Kuvaus
AKI-arviointivälineistöön on aiemmin julkaistu AKI – Alakoulun DigiLukiseula luokille 1–6 (erikseen tuotteet luokille 1–2 ja luokille 3–6), jonka avulla tunnistetaan oppilaat, joilla on riski lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksiin. Nyt julkaistavat lukitaitojen yksilöllisen arvioinnin ja oppimisen seurannan välineet mahdollistavat taitojen tarkemman arvioinnin sekä oppimisen seurannan tuen aikana. Välineistö sisältää arvioijalle tarkoitetun käsikirjan sekä oppijan materiaalin.
AKI-menetelmä kokonaisuudessaan mahdollistaa tuen tarpeen varhaisen tunnistamisen, tehokkaan tuen suunnittelun ja sen vaikuttavuuden arvioinnin luku- ja kirjoitustaitojen osalta. Se on tarkoitettu arviointivälineeksi opettajille, erityisopettajille, psykologeille ja muille alakoululaisten luku- ja kirjoitustaidon parissa työskenteleville.
Yksilöarviointitehtävät koostuvat kolmesta ääneen lukemisen tehtävästä:
- sanojen lukeminen
- merkityksettömien sanojen lukeminen
- tekstin lukeminen
Oppimisen seurannan tehtävät koostuvat lukusujuvuuden ja oikeinkirjoituksen tehtävistä. Jokaisesta tehtävästä on kymmenen eri listaa, jotka ovat keskenään mahdollisimman rinnakkaisia. Tämä mahdollistaa taidon kehittymisen seurannan.
- Lukusujuvuus
- tavut
- diftongitavut
- lyhyet merkityksettömät sanat
- pitkät merkityksettömät sanat
- tekstit
- Oikeinkirjoitus
- lyhyet merkityksettömät sanat
- pitkät merkityksettömät sanat
- lisämateriaali: loppukahdennussanat
AKI – Lukitaitojen yksilöllinen arviointi ja oppimisen seuranta luokille 1–6 sisältää käsikirjan ja tehtävien monistepohjat ohjeineen sekä normitiedot tulosten tulkintaan. Se sisältää myös menetelmät taitojen kehittymisen havainnollistamiseen.