Kuvaus
Opettajien arviointiosaaminen oppimisen, osallisuuden ja tuen toteutumisen edistäjänä
Alkusanat
Piia M. Björn, Sami Lehesvuori, Marja-Kristiina Lerkkanen
(Vapaasti luettavissa)
Tutkimusartikkelit
Opettajien arviointiosaamisen tietoperusta, arviointikäsitykset ja arviointikäytäntöjä haastavat kompromissit
Päivi Atjonen
Erityisopettajaksi opiskelevien käsityksiä arvioinnin tehtävistä
Minna Kyttälä, Milla Rantamäki & Piia M. Björn
Ristiriitoja ja reflektiota – opettajien näkemyksiä vuorovaikutuksessa tapahtuvasta arvioinnista
Laura Ketonen, Sami Lehesvuori, Sanni Pöysä & Marja-Kristiina Lerkkanen
Luokkahuonevuorovaikutus matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden tunneilla – oppilaslähtöisyys ja dialogisuus
Sami Lehesvuori, Markus Hähkiöniemi, Laura Ketonen, Sanni Pöysä, & Marja-Kristiina Lerkkanen
Kokeilut ja käytänteet
VOPA-toimintamalli opettajan vuorovaikutusosaamisen ja arvioinnin tukena
Sanni Pöysä, Eija Pakarinen, Anu Kajamies & Marja-Kristiina Lerkkanen
KEHU – Vuorovaikutusosaamisen tarkastelu osana opetusharjoittelun ohjaamista
Tapio Toivanen, Anu Pyykkö & Vilma Berggren
Tukivastemallilla selkeyttä ja vaikuttavuutta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen
Anne-Mari Kinnunen, Mikko Aro, Vesa Närhi & Hannu Savolainen
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki opetusharjoittelussa
Piia M. Björn, Pirjo Savolainen, Laura Heimo, Hanna Mäntynen & Minna Kyttälä
Arviointiosaamisen kehittäminen digitaalisessa oppimisympäristössä
Johanna Kainulainen, Mirja Tarnanen & Jyrki Vihriälä
Puheenvuoro
Perusopetuksen arviointi uudistuu – arvosanoille kriteerit
Juhani Rautopuro