Kuvaus
Aiemman Lukivaikeuksien seulontamenetelmä nuorille ja aikuisille (Holopainen ym. 2004) rinnalle on tullut myyntiin uutena päivitettynä, digitaalisena versiona DigiLukiseula – digitaalinen luku- ja kirjoitustaidon arviointimenetelmä nuorille ja aikuisille, 2019 (Maria Paananen, Hanna Pöyliö, Sami Määttä, Jarkko Hautala, Kenneth Eklund, Matti Kinnunen, Jari Westerholm & Leena Holopainen.)
DigiLukiseula mahdollistaa lukemisen ja kirjoittamisen taitojen arvioinnin entistä nopeammin: tehtävien tekeminen, tarkistaminen ja pisteyttäminen hoituvat digitaalisesti! Arviointitehtävien sisältö on uudistettu ja tehtävissä on huomioitu digitaaliset mahdollisuudet. Toisen asteen DigiLukiseula on seulontatesti, joka on tarkoitettu yli 15-vuotiaiden perusluku- ja kirjoitustaidon sekä luetun ymmärtämisen arviointiin.
Toisen asteen seulontamenetelmä sisältää seuraavat tehtävät:
- kaksi teknisen lukutaidon tehtävää
- oikeinkirjoituksen tehtävän
- luetun ymmärtämisen tehtävän
- opintoihin liittyvän kyselyn
Opiskelijan tuloksia pääsee tarkastelemaan tehtäväkohtaisesti. Jokaisen tehtävän kohdalle tulee näkyviin lyhyt koonti opiskelijan kaikkien vastausten määrästä, oikeiden vastausten määrästä, vastaamiseen käytetystä ajasta ja tehtävän tuloksesta persentiilinä. Koonnin alla vastaukset ovat nähtävillä kokonaisuudessaan, jolloin niitä voi tarkastella myös laadullisesti (esimerkiksi sanelun sanoja). Jokaisen tehtävän kohdalla on myös lyhyt kuvaus tehtävän sisällöstä ja sen tarkoituksesta.
Mitä seulonnan jälkeen?
Seulontamenetelmiä ei ole tarkoitettu lukiongelmien diagnosoinnin ainoaksi välineeksi, vaan työkaluksi, jonka avulla pystytään tehokkaasti tunnistamaan ne opiskelijat, joiden ongelmat näyttävät edellyttävän lukemisen ja kirjoittamisen taitojen tarkempaa arviointia. Seulontamenetelmän testitulokset ohjaavatkin valikoimaan joillakin osa-alueilla heikosti menestyviä opiskelijoita tarkempaan tuen tarpeen selvittelyyn yksilötestien avulla (esim. Lukemis- ja kirjoittamistaitojen yksilötestistö nuorille ja aikuisille, 2006).
NMI:n julkaisemat lukivaikeuksien arvioinnin menetelmät nuorille ja aikuisille muodostavat kokonaisuuden, joka on tarkoitettu erityisesti toisen asteen opiskelijoiden lukivaikeuksien tunnistamiseen ja arviointiin. Tavoitteena on ollut luoda kokonaisuus lukiongelmien tunnistamiseen ja niiden tarkempaan yksilölliseen arviointiin toisen asteen opintojen alkuvaiheessa, jotta saatava tieto on käytössä opintojen tukena koko opiskeluajan. Testikokonaisuus mahdollistaa arviointiprosessin, johon sisältyy lukivaikeuksien systemaattinen seulonta opiskelijaryhmissä ja esiin tulevien ongelmien tarkempi yksilöllinen arviointi.
DigiLukiseulan myynti ja käyttöönotto
DigiLukiseula on myynnissä lisenssiperiaatteella. Yhden opiskelijan lisenssi maksaa 1,60 euroa. Lisäksi maksetaan palvelumaksua 60 euroa, palvelumaksu on voimassa viisi vuotta. Tällä maksulla katetaan tukipalvelua, johon käyttäjät voivat olla yhteydessä kysymysten herätessä/ ongelmatilanteissa.
Mikäli olet jo aikaisemmin tilannut Digilukiseulan ja haluat tehdä lisätilauksen, lähetä sähköpostia osoitteeseen tilaukset@nmi.fi.
