Hyvinvointia ja työrauhaa koulunkäyntiin

Miten voisimme tukea lasten ja nuorten hyvinvointia ja tarjota rauhallisen oppimisympäristön koulutunneille? Niilo Mäki Instituutin hankkeissa ja NMI Klinikan käytännön työssä ja yhteistyön kautta on syntynyt paljon hyvää materiaalia ja menetelmiä, joiden avulla voidaan tukea lasten ja nuorten hyvinvointia ja työrauhaa koulussa. Kehitämme uusia materiaaleja ja toimintamalleja tutkimuksen tuloksiin nojaten sekä tutkimme niiden vaikutuksia. Alla on esitelty muutamia teemaan sopivia julkaisujamme ja koulutuksiamme.

Tukena hyvinvointiin ja opiskelumotivaation löytymiseen

Nuorten kompassi -hyvinvointiohjelma: Opas nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille-oppaan tarkoituksena on tukea nuorten kanssa työskenteleviä ammattilaisia verkko-ohjelman käyttöönotossa. Oppaassa on ohjelman teoreettisten perusteiden ja ohjelman esittelyn lisäksi valmiita käyttömalleja ja ohjeita käytön aloittamisen helpottamiseksi. Verkko-ohjelma on vapaasti käytettävissä osoitteessa nuortenkompassi.fi. Tutkimustulosten mukaan Nuorten Kompassin avulla voidaan tukea nuorten hyvinvointia sekä urasuunnittelua ja lisätä nuorten paineensietokykyä. Ohjelman tavoitteena on lisätä taitoja, jotka lisäävät itsetuntemusta, hyväksyntää, myötätuntoa, läsnäoloa sekä rohkeutta oman tien kulkemiseen. Nämä taidot puolestaan lisäävät hyvinvointia ja valmiuksia kohdata elämässä vääjäämättä eteen tulevia haasteita.

Useilla nuorilla on vaikeuksia opiskella opintonsa loppuun. Opintojen keskeyttämiseen on monia syitä, esimerkiksi oppimisvaikeudet, mutta merkittävin on motivaation puute. Otetta opintoihin -kirjassa (maaliskuun ajan tarjouksessa -15%) käsitellään opiskelijan motivaatiota kouluympäristössä ja se tarjoaa käytännönläheistä ja hyödyllistä tietoa kaikille toisen asteen opiskelijoiden kanssa työskenteleville. Siinä käydään läpi motivaatio- ja kehityspsykologiaa, pureudutaan opintojen keskeyttämisen syihin ja kuvaillaan kattavasti, millä tavalla motivoitumattomuus ja siihen liittyvät muut ongelmat näkyvät ammattiin opiskelevan koulunkäynnissä. Kirjassa esitetään myös ratkaisuja: käydään läpi nykyiset tuen muodot ja periaatteet ja esitellään uusia ryhmätuen muotoja ja tapoja kohdata opiskelija. Kirjoittajat ovat toisen asteen, psykologian ja kasvatustieteen ammattilaisia ja asiantuntijoita. Toimivia tapoja motivaation ylläpitoon tarjoaa myös maksuttomista materiaaleistamme löytyvä Opettajan vinkkikirja.

Viime vuosina koulu-uupuminen on yleistynyt. Mitä voimme tehdä nuorten hyvinvoinnin tukemiseksi ja mikä nykykoulussa uuvuttaa? Koulu-uupuminen nuoruusiässä -verkkotallennekoulutuksessa käydään läpi mitä koulu-uupuminen on, miten ja milloin koulu-uupuminen ilmenee sekä sitä, miten koulu-uupuminen kehittyy. Lisäksi koulutuksessa pohditaan sitä, miten koulu-uupumisesta toivutaan, ja miten nuorta voidaan tukea toipumisessa. Koulutus on katsottavissa oman aikataulun mukaan videotallenteina ja se on tarkoitettu erityisesti yläkoulun ja toiseen asteen opetus- ja oppilashuollon henkilöstölle.

