Tukea oppimiseen inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa ja koulussa 2024-2026

Koulutushankkeen tavoitteet, sisällöt, toteutus, kouluttajat ja tuotokset

Hankkeessa kehitetään varhaiskasvatuksen ja opetustoimen ammattilaisten erityispedagogista osaamista tunnistaa oppimisen vaikeuksia ja tukea yksilöllisiä oppimispolkuja. Osallistujat omaksuvat tutkimusperustaista tietoa, menetelmiä ja toimintamalleja kasvun, oppimisen ja hyvinvoinnin tukemiseen ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen/opetuksen toteutukseen. Painopisteitä koulutuksten sisällöissä ovat ennaltaehkäisevä ja varhainen tuki, erilaisten oppimisen vaikeuksien tunnistaminen, tuen suunnittelu, toteutus ja tuen vaikuttavuuden arviointi sekä oppilaiden hyvinvointia ja inkluusiota edistävät työtavat.

Osio 1: Oppimisen ja kehityksen tuki varhaiskasvatuksessa ja esi- ja alkuopetuksessa

Varhaiskasvatuksen pedagogiset vastuut: Laadukas pedagogiikka arjen kasvatustyön tukena (1 op)

Leikki-ikäisten lasten matemaattisten taitojen tukeminen – Nallematikan matkassa varhaismatematiikan maailmaan (1 op)

Varhaisten matemaattisten taitojen ja varhaisen lukutaidon arviointi ja tukeminen (2op)

Matemaattisten taitojen kehitys, oppimisen vaikeudet, arviointi ja tukeminen esi- ja alkuopetuksessa (1 op) verkkokoulutus

Hahmotusvaikeudet – tunnistamisesta tukeen varhaiskasvatuksessa (2 op)

Ennaltaehkäisevä tuki yleisessä tuessa (1 op)


Osio 2: Oppimisen ja kehityksen tuen keinoja perusopetukseen

Päällekkäistyneet oppimisvaikeudet (1 op), verkkokoulutus

Oppimisvaikeudet ja oppimisen ohjaaminen (1 op)

Tukea tarvitsevan oppilaan arviointi (2 op)

Hahmotusvaikeudet – tunnistamisesta tukeen alakoulussa (2 op)

Differentiering – att möta elever med olika behov i klassrummet (1 sp)

Oppimisen vaikeudet musiikinopiskelussa (1op)


Osio 3. Oppimisen tuen keinoja nuorille

Nuorten oppimisvaikeudet ja tukeminen (1op)

Toisella asteella ja yläkoulussa ilmenevien opiskelun vaikeuksien tunnistaminen ja tukitoimien suunnitteleminen (2 op)

Eriyttäminen tiimityönä aineenopetuksessa (2 op)

Oman opinto-ohjelman mukaan opiskelu ja opetuksen muut joustot (2 op)

Oppimisvaikeudet lukiossa (1 op) verkkokoulutus

Hahmottamisen haasteet toisen asteen koulutuksessa (1 op) verkkokoulutus

Keinoja matikan taitojen tukemiseen yläkoulussa ja toisella asteella (2 op)


Osio 4. Oppilaan hyvinvoinnin tukeminen ja yhteistyö vanhempien kanssa

Koulu-uupuminen nuoruusiässä (1 op)

Lapsen pystyvyyskokemuksen merkitys oppimiselle ja pystyvyyden tukeminen (1op)

Miten auttaa vanhempaa ymmärtämään lapsen oppimisvaikeuksia ja tukemaan oppimista (1 op)

Kyllä tästä selvitään – keinoja hyvinvointitaitojen opettamiseen (1 op)


Osio 5.  Inkluusiota edistävä koulu

Erityistä tukea yleisopetuksen luokassa (1 op)

Samundervisning: Att bemöta elever med särskilda behov inom allmän undervisning – samordnad undervisning, kompanjonlärarskap och flexibla undervisningsgrupper (1 sp)

Kohti inkluusiota yhdessä opettaen (2 op)

Tiimitaidot inklusiivisen opetuksen työkaluna (1 op)


Hankkeessa syntyvät tuotokset ja materiaalit

Hankkeen pääasiallinen tuotos on varhaiskasvatuksen opetustoimen henkilöstön tutkimusperustaisen tiedon ja osaamisen vahvistuminen oppimisvaikeuksien arvioinnissa ja oikea-aikaisessa tuessa. Sisällöistä koostetaan lisäksi työssä hyödynnettävää materiaalia alla olevista aiheista:


