Kuvaus
2020 nro 3, sisältö
Kouluhyvinvointi – miten voidaan tukea ja mitä tehdä, kun ongelmia ilmenee? Parhiala
Lasten ja nuorten hyvinvointi ja sen muutos COVID19 aikana, Sainio, Hämeenaho, Aro & Poikkeus
Nuorten ADHD-piirteiden yhteys kaverisuhteisiin, Isomäki, Jaatinen, Teivaanmäki, Klenberg, Hirvonen & Kiuru
Oppimisvaikeudet ja motivaatio, minäkäsitys opintoja kantavana vai kaatavana tekijänä, Salmi, Määttä, Vehkakoski, Aunola, Kairaluoma & Pirttimaa
Digitaalisen Lukuseulan luotettavuus lukutaidon arvioinnissa, Ståhlberg, Hotulainen & Lehto
Digitaalinen luku- ja kirjoitustaidon arviointimenetelmä nuorille ja aikuisille, Paananen, Pöyliö, Määttä & Holopainen
2020 nro 2, sisältö
Itsesäätely ja toiminnanohjaus oppimistilanteissa: itsesäätelyn minäpystyvyys ja taitojen kehittäminen alakoululaisilla, Mika Paananen
Luku- ja laskutaidon kehityksen päällekkäisyys alakoulusta yläkouluun ja taustalla vaikuttavat kognitiiviset mekanismit, Heidi Korpipää
Lukusujuvuus ja kirjoittaminen kohonneen lukivaikeusriskin oppilailla 1. ja 2. luokilla kaksoisvaikeushypoteesin näkökulmasta, Juuso Harju & Miia Ronimus
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden käsitykset ja kokemukset oppimista ja koulunkäyntiä tukevista tekijöistä, Hanna-Maija Sinkkonen, Minna Närhi & Minna Kyttälä
Varhaiset kielelliset taidot ja suvussa kulke- va lukivaikeus lukutaidon ennustamisessa: seurantatutkimus 2-vuotiaasta 15-vuotiaaksi, Kenneth Eklund, Maria Psyridou, Pekka Niemi, Sari Sulkunen, Anna-Maija Poikkeus, Timo Ahonen & Minna Torppa
YHTEISPELI – tunne- ja vuorovaikutustaidoilla kohti hyvinvointia, Henna Näyhä
“Ei ole sellaista lasta, jolla ei olisi myös vahvuuksia” – Oppimisen ja oppimisvaikeuksien asiantuntija Heikki Lyytinen liputtaa lasten itsetunnon puolesta, Julia Kyöstilä
2020 nro 1, sisältö
Seurantatutkimus lapsuudessa todetuista oppimisvaikeuksista – Polut koulutukseen, työlistymiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin, Anna-Kaija Eloranta
Selvitys oppimisvaikeuksien kompensointikeinoista – oppimisen apuvälineet sekä työssä ja opinnoissa saatu tuki, Riina Pieviläinen, Johanna Nukari, Jukka Liimatainen & Susanna Maijanen
Kolmas sektori koulumaailmassa: yläkoulun nuorten näkemyksiä työpajatoiminnassa käytetyistä työtavoista, Raisa Ahtiainen, Ninja Hienonen, Meri Lintuvuori & Risto Hotulainen
Kokeeton osaamisen arviointi – Yläluokkalaisten näkemyksiä portfolion, posterin ja projektien käytöstä arviointimenetelminä ja työtapoina kokeen sijaan, Inkeri Sutela & Najat Ouakrim-Soivio
Onko lukuteatteri tehokas tapa harjoitella lukemista? Pilottitutkimuksen tuloksia ReadDrama -hankkeesta, Jarkko Hautala, Miia Ronimus, Enni Junttila, Nina Kullberg, Kaisa Eräpuro, Tuija Leena Viirret & Jarmo Lintunen
2019 nro 4, sisältö
Tapaustutkimus CP-vammaisten nuorten toiminnanohjauksen kuntoutuksesta, Ulla Puolakka, Maarit Virta ja Petriina Munck
Monilukutaito sosiokulttuurisena lukutaitona, Mirja Tarnanen
Kissatarina – uusi menetelmä lasten kerrontataitojen arviointiin, Leena Mäkinen
Lapsen motoriset pulmat varhaiskasvatuksen ja koulun arjessa – katsaus DCD13 Bridging the Disciplines -konferenssin esiseminaariin, Henna Näyhä