NMI Klinikka tarjoaa konsultaatiota ja työnohjausta lapsen ja nuoren koulunkäynnin tuen suunnitteluun. Konsultaatiosta voidaan hakea vahvistusta lapsen tai nuoren koulunkäynnin vaikeuksien ymmärtämiseen ja tuen ideointiin, testien tulkintaa. Työnohjauksessa on mahdollista rauhassa asettua pohtimaan myös työn solmukohtia tai omaa jaksamista. Hinta määräytyy tilaajan toivoman laajuuden mukaan.

Koko luokan ja koulun tasoisen tuen menetelmiä

Työrauha kaikille -toimintamalli on tarkoitettu luokan työrauhan parantamiseen. KUMMI 9. Työrauha kaikille – Toimintamalli työrauhaongelmien vähentämiseksi on kirjoitettu oppaaksi koulun aikuisille, jotka työskentelevät luokkien 5–9 oppilaiden kanssa ja haluavat puuttua oppituntien aikaisiin työrauhaongelmiin. Työrauha kaikille -toimintamalli on osa oppimisen ja koulunkäynnin yleistä tukea. Se perustuu opettajien väliseen yhteistyöhön ja sen vuoksi soveltuu käytettäväksi etenkin sellaisilla luokilla, joita opettavat useat eri opettajat. Järjestämme aiheesta tilauskoulutuksia myös verkkotallennekoulutuksena, lue lisää tästä linkistä.

ProKoulu ja Yhteispeli ovat puolestaan menetelmiä, jotka pyrkivät vaikuttamaan käyttäytymisen ongelmien ennaltaehkäisemiseen ja hyvinvoinnin tukemiseen koko koulun tasolla. ProKoulu on tutkimustietoon perustuva käyttäytymisen ongelmien ennaltaehkäisemiseen kehitetty toimintamalli kouluihin. Toimintamalli tukee kasvatusyhteisön positiivisen toimintakulttuurin kehittämistä, painottaen sosiaalisten taitojen opettamisen ja ohjaamisen merkitystä toivotun käyttäytymisen tukemisessa. ProVaka puolestaan soveltaa samoja periaatteita varhaiskasvatukseen, tukien ennaltaehkäisevästi lasten sosiaalista käyttäytymistä. Yhteispelin tavoitteena on tukea koko kouluyhteisön hyvinvointia ja vahvistaa lasten tunne ja vuorovaikutustaitoja ala- ja yhtenäiskouluissa sekä vaikuttaa koko koulun toimintakulttuuriin ja johtamiseen käytännönläheisten toimintatapojen kautta. Yhteispeli -koulutuksissa koulutetaan opettajia lasten työskentelyn ohjaamiseen, rehtoreita koulun kehittämiseen ja muutosprosessien johtamiseen sekä työyhteisöä aikuisten keskinäisen työskentelyn ja työhyvinvoinnin tukemiseen. ProKoulu ja Yhteispeli -koulutuksia toteutetaan tilauskoulutuksena.

Yhteisopettajuus on kahden tai useamman opettajan tasa-arvoista yhteistyötä, jossa he vastaavat yhdessä oppilasryhmän opetuksen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista. Kummi 16. Tavoitteena yhteisopettajuus – Näkökulmia ja toimintamalleja onnistuneeseen yhdessä opettamiseen esittelee millaisin eri tavoin yhteisopettajuutta toteutetaan suomalaisissa peruskouluissa. Yhteisopettajuudessa olemassa olleet resurssit on kohdennettu uudella tavalla, mikä mahdollistaa aiempaa monipuolisemmat pedagogiset ratkaisut. Käytännön esimerkkien lisäksi Kummi-julkaisu pohjautuu yhteisopettajuutta koskevaan kansainväliseen ja kotimaiseen tutkimustietoon. Kummi tarjoaa käytännön työkaluja yhteisopettajuuden suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin esi- ja perusopetuksessa.


Maaliskuun tarjous Kojussa: Otetta opintoihin -kirja -15% alennuksella!