Kouluttajien pätevyys ja osaaminen

Hasu Johanna, FT, pianonsoiton opettaja, Pohjois-Kymen musiikkiopisto
Johanna Hasu on toiminut yli kaksikymmentä vuotta pianonsoiton opettajana suomalaisissa musiikkioppilaitoksissa. Hänen väitöskirjansa (2017) käsitteli oppimisen vaikeuksia pianonsoiton opiskelussa. Hasu luotsasi oman oppilaitoksensa opetussuunnitelmatyötä toimiessaan apulaisrehtorina, ja oli kouluttajana myös valtakunnallisessa ops-koulutuksessa. Hän on pitänyt koulutuksia musiikkioppilaitosten opettajille eri puolilla Suomea ja luennoi Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Johdatus pedagogiikkaan -luentosarjassa. Syksyllä 2023 häneltä ilmestyy kirja Kaikilla äänillä (Reuna), jossa käsitellään taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa oppilaslähtöisyyden näkökulmasta.

Havukainen Elisa, ProVaka-hankekoordinaattori, Niilo Mäki Instituutti
Elisa Havukainen toimii Niilo Mäki Instituutissa ProVaka-hankekoordinaattorina. Elisa on koulutustaustaltaan varhaiskasvatuksen opettaja, jolla on laaja työkokemus opetustehtävistä sekä päiväkodin johtajan ja varhaiskasvatuksen päällikön tehtävistä. ProKoulu/ProVaka-toimintakokonaisuus on suomalainen versio peruskoulussa ja varhaiskasvatuksessa toteutettavasta School Wide Positive Behavior Support viitekehyksestä, jonka tavoitteena on aikuisten toimintamalleja kehittämällä vahvistaa päiväkodin toimintakulttuuria lasten sosiaalisia taitoja tukevaksi. Toimintakulttuurin kehittämistyöhön liittyvän kouluttamisen ja ohjaamisen lisäksi Elisan kiinnostuksen kohteena on varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan, johtamiseen sekä tiimityöhön liittyvät teemat.

Heikkilä Riikka, PsT, Niilo Mäki Instituutti
Heikkilä on tutkija, neuropsykologian erikoispsykologi ja kouluttaja. Hän on toiminut yli kymmenen vuoden ajan opetushenkilökunnan täydennyskouluttajana aiheinaan muun muassa lukivaikeudet, lukemisen tukeminen ja oppimisvaikeuksien päällekkäistyminen. Heikkilä on ollut mukana kehittämässä sekä kirjallisia että tietoverkkovälitteisiä lukemissujuvuuden arviointi- ja harjoittelumenetelmiä. Tällä hetkellä Heikkilä toimii vastuullisena tutkijana Niilo Mäki Instituutissa LUKINO-hankkeessa arviointimenetelmien uudistustyön parissa.

Järviluoma Elina, psykologi, PsM, FM, Keski-Suomen hyvinvointialue, oppimisen tuen yksikkö Lastentutkimusklinikka
Järviluoma työskentelee psykologina Keski-Suomen hyvinvointialueen neuropsykiatrisen ja oppimisen tuen yksikön Lastentutkimusklinikalla. Elinan työ koostuu kouluikäisten lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien ja neuropsykiatristen vaikeuksien arvioinnista ja kuntoutuksesta. Aiemmin Elina on työskennellyt opiskeluhuollon psykologina, ja sekä alle kouluikäisten lasten kuntoutuksen että nuorten aikuisten ja aikuisten parissa. Elina on ollut mukana tekemässä Kummi-sarjan 11:ttä julkaisua Oppilaan minäkuva ja luottamus omiin kykyihinsä, sekä ollut pääkirjoittajana lukivaikeutta ja matematiikan oppimisvaikeuksia käsittelevässä OMIS-opassarjassa. Koulutukseltaan Elina on psykologian ja filosofian maisteri, pääaineenaan puheviestintä.

Kontinen Juha, KM, erityisopettaja, Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu
Juha työskentelee Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulussa erityisopettajana. Ennen nykyistä työtehtäväänsä Juha on työskennellyt yliopistonopettajana Jyväskylän yliopistossa ja erityisopettajan eri tehtävissä alkuopetuksessa lukioon. Kontisella on laaja käytännön työkokemus inklusiivisen koulukulttuurin rakentamisesta ja kokoaikaisesta yhteisopetuksesta. Opettajien täydennyskoulutuksia Kontinen on pitänyt vuodesta 2015 alkaen. Teemoina koulutuksissa on yhteisopettajuus, inklusiivinen opetus, eri tasoisen tuen toteuttaminen yleisopetuksen luokassa ja eriyttäminen.