IWALS 2019 -konferenssi 17.–19.6.2019 Jyväskylässä kokosi yhteen tutkijoita ympäri maailmaa, Milja Viiliäinen
Lapset tarvitsevat kasvamisen rauhaa myös myöhäislapsuudessa, Lea Pulkkinen
2019 nro 3, sisältö
LECTIO PRAECURSORIA
Koulun toimintakulttuuri avautuvissa oppimistiloissa – Etnografinen tutkimus uuteen koulurakennukseen muuttamisesta – Raija Kattilakoski
TUTKIMUKSET
Kun koulun tarjoama tuki ei riitä – Koulun ja kuntoutuksen yhteistyö lapsen koulunkäynnin tukena – Pilvi Hämeenaho & Tarja Keltto
KATSAUKSET
Digitaalisten oppimissovellusten vaikutus oppimiseen ja niiden arviointimallit – Markus Salonen
KOKEILUT JA KÄYTÄNTEET
Vanhempainohjaus osana toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden kuntoutusta – tuloksia TOTAKU-vanhempainryhmistä – Satu Jyränen, Kati Rantanen & Elina Vierikko
Tuettua verkko-opetusta koulunkäynnin erityistilanteisiin – Tiina Pillbacka-Rönkä & Johanna Sergejeff
PUHEENVUOROT
Näkökulmia maahanmuuttajalasten kielitaidon tukemiseen – Katja Korhonen
2019 nro 2, sisältö
LECTIO PRAECURSORIA
Osaamismerkein ohjautuva oppiminen, Sanna Brauer
TUTKIMUKSET
Oppilaiden toiminta ja oppimismahdollisuudet koulun digitaalisessa värkkääjäpajassa, Kristiina Kumpulainen, Anu Kajamaa ja Antti Rajala
Esteettömyys digitaalisissa ympäristöissä kielellisten erityisvaikeuksien näkökulmasta, Nelli Autere, Anniina Talvinen, Mari Hankala ja Johanna Pöysä-Tarhonen
KATSAUKSET
Näkökulmia tutkivan nettilukemisen opettamiseen, Carita Kiili ja Leena Laurinen
HAASTATTELUT
Monipuolisuutta kouluarkeen –teknologia pedagogisena työkaluna, Timi Tervo
2019 nro 1, sisältö
LECTIO PRAECURSORIA
Laskemisen sujuvuus osana matemaattisia taitoja, Eija Väisänen
Suunnitteluviitekehys ja periaatteita oppimista ja hyvinvointia edistävien oppimisympäristöjen yhteissuunnitteluun, Tiina Mäkelä
Opetusdialogi luokkahuoneessa – opettajan tarjoama tuki, yhteinen tiedonrakennus ja yhteys akateemiseen suoriutumiseen, Heli Muhonen
TUTKIMUKSET
Lapsen vahvuudet esiopetusvuoden pedagogisissa asiakirjoissa, Noora Heiskanen, Tiina Saxlund, Anja Rantala ja Tanja Vehkakoski
KOKEILUT JA KÄYTÄNTEET
PACE-asenne erityislasten kanssa työskentelyssä, Riitta Tanskanen ja Liisa Piiroinen
Virtaa ja välineitä luku- ja kirjoitustaidon arviointiin, Riikka Heikkilä, Jenni Puttonen ja Tiina Siiskonen
PUHEENVUORO
Sivistys ja osaaminen suomalaisen yhteiskunnan tukipilareina, Tiina Silander
KONGRESSIKERTOMUKSET
Poimintoja Hyvä Alku -tapahtumasta 20.–21.9.2018, Timi Tervo
2018 nro 4, sisältö
LECTIO PRAECURSORIA
Check in, check out! Käyttäytymisen tehostettua tukea, Anne Karhu
TUTKIMUKSET
ADHD-oireisten oppilaiden vahvuudet opettajien arvioimina, Liisa Klenberg
KOKEILUT JA KÄYTÄNTEET
Hahmottamisen tukeminen koulussa, Saija Kantanen
TUTKITTU JUTTU
Lukivaikeuden kehitykselliset alaryhmät ja niiden vertailu kognitiivisissa taidoissa sekä toimintatavoissa, Maarit Perälä, Minna Torppa & Kenneth Eklund
HAASTATTELUT
Camilla Hagelstamin haastattelu – Tiedon ja tutkimusmenetelmien tarve on suuri: miten hahmotusvaikeuksien kanssa selviää arjessa ja koulussa, Katariina Huusela
