Kuvaus
AKI-arviointivälineistöön on aiemmin julkaistu AKI-seula (Alakoulun DigiLukiseula) luokille 1–6, jonka avulla tunnistetaan oppilaat, joilla on riski lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksiin. Nyt julkaistavat lukitaitojen yksilöllisen arvioinnin ja oppimisen seurannan välineet mahdollistavat taitojen tarkemman arvioinnin sekä oppimisen seurannan tuen aikana. Ne sisältävät arvioijalle tarkoitetun käsikirjan sekä oppijan materiaalin.
Nämä välineet on suunniteltu käytettäväksi yhdessä AKI-seulan kanssa, mutta ne toimivat myös itsenäisenä arvioinnin työkaluna. AKI-menetelmä kokonaisuudessaan mahdollistaa tuen tarpeen varhaisen tunnistamisen, tehokkaan tuen suunnittelun ja sen vaikuttavuuden arvioinnin luku- ja kirjoitustaitojen osalta. Se on tarkoitettu arviointivälineeksi opettajille, erityisopettajille, psykologeille, puheterapeuteille ja muille alakoululaisten luku- ja kirjoitustaidon parissa työskenteleville. Oppimisen seurannan tehtäviä voidaan käyttää myös alakoulun jälkeen lukemisen ja kirjoittamisen perustaitojen seurantaan.
Yksilöllisen arvioinnin tehtävät koostuvat kolmesta ääneen lukemisen tehtävästä:
- sanojen lukeminen
- merkityksettömien sanojen lukeminen
- tekstin lukeminen
Oppimisen seurannan tehtävät koostuvat lukusujuvuuden ja oikeinkirjoituksen tehtävistä. Jokaisesta tehtävästä on kymmenen eri listaa, jotka ovat keskenään mahdollisimman rinnakkaisia. Tämä mahdollistaa taidon kehittymisen seurannan.
- Lukusujuvuus
- tavut
- diftongitavut
- lyhyet merkityksettömät sanat
- pitkät merkityksettömät sanat
- tekstit
- Oikeinkirjoitus
- lyhyet merkityksettömät sanat
- pitkät merkityksettömät sanat
AKI – Yksilöllinen arviointi ja oppimisen seuranta sisältää käyttäjän käsikirjan sekä oppijan aineiston. Menetelmään kuuluvat lomakkeet ovat testin hankkineille tulostettavissa myös verkkosivuilta.