Koponen Tuire, (PsT), apulaisprofessori, Jyväskylän yliopisto
Tutkimusalat: Matematiikan oppimisvaikeudet, lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäistyminen, numeeristen kognitioiden kehitys ja yhteys myöhempään oppimiseen, matematiikan taitojen kuntoutus, minäpystyvyys ja oppimisvaikeudet Tutkimushankkeet: Lasten lukemisen ja laskemisen sujuvuusongelmat (Suomen Akatemia), Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot (Suomen Akatemia)

Kronberg Nea, PeM, speciallärare, projektforskare
Nea Kronberg jobbar som projektforskare inom läs- och skrivområdet i projektet InLärning och Stöd. Nea har även tidigare utvecklat material för träning och kartläggning av läsförståelse samt utvecklat Spel-Ett, den finlandssvenska versionen av Ekapeli. Hon har likaså varit med och utformat den svenska delen av LukiMat-tjänsten. Nea har jobbat flera år som speciallärare och kommunal koordinator för specialundervisning och trestegsstöd. Hon gör även utredningar av läs- och skrivsvårigheter.

Kultti-Lavikainen Nina, kehityksen ja kasvatuksen erikoispsykologi, PsL, kognitiivinen psykoterapeutti, neuropsykologi, lastentarhanopettaja, Niilo Mäki Instituutti
Nina työskentelee Niilo Mäki Instituutissa hanketyössä. Ennen hanketyötä hän toimi 30 vuoden ajan Niiilo Mäki Instituutin ja Jyväskylän kaupungin perheneuvolan Lastentutkimusklinikalla psykologina. Hankkeissa ja asiakastyössä hän on perehtynyt lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien ja neuropsykiatrisia vaikeuksien arviointiin ja kuntoutukseen. Oppimisvaikeuksien ja neuropsykiatristen vaikeuksien arvioinnin ja kuntoutuksen lisäksi työ on koostunut vanhempien tukemisesta sekä koulun henkilökunnan ja psykologien konsultaatiosta ja työnohjauksesta. Nina on ollut kirjoittamassa Kummi -sarjan julkaisuja: Kummi 4 oppimisvaikeuksien arvioinnista, Kummi 5 lukemisen ja kirjoittamisen ryhmäkuntoutuksesta sekä Kummi 15 toiminnanohjauksen ryhmäkuntoutuksesta. Nina työskentelee lisäksi Niilo Mäki Instituutin kouluttajana. Koulutukset liittyvät oppimisvaikeuksien arviointiin, kuntoutukseen ja erilaisten oppimisvaikeuksien päällekäistymiseen. Lisäksi koulutukset ovat kohdentuneet lukemisen ja kirjoittamisen, luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden sekä toiminnanohjauksen vaikeuksiin ja em. taitojen tukemiseen. Kognitiivisen terapiatyön myötä koulutuksen teemat ovat liittyneet myös lasten neuropsykiatrisiin vaikeuksiin, itsetunnon kysymyksiin sekä oppimisvaikeuksien ja psykiatristen ongelmien kytkeytymiseen.

Lahti Juha, Kasvatustieteiden maisteri, erityisluokanopettaja, työnohjaaja
Lahti toimi projektikoordinaattorina Niilo Mäki Instituutissa aikuisten hahmottamistaitojen tuki –hankkeessa (2018). Hakkeen tavoitteena oli tuottaa hahmotushäiriöisten työikäisten toimintakyvyn kehittämiseen verkkopohjainen harjoitusohjelmisto. Lisäksi hankkeen tavoitteena oli kouluttaa mentor -verkosto toimintakykyä tukevan ja kehittävän harjoittelun ohjaajiksi. Työuransa Lahti on tehnyt Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Onervassa. Hän on toiminut erityisluokanopettajana kieli-, kuulo-, näkö- ja autisminkirjon sekä monitarpeisten oppilaiden opettajana. Vuodesta 2002 Lahti toimi Onervan oppimispäällikkönä vastuualueenaan erilaisten tukitoimien ja konsultointien organisointi ja toteuttaminen lähikoulua käyville oppilaille ja heidän kanssaan työskenteleville. Lahti on myös koulutukseltaan työnohjaaja.

