Hankkeemme tavoitteena on kehittää tulevaisuuden tarpeisiin opetustoimen henkilöstön kokonaisvaltaista osaamista, hyvinvointia ja ammattitaitoa. Se vastaa koulutuspoliittisiin tavoitteisiin ja kentän tarpeisiin. Hanke perustuu laadukkaaseen uusimpaan tutkimustietoon ja toimintamalleihin, joita NMI on ollut mukana kehittämässä ja kouluttamassa pitkäjänteisesti.
Hankkeessa edistetään ja pidetään tärkeänä yleistä, tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevan oppilaan hyvinvoinnin, osallisuuden ja yksilöllisen osaamisen vahvistamista, koska tehostetun tuen tarve on kaksinkertaistunut vuoden aikana (Koulutuksen tilastollinen vuosikirja 2014). Lisäksi hanke pyrkii kolmiportaisen tuen jatkumiseen suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti erilaisten siirtymien ja nivelvaiheiden yli.
Hankkeessa on jalkautettu tutkimusperustaisia toimintamalleja, joista osallistujat ovat soveltaneet, kokeilleet ja kehittäneet omien tarpeidensa mukaisia toimintatapoja. Nämä hankkeen tuloksina syntyneet toimintamallit ovat vahvistaneet opetukseen, eriyttämiseen, varhaiseen ja kolmiportaiseen tukeen liittyvää osaamista.
Hankkeessa jalkautettiin tutkimusperustaisia toimintamalleja, joista osallistujat sovelsivat, kokeilivat ja kehittivät omien tarpeidensa mukaisia toimintatapoja. Tuloksina syntyneet toimintamallit vahvistivat luokanhallintaan, opetukseen, eriyttämiseen, varhaiseen ja kolmiportaiseen tukeen liittyvää osaamista. Koulutuksissa syntyneistä arjen toimintamalleista koostettiin yhteenvetoja Moodle- oppimisympäristöön kaikkien osallistujien hyödynnettäväksi. Hankkeesen liittyvistä toimintamalleista tarjottiin OPHn hyvät käytännöt -sivustolle: Oppimisen arvioinnin välineet esi- ja alkuopetukseen.
https://hyvatkaytannot.oph.fi/etusivu/
Tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ryhmäinterventiomallista laadittiin tiivistelmä Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehden verkkosivuille.
Hankkeessa järjestettiin seuraavat koulutukset:
HYVÄN TYÖRAUHAN RAKENNUSAINEITA –OPETTAJAN LUOKANHALLINNAN TAITOJEN KEHITTÄMINEN KOULUN ARJESSA 1op Helsinki
HYVÄN TYÖRAUHAN RAKENNUSAINEITA –OPETTAJAN LUOKANHALLINNAN TAITOJEN KEHITTÄMINEN KOULUN ARJESSA 1op Oulu
HYVÄN TYÖRAUHAN RAKENNUSAINEITA –OPETTAJAN LUOKANHALLINNAN TAITOJEN KEHITTÄMINEN KOULUN ARJESSA 1op Jyväskylä
HYVÄN TYÖRAUHAN RAKENNUSAINEITA –OPETTAJAN LUOKANHALLINNAN TAITOJEN KEHITTÄMINEN KOULUN ARJESSA 1op verkkotallenne (JKL:n koulutus)
TYÖRAUHA KAIKILLE- TUKITOIMIA YLÄKOULUJEN TYÖRAUHAONGELMIIN 3 op Helsinki
TYÖRAUHA KAIKILLE- TUKITOIMIA YLÄKOULUJEN TYÖRAUHAONGELMIIN 3 op Tampere
TYÖRAUHA KAIKILLE- TUKITOIMIA YLÄKOULUJEN TYÖRAUHAONGELMIIN 3 op Kokkola
ITSESÄÄTELYTAIDOT JA OPPIMINEN – KEHITYS, HAASTEET JA TUKEMINEN 3op Helsinki
YLEINEN TUKI OPPILAIDEN KÄYTTÄYTYMISEN TUKEMISEEN; MITEN TOIMIA LEVOTTOMAN LUOKAN KANSSA 3op Vaasa
YLEINEN TUKI OPPILAIDEN KÄYTTÄYTYMISEN TUKEMISEEN; MITEN TOIMIA LEVOTTOMAN LUOKAN KANSSA 3op Helsinki