2018 nro 3, sisältö
LECTIO PRAECURSORIA
Opetuskäytänteet ja niiden yhteys lukutaidon kehitykseen ensimmäisinä kouluvuosina, Xin Tang, käännös, Silja Lehtonen
Ei tarvi pelätä, että ois erilainen Etnografinen tutkimus pohjois-suomalaisten kuulovammaisten lasten vertaistukiryhmätoiminnasta, Maarit Lasanen
KOKEILUT JA KÄYTÄNTEET
Kielellisesti tuettu opetus (KIETU-opetus) yläkouluikäisten maahanmuuttajaoppilaiden pedagogisena tukena, Raisa Harju-Autti, Tiina Aine, Pekka Räihä & Hanna-Maija Sinkkonen
TUTKIMUKSET
Maahanmuuttajataustaisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen interventiotutkimus, Alma Westerholm & Pirjo Aunio
HAASTATTELUT
Sellaista meidän maassa ei oikeastaan vielä ollut – uraauurtavaa työtä teoriasta käytäntöön, Timi Tervo
2018 nro 2, sisältö
LECTIO PRAECURSORIA
“Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä.” Oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa – oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja, Johanna Hasu
TUTKIMUKSET
Yhteisopettajuus osana kolmiportaisen tuen toteuttamista. Tapaustutkimus yhden koulun toimintamalleista, Hanna-Maija Sinkkonen, Teija Koskela, Kirsi Moisio & Sanna Suolanen
Kasvatuksellisesta pienluokasta yleisopetukseen: Käyttäytymishäiriöiden erityisen tuen toimintamalli ja sen tuloksellisuus, Jukka Sivola, Vesa Närhi & Hannu Savolainen
KOKEILUT JA KÄYTÄNTEET
Apila-leiri – lukusujuvuuden harjoitusta Seinäjoella, Saija Kantanen
ProKoulu-malli näkyy työrauhan kehittymisenä ja hyvinvointina Varkauden kouluissa, Anne Karhu, Soile Laitinen, Eriikka Laukkanen, Heikki Loimusalo, Päivi Malkki, Suvi Malmberg, Vesa Närhi, Hannu Savolainen, Pirjo Savolainen, Minna Selkomaa, Anne Suomalainen & Katja Taskinen
2018 nro 1, sisältö
LECTIO PRAECURSORIA
Kielen kehityksen polut: seurantatutkimus esikielellisen kehityksen vaiheesta koulun alkuun, Sira Määttä
TUTKIMUKSET
Vanhempien osallistuminen kuudesluokkalaisten kotitehtävien tekemiseen, Mari Tunkkari, Kaisa Aunola ja Noona Kiuru
ALLU-testin käyttökokemuksia ja luetun ymmärtämisen arviointi vuosina 1995 ja 2017, Tiina Turunen, Jenni Alisaari, Elisa Poskiparta ja Johanna Lindeman
Miltä murtoluku tuntuu? Kosketusviestit osana opetusta – käytännön kokemuksia ympäristöopin, biologian ja matematiikan oppitunneilta, Sari Lahtinen, Ritva Ketonen, Riitta Lahtinen ja Elina Kontu
KOGRESSIKERTOMUKSET
EARLI2017-konferenssi Tampereella 29.8.–2.9.2017, Sanni Pöysä, Jenni Ruotsalainen ja Tarja Pietarinen
2017 nro 4, sisältö
LECTIO PRAECURSORIA Kun perusopetuksen oppilaat oireilevat psyykkisesti – opettajien kokemuksia, Terhi Ojala
TUTKIMUKSET
Siirtymä alakoulusta yläkouluun yhtenäisja erilliskouluissa – siirtymään liittyvät huolet nuorilla, Oona Rautiainen, Laura Rissanen, Noona Kiuru ja Riikka Hirvonen
Alakoululaisten laskemisen ja lukemisen sujuvuuden seuranta, Eija Väisänen ja Pirjo Aunio
PUHEENVUOROT
Perusopetuksen normiston tuntemus erityisten opetusjärjestelyjen taustalla, Irene Rämä, Terhi Ojala ja Elina Kontu
KOGRESSIKERTOMUKSET
Matkakertomus Oppimisen tutkimuksen päivästä 5.5.2017 Helsingissä, Riikka Malinen ja Mirja Myllykoski