Leppänen Ulla, PsT, psykologi, perhe-ja pariterapian psykoterapeutti, Keski-Suomen hyvinvointialue, oppimisen tuen yksikkö, Lastentutkimusklinikka
Ulla on töissä Keski-Suomen hyvinvointialueen Lastentutkimusklinikalla psykologina. Ullan työnkuvaan kuuluu lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien ja neuropsykiatristen vaikeuksien arviointi ja kuntoutus. Myös vanhempien tukeminen sekä koulun henkilökunnan ja psykologien konsultaatiot ja työnohjaus ovat osa Ullan työtä. Lisäksi Ulla työskentelee Niilo Mäki Instituutin kouluttajana. Koulutukset liittyvät oppimisvaikeuksien arviointiin ja kuntoutukseen, esimerkiksi lukemisen sujuvuuden ja oikeinkirjoituksen sekä luetun ymmärtämisen ryhmäkuntoutukseen.

Malinen Olli-Pekka, KT, yliopistonlehtoriHelsingin yliopisto
Olli-Pekka työskentelee erityispedagogiikan yliopistonlehtorina Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Ennen nykyistä tehtäväänsä Olli-Pekka on työskennellyt muun muassa kansainvälisten koulutushankkeiden parissa sekä Niilo Mäki Instituutin tutkijana, kouluttajana ja varatoiminnanjohtajana. Lisäksi hän on toiminut vierailevana tutkijana Kiinassa, Yhdysvalloissa ja Alankomaissa. Olli-Pekan mielenkiinnon kohteita ovat opettajien pystyvyyden kokemus ja ammatillinen kehittyminen sekä tutkimukseen pohjautuvat toimintatavat, joilla mahdollistetaan tukea tarvitsevien oppilaiden oppiminen yleisopetuksen luokassa.

Määttä Sami, PsT, ma. yliopistonlehtori, Tampereen Yliopisto
Määttä työskentelee yliopistonlehtorina Tampereen Yliopistossa ja kouluttajana Niilo Mäki Instituutissa. Hän on aiemmin työskennellyt mm. Jyväskylän Yliopistossa tutkijana (mm. Koulupolku-hanke ja Kouluakäymättämyys Suomessa-hanke) ja yliopistonopettajana sekä Niilo Mäki Instituutissa tutkijana erilaisissa projekteissa, mm. Itä-Suomen yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhteisessä ProKoulu-tutkimuksessa, jossa kehitettiin oppilaiden toivottua käyttäytymistä tukevaa koko koulun toimintamallia ja NMI:n Motivoimaa-hankkeessa, jossa tutkittiin ammattiin opiskelevien nuorten motivaatiota ja opiskelun tukemista. Määttä on erityisen kiinnostunut nuorten motivaatiosta ja sen tukemisesta sosiaalista ympäristöä muokkaamalla. Määtän pitämien koulutusten aiheina ovat olleet motivoitumattomien opiskelijoiden  tukeminen kouluympäristöön sopivien motivaationäkemysten pohjalta sekä oppimisvaikeuksien ja oppimismotivaation yhteydet.

Naukkarinen Marjo, KM, ela, aineenopettaja, projektisuunnittelija, Niilo Mäki Instituutti
Naukkarinen työskentelee hankesuunnittelijana Niilo Mäki Instituutissa Nuorten Hahmola -hankkeessa ja laaja-alaisena erityisopettajana. Nuorten Hahmola -hankkeen tavoitteena on, että nuoret ja heidän kanssaan toimivat tunnistavat ja hyväksyvät aiempaa paremmin hahmotusvaikeudet, niiden ilmenemisen sekä merkityksen opinnoissa, työssäoppimisessa, vertaissuhteissa ja yleisesti arjessa. Ennen Nuorten Hahmola -hanketta Naukkarinen on kerryttänyt pitkää työkokemusta koulumaailmasta, työskennellen sekä opettajana että koulunkäynnin ohjaajana perusopetuksessa.

