Kuvaus
Uusi LYSTI-menetelmä luetun ymmärtämisen strategioiden arviointiin julkaistaan pian
Luetun ymmärtämisen strategiat ovat keinoja, joiden avulla luetun ymmärtämistä tuetaan ja tehostetaan. Hyvät lukijat osaavat käyttää strategioita joustavasti lukemisen tavoitteen mukaan, ja niitä hyödynnetään erityisesti silloin, kun tekstin ymmärtäminen on haastavaa. Monille oppijoille strategioiden omaksuminen on kuitenkin työlästä, minkä vuoksi luetun ymmärtämisen keinot voivat jäädä puutteellisiksi tai pinnallisiksi. Vaikka näitä keinoja opetetaan jo alakoulussa, niiden osaamisen arvioimiseen ei ole ollut välineitä tarjolla.
LYSTI – luetun ymmärtämisen strategioiden arviointi on opettajien ja kuntouttajien käyttöön tarkoitettu yksilöllisen arvioinnin menetelmä. Menetelmä tarjoaa ensimmäistä kertaa mahdollisuuden arvioida oppijan luetun ymmärtämisen strategioiden käyttöä konkreettisessa lukutilanteessa. Arviointi tuo esiin yksilölliset vahvuudet ja haasteet, jolloin tuki voidaan kohdentaa juuri oikeisiin taitoihin.
LYSTI-menetelmä on suunnattu oppijoille, joiden tekninen lukutaito mahdollistaa luetun ymmärtämisen harjoittelun, mutta joilla on haasteita luetun ymmärtämisessään. Sitä suositellaan käytettäväksi alakoulussa kolmannesta luokasta lähtien, mutta sitä voidaan soveltaen hyödyntää myös yläkouluikäisille, joilla on havaittu lukutaidon haasteita. Menetelmä sisältää käyttäjän käsikirjan, arviointilomakkeet sekä oppijan materiaalina kolme vaihtoehtoista tietotekstiä. Tekstit on suunniteltu niin, että ne ovat helposti lähestyttäviä, mutta sisältävät luetun ymmärtämisen kannalta keskeisiä elementtejä. Arviointi kestää keskimäärin 15-20 minuuttia.
Menetelmä julkaistaan alkuvuoden 2026 aikana. Selkeät materiaalit ja esimerkkivideo tekevät menetelmästä helppokäyttöisen. Menetelmän käyttöön ja luetun ymmärtämisen tuen suunnitteluun tarjotaan myös laajempaa koulutusta.
Lisätietoja koulutuksesta: Luetun ymmärtämisen strategiat alakouluikäisten lukutaidon tukemisessa 11.2.2026