Käytännön toteutuksesta
Lisenssi on siis käytännössä kirjautumiskoodi tehtäviin. Opettaja/ rehtori/hankinnoista vastaava ostaa tarvittavan määrän lisenssejä verkkokaupasta ja antaa koodin kaikille niille oppilaitoksensa opettajille, jotka tehtäviä teetättävät opiskelijoille. Koodilla opettaja saa oikeuden teettää tehtäviä. Käytännössä opettaja siis rekisteröityy, kirjautuu järjestelmään ja luo siellä tunnuksia opiskelijoille sen verran kuin tarvitsee.
Huom! Testiajankohtaa miettiessäsi, huomioi rekisteröintiin ja lisenssien ostoon sekä opiskelijoiden tunnusten luomiseen menevä aika. Tunnukset/ lisenssit vähenevät sitä mukaa kuin niitä käytetään, reaaliaikaisesti. Tunnukset/ lisenssit eivät vanhene, vaan niitä voi käyttää esim. seuraavanakin syksynä, jos jää yli.
DigiLukiseulan ostajille tarjotaan opetusvideotallenne sekä digitaalinen käsikirja järjestelmän ja arviointivälineen käyttöön liittyen. Saat linkit ja kirjautumisohjeet alustanne toimistusvahvistuksesta.
Huomioi, että opiskelijat tarvitsevat tehtävien tekemiseen tietokoneen, näppäimistön, ulkoisen hiiren ja kuulokkeet. Selaimena käytetään joko Chromea tai Mozilla Firefoxia.
Tietojen säilytyksestä ja tietosuojasta
Opiskelijoiden henkilötiedot (nimi ja ryhmä) tallentuvat Niilo Mäki -säätiön suojatulle palvelimelle, jossa niitä säilytetään neljän vuoden ajan. Sen jälkeen aineisto anonymisoidaan eli tehtävien tulosten yhteydestä poistetaan henkilötiedot (opiskelijan nimi, ryhmä). Anonymisoituja tehtävien ja kyselyjen tuloksia voidaan käyttää tutkimus- ja kehittämistyössä Niilo Mäki -säätiön ja yhteistyökumppaneiden toimesta.
Oppilaitokset vastaavat henkilötietoja sisältävien tulosten säilytyksestä/ arkistoinnista tästä eteenpäin. Tulokset voidaan esimerkiksi tallentaa omille suojatuille asemille tai tulostaa niistä paperiversiot.
Niilo Mäki -säätiö toimii henkilötietojen käsittelijänä ja lisenssejä ostavalla oppilaitoksella/ kunnalla on rekisterinpitäjän rooli. Kun oppilaitokset ostavat lisenssejä, oston yhteyteen tulee tietojen käsittelyyn liittyvä sopimus, jonka ehdot ostaja hyväksyy allekirjoittamalla käsittelysopimuksen ja palauttamalla sen Niilo Mäki Instituuttiin. Sopimuspohja lähetetään tilausvahvistuksessa tilaajalle ja se on saatavilla myös tästä.
DigiLukiseulan (Arvio-järjestelmän) käyttäjien (opettajat) yhteystietorekisterin tietosuojaseloste on saatavilla tästä.
Tiivistetysti
Demo
Lisätietoja
Lue lisää osoitteesta digilukiseula.nmi.fi
DigiLukiseulan käyttöperehdytys (ohjevideo)
Digilukiseulan käyttöön on tarjolla myös koulutusta:
Nuorten ja aikuisten lukemis- ja kirjoittamistaitojen arviointi – digitaalisen seulontamenetelmän DigiLukiseulan käyttökoulutus, verkkotallenne
Koulutusta toteutetaan myös tilauskoulutuksena.
Tekninen tuki DigiLukiseulan ostaneille:
Puhelin arkisin klo 9-13.30: 040 702 7527 (Jaakko Ryssy)
Sähköposti: arvio-tuki@nmi.fi
Muut lisätiedot
Maria Haakana
050 361 0973
Maria Rintanen
050 441 3686
Riikka Malinen
040 704 1318
Palautetta asiakkailta
“Teetin digiseulan, ja on todettava, että järjestelyt toimivat erittäin selvin ohjein ja luontevasti. Kiitos onnistuneesta digiseulasta! Olen tarkistanut paperisia tehtäviä vuosikausia, ja nyt nopeus ja kätevyys yllättivät oikein myönteisesti. “