YLEINEN TUKI OPPILAIDEN KÄYTTÄYTYMISEN TUKEMISEEN; MITEN TOIMIA LEVOTTOMAN LUOKAN KANSSA (3op) Tampere
YLEINEN TUKI OPPILAIDEN KÄYTTÄYTYMISEN TUKEMISEEN; MITEN TOIMIA LEVOTTOMAN LUOKAN KANSSA 3op Tampere
YLEINEN TUKI OPPILAIDEN KÄYTTÄYTYMISEN TUKEMISEEN; MITEN TOIMIA LEVOTTOMAN LUOKAN KANSSA 3op Kuopio
TARKKAAVUUDEN JA TOIMINNANOHJAUKSEN ONGELMAT KOULULUOKASSA – TUNNISTAMINEN JA TEHOSTETTU, YKSILÖLLISTETTY TUKI 3op Joensuu
TARKKAAVUUDEN JA TOIMINNANOHJAUKSEN ONGELMAT KOULULUOKASSA – TUNNISTAMINEN JA TEHOSTETTU, YKSILÖLLISTETTY TUKI 3op Lahti
TARKKAAVUUDEN JA TOIMINNANOHJAUKSEN ONGELMAT KOULULUOKASSA – TUNNISTAMINEN JA TEHOSTETTU, YKSILÖLLISTETTY TUKI 3op Oulu
MALTTI – TARKKAAVUUDEN JA TOIMINNANOHJAUKSEN RYHMÄMUOTOISEN KUNTOUTUKSEN JA TEHOSTETUN TUEN TOTEUTTAMINEN 3op Jyväskylä + yksi yhdessä sovittava lähipäivä
KOULUN OPETUSHENKILÖSTÖN PYSTYVYYDEN TUKEMINEN 1op verkkokoulutus
ETSIVÄ-RYHMÄ; LASTEN TOIMINANOHJAAMISEN TUKEMINEN RYHMÄSSÄ 3op Oulu
ETSIVÄ-RYHMÄ; LASTEN TOIMINANOHJAAMISEN TUKEMINEN RYHMÄSSÄ 3op Turku
LUKIMAT-TIETOPALVELUN KÄYTTÖ 1op verkkokoulutus
LUKIMAT-TIETOPALVELUN KÄYTTÖ 1op verkkotallennekoulutus
LUKIMAT: OPPIMISEN SEURANTA JA TULOSTEN ANALYSOINTI VERKOSSA 1op
LUKIMAT: OPPIMISEN SEURANTA JA TULOSTEN ANALYSOINTI VERKOSSA 1op verkkokoulutus
LUKIMAT-TIETOPALVELUKOULUTUS 1op verkkokoulutus
TIETOTEKNIIKKAA ERITYISOPETTAJAN ARJESSA 2op Jyväskylä
TIETOTEKNIIKKAA ERITYISOPETTAJAN ARJESSA 2op Oulu
EKAPELI LUKEMAAN OPPIMISEN JA SUJUVAN LUKEMISEN TUKENA 3op Tampere
EKAPELI LUKEMAAN OPPIMISEN JA SUJUVAN LUKEMISEN TUKENA 3op Helsinki
EKAPELI JA LUKEMAAN OPPIMINEN – TEORIA 1op -verkkoluentotallenne ja suora verkkolähetys
TEKNOLOGIA-AVUSTEISET MENETELMÄT OPPIJOIDEN TUKENA. EKAPELI-KÄYTÄNTÖ –KOULUTUS 1op
TEKNOLOGIA-AVUSTEISET MENETELMÄT OPPIJOIDEN TUKENA. EKAPELI-KÄYTÄNTÖ –KOULUTUS 1op
MATEMAATTISTEN TAITOJEN ARVIOINTI JA TEHOSTETTU TUKI 4 op Helsinki
MATEMAATTISTEN TAITOJEN ARVIOINTI JA TEHOSTETTU TUKI 4 op Helsinki
KIRJOITTAMISEN VAIKEUDET JA KIRJOITUSTAIDON TUKEMINEN 2 op 1. Helsinki
KIRJOITTAMISEN VAIKEUDET JA KIRJOITUSTAIDON TUKEMINEN 2 op 2. Jyväskylä
SUJUVA LASKUTAITO – YHTEEN- JA VÄHENNYSLASKUTAIDON SUJUVUUDEN TUKEMINEN 4op Tampere
MATEMATIIKAN PERUSTAITOJEN TUKEMINEN ESI- JA ALKUOPETUSIKÄISILLÄ 1op
SUJUVAKSI LUKIJAKSI – SUJUVAN LUKEMISEN TUKEMINEN 3op Joensuu
LUKEMISEN JA KIRJOITTAMISEN PERUSTAITOJEN OPPIMISEN ARVIOINTI, TUKEMINEN JA OPPIMISEN SEURANTA OSANA OPETTAJAN PEDAGOGISTA ARVIOINTITYÖTÄ 4op Oulu
LUKEMISEN JA KIRJOITTAMISEN PERUSTAITOJEN OPPIMISEN ARVIOINTI, TUKEMINEN JA OPPIMISEN SEURANTA OSANA OPETTAJAN PEDAGOGISTA ARVIOINTITYÖTÄ 4op Helsinki
LUKIVAIKEUDET JA TEHOSTETTU TUKI PERUSOPETUKSEN LUOKILLA 1-6 (5op) Kuopio
LUETUN YMMÄRTÄMISEN TUKEMINEN LUOKILLA 6–9 2op Turku
LUETUN YMMÄRTÄMISEN TUKEMINEN LUOKILLA 6–9 2 op Tampere
MOTORISEN OPPIMISEN VAIKEUDET 2 op, Pori
MOTORISEN OPPIMISEN VAIKEUDET 2op, Oulu
MOTORISEN OPPIMISEN VAIKEUDET 1op, Forssa
MOTORISEN OPPIMISEN VAIKEUDET, 1op Jyväskylä
TIETOA JA KEINOJA LUKEMISEN ja LASKEMISEN TUKEMISEEN KOLMIPORTAISESSA TUESSA 2op Hämeenlinna