Niskakoski Maria, KM, EO
Niskakoski toimii hankevastaavana Niilo Mäki Instituutissa Lukivaikeuksien seulontamenetelmän päivitys ja digitalisointi –hankkeessa ja aikuislukion erityisopettajana Gradiassa. Hankkeessa valmistellaan digitaalista lukivaikeuksien seulontamenetelmää nuorille ja aikuisille käytössä olevan seulontamenetelmän pohjalta (Holopainen ym. 2004). Paananen on aiemmin työskennellyt erityisopettajana sekä perusasteella että päivälukiossa. Jyväskylän yliopistossa Paananen on toiminut yliopistonopettajana erityispedagogiikan oppiaineessa ja projektitutkijana Suomen Akatemian Lasten luku- ja laskutaidon sujuvuus -hankkeessa

Ropponen Tytti, FM, historian, yhteiskuntaopin, uskonnon ja ET:n aineenopettaja, Espoon kaupunki
Tytti toimii espoolaisessa lukiossa aineenopettajana. Hän on erityisesti kiinnostunut niiden nuorten opintojen tukemiseen, joilla on neuropsykiatrisia haasteita sekä nepsy-vaikeuksien näkyväksi tekemisestä kouluyhteisössä. Tytti on osallistunut Niilo Mäki instituutin Kummi 15. Etsivät-ryhmä – Lasten toiminnanohjauksen taitojen tukeminen ryhmässä julkaisun tekemiseen. Lisäksi Tytti on ohjannut Niilo Mäki instituutissa lasten toiminnanohjauksen kuntoutusryhmiä.

Salminen Jonna, KT, erityisopettaja, Puistokadun päiväkotikoulu, Jyväskylän kaupunki
Kouluttaja on perehtynyt varhaisten akateemisten taitojen arviointiin ja tukemiseen sekä oppimisvaikeuksien varhaiseen tunnistamiseen (sekä tutkijana että opettajana). Lisäksi hän on itse ollut kehittämässä akateemisten taitojen arvioinnin ja tuen menetelmiä.

Salmi Paula, FT, puheterapeutti, tutkija, Niilo Mäki Instituutti, lehtori, Helsingin yliopisto
Salmi toimii tutkijana Niilo Mäki Instituutin Inlärning och stöd -hankkeessa ja logopedian lehtorina Helsingin yliopistossa. Hän kehittää uusia välineitä lukutaidon ja nimeämisen arviointiin, seurantaan ja tukeen. Salmi on ollut mukana kehittämässä suomenkielisiä ja ruotsinkielisiä kielellisten taitojen ja lukemisen arviointivälineitä ja kuntoutusmateriaaleja sekä tekee kliinistä kuntoutustyötä oppimisvaikeuslapsien parissa. Salmen tutkimuksen ja koulutuksen aiheina ovat nimeämisen ja lukemissujuvuuden vaikeuksien tunnistaminen sekä niiden tukeminen ennen kouluikää ja kouluiässä 

Vataja Pia, Ped.mag, doktorand, klass- och speciallärare, projektforskare
Pia Vataja fungerar som projektforskare vid Niilo Mäki Institutet inom ILS-projektet (InLärning- och Stöd i Finlandssvenska skolor) och NAPP-projektet (NAPP – tidig kartläggning av förutsättningar för inlärning). Hon har utarbetat finlandssvenska verktyg för kartläggning och uppföljning av elevers läsning, skrivning och benämning. Pia Vataja forskar och föreläser om en- och tvåspråkiga finlandssvenska barns läsutveckling i de tidiga skolåren. Hon har också en lång erfarenhet från skolvärlden både som klass- och speciallärare.

Ylönen Suvi, YTM, KM
Ylönen toimii projektisuunnittelijana aikuisten hahmottamistaitojen tuki -hankkeessa, jossa kehitetään Hahmola-oppimisympäristöä ja järjestään Hahku-mentorikoulutuksia. Ylönen on yhteiskuntatieteiden maisteri, kasvatustieteen maisteri, varhaiskasvatuksenopettaja ja erityispedagogiikan jatko-opiskelija. Ylönen tekee väitöskirjaa hahmotusvaikeuksien ilmenemisestä ja hahmotusvaikeuksille annetuista merkityksistä. Hän on kiinnostunut kokemusasiantuntijuustiedosta ja oppimisvaikeuksista yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Ylönen on toiminut vuosina 2018–2020 Tartu tarinaan -hankkeen vetäjänä ja kehittänyt varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen Lukuboksi-toimintamallia, jossa keskeistä on toiminnallinen lukeminen ja lukuilo. Ylönen kouluttaa lukuilon ja toiminnallisen lukemisen teemoista. Ylönen on ollut projektitutkijana myös Jyväskylän ja Turun yliopistojen Loikka-hankkeessa, jossa täydennyskoulutettiin varhaiskasvatuksenopettajia. Täydennyskoulutuksessa syvennyttiin varhaiskasvattajien ammatilliseen osaamiseen kehittävän työotteen kautta. Sisältöinä täydennyskoulutuksessa olivat lasten kielelliset taidot, kielitietoinen pedagogiikka ja varhaiskasvatus monikielisenä toimintaympäristönä.

