Tiina Ojala, luokanopettaja ja yliopistolehtori
Jenni Toivonen, erityisopettaja
Tunne ja vuorovaikutustaidot Yhteispelissä -juliste
Mistä Yhteispelissä on kysymys?
Tietoa vanhemmille yhteispelistä
YHTEISPELI KÄSIKIRJA
Täältä löydät Yhteispelin käsikirja sähköisenä
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129900/URN_ISBN_978-952-302-586-8.pdf?sequence=1
Yhteispeli koulussa – opas hyvinvoinnin ja vuorovaikutuksen vahvistamiseen
Mikäli haluatte ostaa käsikirjan on se tilattavissa THLn verkkokaupasta osoitteessa
https://kirjakauppa.thl.fi/sivu/tuote/yhteispeli-koulussa/1130179
Käsikirja on nähtävllä koulutuksissa.
Yhteispeliin liittyvät tutkimusjulkaisut
https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-asiantuntijatyo/hankkeet-ja-ohjelmat/yhteispeli/julkaisut
YHTEISPELI -KOULUTUSHANKKEISSA SYNTYNEET MATERIAALIT
Yhteispeli -koulutushankkeissa 2016-2024 syntyneet materiaalit löytyvät osoitteesta: https://koju.nmi.fi/yhteispeli-koulutukset/
FACEBOOK
Olemme avanneet suljetun keskusteluryhmän Yhteispelikoulutuksiin osallistuville, jossa tiedotamme Yhteispeli-koulutuksiin liittyvistä asioista, ja jossa on mahdollista keskustella Yhteispeliin liittyvistä asioista. Olette tervetulleita liittymään. https://www.facebook.com/groups/553924811480584/
Tiedotamme myös sähköpostilla.