Koulutushankkeessa kouluttavat Valterin asiantuntijat:

Valteri on Opetushallituksen alaisuudessa toimiva valtakunnallinen oppimis- ja ohjauskeskus, joka tukee lähikouluperiaatteen toteutumista tarjoamalla monipuolisia palveluja yleisen, tehostetun jaerityisen tuen tarpeisiin.

Granroth-Nalkki Sari, KM, ohjaava opettaja, erityisopettaja, luokanopettaja, Valteri Onerva
Granroth-Nalkilla on laaja kokemus eri-ikäisten oppilaiden kanssa työskentelystä perusopetuksessa sekä luokanopettajana että erityisopettajana. Kouluttaja on työskennellyt yhteisopettajana ja kehittänyt yhteisopettajuutta noin 10 vuoden ajan. Hän on täydentänyt osaamistaan positiivisen pedagogiikan ja hyvinvointitaitojen sekä henkilöstöjohtamisen ja oppilaitosjohtamisen koulutuksilla. Kouluttaja on toiminut aktiivisesti työyhteisöissä kehittämistehtävissä mm. kehittyvä koulu-tiimin vetäjänä ja työyhteisön toimintakulttuurin kehittäjänä. Sarin erityisosaamista yhteisopettajuuden lisäksi ovat joustavien tuenmuotojen käytänteet, kouluakäymättömyys sekä positiivinen pedagogiikka ja hyvinvointitaitojen opettaminen.

Heikkinen Tiina, KM, erityisluokanopettaja, työnohjaaja, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Onerva
Tiina on toiminut pitkään erityisluokanopettajana opettaen lapsia, joilla on haastetta kielessä, tarkkaavuudessa, toiminnanohjauksessa ja käytöksessä. Häneltä löytyy erityisosaamista varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa toimimisesta.  Tiinan vahvuudet ovat oppimisen haasteissa liittyen kieleen ja matematiikkaan, varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen sekä perheiden kanssa tehtävään yhteistyöhön

Palmu Iines, KT, eo, opo, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Iines työskentelee kehittämiskoordinaattorina Oppimis- ja ohjauskeskus Valterissa. Hänen työnkuvaansa kuuluvat kansallisen ja kansainvälisen tutkimus- ja kehittämistyön koordinointi ja kouluttaminen. Aikaisemmin hän on toiminut projektitutkijana NMI:llä muun muassa  ProKoulu-tutkimuksessa. Iineksellä on monipuolinen kokemus erityispedagogiikan kentästä ja hänen erityisiä kiinnostuksenkohteitaan ovat käyttäytymisen ongelmien ja kouluvaikeuksien päällekkäistyminen, käyttäytymisen ja motivaation tuki, sekä inkluusiota tukeva tutkimusperustainen täydennyskoulutus (mm. yhteisopettajuus, eriyttäminen ja strukturointi). Iineksellä on myös kansainvälistä kokemusta mm. Yhdysvalloista sekä pohjoismaisista yhteistyöhankkeista. Iineksen koulutusaiheita ovat mm. tutkimukseen pohjautuvat tavat tukea käyttäytymistä ja opiskelumotivaatiota, tuen järjestäminen koulutasolla, yhteisopettajuus sekä erityisopettajan konsultatiivinen työote.

Pilbacka-Rönkä Tiina, ohjaava opettaja, KM, erityisluokanopettaja, puheterapeutti, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Kielellisiin vaikeuksiin liittyvät opetusjärjestelyt ja kuntoutus ovat arkipäivää Tiinalle. Hänellä on ammattitaitoa ja käytännön kokemusta maahanmuuttajaoppilaiden tukemisesta ja opetuksen järjestämisestä. Tiina osaa hyvin avata osallistavaa, inklusiiivista opetusta ja toimintakulttuuria sekä kolmiportaista tukea. Tiina on ollut mukana suunnittelemassa, tekemässä ja ohjaamassa joustavia opeusjärjestelyjä niin hallinnossa kuin käytönnön työssäkin ja hän on pitänyt aiheesta lukuisia koulutuksia.